به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در یادواره شهدای حقوقدان استان قم، افزود: تشکل بسیج در دانشگاه و بین حقوقدانان برخلاف احزاب، گروه ها و دسته های سیاسی که برای کسب قدرت شکل گرفته، برای آرمان گرایی، حق خواهی و عدالت گرایی تشکل شده است.
وی ادامه داد: بسیج حقوقدانان به دنبال شکل دهی و حفظ جامعه ای است که در آن جامعه؛ عدالت، رفاه، استقلال، انسجام اجتماعی و توجه به حقوق جامعه اجرایی شود تا جامعه پیشرفته تلقی گردد.
وی ادامه داد: بسیج خاستگاهی است که می تواند بسیاری از اهداف و مقاصد در آن اجرایی شود و بسیاری از فرهیختگان از این جایگاه که جایگاه تحول خواهی، عدالت خواهی وحق خواهی است را دنبال نمایند.
رئیسی با بیان این که مشکلات جامعه امر تدریجی است که منجربه افزایش بی عدالتی می شود، گفت: اگر در جامعه ای مشکلات فزاینده و اخلاق و رفاه اجتماعی تحلیل شد، فرهیختگان، دانایان و راصدان باید قبل از هر فردی مورد سوال قرار گیرند.
وی تصریح کرد: حق این جامعه است تا با این ذخایر و نیروی متراکم، استقلال اقتصادی داشته باشند و دستش جلوی دیگران دراز نباشد؛ ظرفیت ها، منابع انسانی، مادی و معنوی کشور را باید مدیریت کرد تا به سر منزل مقصود و به جایگاهی که شایسته و در تراز ملت است، برسد.
وی اضافه کرد: برای این که پشیمانی بر جامعه مستولی نشود لازمه آن این است که روشنفکران جامعه مردم را به راه درست هدایت کنند و در زمان مناسب هشدارهای لازم را بدهند.
وی با بیان این که در گذشته روشنفکر به معنای غرب زده و غرب گرا بود، بیان کرد: روشنفکری به معنای حق خواهی، عدالت خواهی و خواستار اجرای عدالت اجتماعی و آموزه های اسلامی شدن است.
وی اضافه کرد: روشنفکر واقعی کسی است که با وجود همه خواسته های شخصی و خانوادگی به اقتضای شناخت از زمان از حرم دفاع می کند، ختم داعش را اعلام می کند و نقشه بزرگی که آمریکایی ها برای منطقه کشیده اند نقش بر آب می کند.
رئیسی خاطرنشان کرد: اندیشه مغرب خدمت به انسان با نگاه منفعت گراست و نگاه ما با نگاه خدمت منفعت گرای غربی و هم با نگاه انسان گرای به ظاهر نوع دوستی در تضاد است و این نگاه؛ ذکات، امر به معروف، گسترش خوبی ها و پاکی ها در جامعه را به دنبال دارد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که حق خواهی یعنی خواهان اجرای حق بودن و گسترش همه خوبی، ادامه داد: حقوقدانان روشنفکرانی هستند که وضعیت جامعه را بیش از دیگران و پیش از دیگران، ببیند، بشوند و رصد کنند و علیه آنچه که برخلاف حق شکل می گیرد که باعث تضییع حقوق فرد و جامعه می شود عکس العمل نشان دهند.
وی تاکید کرد: حقوقدانان باید با حقوقی که با فکر، اندیشه، آزادی و نگاه دین به انسانیت انسان در تضاد است، مقابله نمایند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انسان کامل و کتاب کامل جلوه حق و ذات مقدس پروردگار متعال و هر 2 جلوه حق و حقیقت آن ها یکی است.
رئیسی بیان کرد: برای آحاد بشر شرط رسیدن به اندیشه حق، اخلاق حق، عمل حق و حقوق فردی و اجتماعی آن چیزی است که به کتاب و سنت و بایدها و نبایدهای الهی مستند شود.
وی با بیان این که فقه فهم دین در حوزه عقاید حق و اخلاق کریمه و بایدها و نبایدهاست، افزود: فقیه کسی است که عمل، فکر، اندیشه و اخلاقش مبتنی بر فقه باشد و فقیهان بزرگ نیز کسانی هستند که امروز الگوهای جامعه می باشند و سخن، سکوت و قیامشان برای مردم حجت است.
وی همچنین گفت: طلبه سیاسی طلبه ای است که جامعه و نیاز جامعه را بشناسد و نقش خود را بداند و بر اساس نیاز جامعه نقش آفرینی کند، نه این که عضو حزب و دسته سیاسی باشد.

* رئیس کل دادگستری قم نیز در این یادواره گفت: اکثر جامعه شناسان بین هنجارها و ارزش ها هیچ تفاوت و مغایرتی ندیده اند، اما به نظر می رسد که این مغایرت وجود داشته باشد
حجت الاسلام حمزه خلیلی افزود: چون زمانی که مفهوم ارزشی را در ذهن خودتان می پرورانید آن مفهوم به عنوان مفهوم کلی وانتزاعی محسوب می شود، اما زمانی که به هنجار می رسید خطوط و راهنمایی ویژه ای برای مردم می بینید که یک قاعده می سازد، لذا ارزش ها، هنجارها را در جامعه شکل می دهند و هنجارها تحت تاثیرارزش ها قرار می گیرند.
