حسین ثقفی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: تعداد تخت دیالیز در قم جوابگوی بیماران است، ولی برخی روزها که تعداد مراجعه بیشتر از ظرفیت می شود، با کمبود تخت مواجه می شویم که برای حل این مشکل مجوز راه اندازی تخت دیالیز در مراکز درمانی بخش خصوصی نیز داده شده است.
وی با بیان این که شیوع بیماری کلیوی روز به افزایش است، گفت: فراگیر شدن بیماری دیابت به دلیل سبک زندگی، تغذیه و کم شدن فعالیت و همچنین فشار خون 2 علت مهم نارسایی کلیه است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر امید به زندگی افزایش یافته، سن مردم بالاتر رفته که عامل مهمی برای بروز نارسایی کلیوی در نتیجه بیماری های قلبی، فشار خون و قند شده است.
ثقفی ادامه داد: اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی بیمار خوب باشد و مکان مناسبی در منزل برای درمان داشته باشد به بیماران توصیه می شود دیالیز صفاقی انجام دهند و اگر به مرحله ای برسد که کفایت نکند، باید برای دیالیز خونی به بیمارستان مراجعه نمایند.
وی افزود: از آنجایی که بیمار دیالیز صفاقی باید روزانه تحت پرستاری یک فرد باشد، بیماران معمولا چنین شرایطی ندارند و از آن استقبال نمی کنند.
فوق تخصص کلیه، فشار خون و پیوند اضافه کرد: همودیالیز توسط دستگاه هایی در بیمارستان و دیالیز صفاقی نیز توسط دستگاه کوچکی که روی شکم نصب می شود، انجام می شود.
ثقفی با بیان این که تمام روش های تشخیصی و پیشگیری از بیماری های کلیوی در قم قابل انجام است، ادامه داد: نمونه هایی که از کلیه بیماران دیالیزی گرفته می شود برای اطمینان بیشتر از نتیجه به پاتولوژی در تهران ارسال می شود و به زودی بخش نمونه برداری کلیه نیز در بیمارستان شهید بهشتی راه اندازی می شود.
وی با بیان این که بیماران متقاضی پیوند باید به مراکز درمانی تهرن مراجعه نمایند، تصریح کرد: بخش پیوند سال هاست در برنامه بخش درمان استان قم قرار دارد ولی به دلیل پیچیدگی ها و برنامه های جدید به حاشیه رفته و در حد شعار باقی مانده است.
وی ادامه داد: برای راه اندازی بخش پیوند، بیمارستان کامکار مدنظر است که بخشی از امکانات را نیز دارد و شرایط بیمارستان های شهید بهشتی و فرقانی نیز در حال بررسی است.
ثقفی گفت: بیمارانی که باید به صورت دایم دیالیز شوند در صورتی که شرایط جسمی آن ها اجازه دهد بهتر است برای کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت زندگی پیوند کلیه شوند.
وی افزود: بیماران دیالیزی که دچار بیماری های حاد قلبی، سرطان و یا بیماری پیشرفته کبدی و در سنین بالا هستند، نمی توانند پیوند کلیه شوند.
وی اضافه کرد: به طور معمول بیماران دیالیزی سه الی چهار ساعته در هفته را باید دیالیز شوند و بسته به کارکرد کلیه برخی بیماران هفته ای یک و برخی دیگر پنج جلسه در هفته دیالیز می شوند.
مسئول فنی بخش دیالیز بیمارستان کامکار عرب نیا قم بیان کرد: استفاده از دستگاه های دیالیز در بیمارستان کاملا رایگان است و برخی داروهای بیماران نیز تحت پوشش کامل بیمه قرار دارد، ولی برخی داروها با وجود این که گران هستند تحت پوشش بیمه نیز نیستند.
وی با بیان این که بیماری کلیه مثل برخی بیماری ها بدون علامت خاصی بروز می کند، گفت: متاسفانه در برخی موارد، پزشک با انجام آزمایش هایی متوجه می شود، 2 کلیه بیمار نیز از کار افتاده است و توانایی دفع سموم و مایعات اضافه بدن را ندارد.
وی اضافه کرد: به همین دلیل افرادی که بیماری هایی دیابت، فشار خون، سنگ کلیه، کیست کلیه و عفونت های مکرر می گیرند و یا بیماری های قلبی، سرطانی و کبدی دارند، در معرض خطر هستند.
ثقفی افزود: همچنین افرادی که در حجم ادرارشان تغییر ایجاد شده، کم یا زیاد شدن دفعات یا حجم ادرار، وجود خون در ادرار، تورم دور چشم و دردهایی در پهلو ممکن است نشانه ای از بیماری های کلیوی باشد که باید بررسی شود.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.