وی ادامه داد: اگر در جامعه آموزش و تعلیم را به عنوان یک ارزش بدانیم که می دانیم طبیعتا هنجارهای جامعه به سمت آموزش های همگانی پیش می رود و اگر افزایش جمعیت را به عنوان ارزش جامعه مطرح کنیم هنجارها به این سمت پیش می رود که کسی که کثرت اولاد دارد باید تشویق شود.
وی با بیان این که امروز ارزش ها شامل مادی و معنوی است، گفت: در جامعه شرقی امور معنوی و در جامعه غربی امور مادی ارزش است و در همین راستا اگر پیشرفت و توسعه در جامعه غرب اتفاق افتاد چون ارزش ها به امور مادی است.
خلیلی با بیان این که ارزش های جامعه مولد نیاز است، افزود: تا زمانی که انسان نیاز نداشته باشد پدیده ای برای وی ارزشمند نمی شود؛ نیازهای فطری مانند یگانه پرستی مفهوم نیاز را ارزشمند می کند.
وی با بیان این که تغیر نیاز منجربه تغییر ارزش می شود، گفت: اگر دشمن می خواهد بی عفتی در جامعه رواج یابد، ابتدا نیازها را تغییر می دهد تا ارزش ها دگرگون شود.
وی اضافه کرد: حقوقدانان باید ارزش های جامعه را به زیبایی برای مردم تبیین و نشان دهند که «حق» ارزش بزرگ جامعه است.
رئیس کل دادگستری قم تاکید کرد: حقی را که خداوند زیبا آفریده نباید زشت جلوه دهیم و باید هنرمندانه آشکار کنیم.

* همچنین مسئول بسیح حقوقدانان قم در این یادواره اظهار کرد: شورای قشر هم اندیشی و همفکری از جمله دستاوردهای سازمان بسیج حقوقدانان است که متشکل از قضات، کارکنان دادگستری، کارکنان نهادهای حقوقی، سردفتران و دفتریاران، کانون وکلا، مرکز مشاوران، نهادهای حقوقی و دانشکده های حقوقی دانشگاه های استان است که معضلات و مشکلات استان را بررسی و برای رفع آن ها چاره اندیشی می کنند.
ابراهیم سانی خانی اضافه کرد: هر مسجد یک حقوقدان از دیگر طرح های سازمان بسیج حقوقدانان بود که در این راستا مراکزی در سطح استان ایجاد شد تا برای رفع مشکلات حقوقی جامعه قدم هایی برداشته شود.
وی ادامه داد: پرونده های حقوقی و قضایی که بعضی از مردم استان قم با آن درگیر بودند و از جهت تامین منابع مالی مشکل داشتند، در تفاهم نامه ای با مرکز مشاوران استان، چنین پرونده ها را به این مرکز ارجاع دادیم تا بدون اخذ ریالی در محاکم رسیدگی شود.
سانی خانی بیان کرد: مرکزی برای نخستین بار در امامزاده جعفر شهید به همت تولیت امامزاده، اداره اوقاف استان و معاونت پیشگیری دادگستری ایجاد شده است که صبح و عصر برای خواهران و برادران مشاوره حقوقی رایگان انجام می شود.
وی افزود: در سال جاری یک هیات اندیشه ورز از نخبگان استان با رویکرد جدید و بر مبنای باورها، ارزش ها و احکام اسلام ناب محمدی(ص) و در راستای تقویت و ارتقاء فرهنگ ارزشی جامعه و تربیت و کادرسازی سرمایه انسانی و مدیران جهادی وفادار به انقلاب اسلامی عالم به فنون تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: هیات اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان بنا دارد تا بر اساس معنویت اسلامی و ارزش های انقلابی، اقدامی بنیادین و اساسی را شروع کند و با دغدغه دلسوزان نسبت به حل مشکلات بر اساس اولویت بندی که در مرحله اول اداره ها و سازمان های دولتی است، را اجرا کند.
مسئول بسیج حقوقدانان قم ادامه داد: هیات اندیشه ورز متشکل از بازرسی کل استان، معاونت حقوقی استانداری، کانون سردفتران و دفتریاران، معاونت پیشگیری از جرم دادگستری، کانون وکلا و کانون مرکز مشاوران استان قم و نماینده دانشکده های حقوقی است.
وی تصریح کرد: در سال جاری این هیات آسیب های اجتماعی را بر حسب اولویت معضلات و مشکلات سطح استان مورد نقد و بررسی، اولویت بندی و نیازسنجی قرار می دهد.
یادواره شهدای حقوقدان استان قم با موضوع تبیین حقوقدانان در نهادینه شدن مبانی ارزشی در جامعه با حضور سردار غلامرضا احمدی فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع)، احمد امیرآبادی و حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و مهدی کاهه دادستان قم در مرکز آموزش حقوقدانان استان قم برگزار شد.
در این یادواره از خانواده چند شهید حقوقدان استان قم تجلیل شد؛ استان قم 21 شهید حقوقدان که بیشتر آنان شهدای ترور هستند تقدیم انقلاب اسلامی نموده است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.