به گزارش ایرنا، پس از ورود امام رضا(ع) در سال 200 هجری به شهر خراسان، کریمه اهل بیت(س) با فاصله یک سال پس از دریافت نامه برادر بزرگوار خود همراه با کاروانی متشکل از بیش از 20 نفر از خاندان پیامبر(ص) از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کردند.
سفر حضرت معصومه(س) تنها حرکت عاطفی نبود، بلکه حرکتی انقلابی و سیاسی برای دفاع از امام زمان خود یعنی امام رضا(ع) و مبارزه با طاغوت و سیاست های شوم مامون بود؛ هجرت این امامزاده جلیل القدر به سرزمین ایران آثار و برکاتی در حوزه های مختلف داشت.
اثر علمی و معرفتی وجود حضرت معصومه(س) در شهر قم به ویژه شکل گیری حوزه علمیه و مدارس علمیه و پررنگ شدن معارف اهل بیت(س) در زندگی مردم از آثار و برکات این هجرت تاریخ ساز است؛ همچنین ترویج روحیه عدالت و اخلاق، روحیه انقلابی گری، مجاهدت و ایثار و همچنین انس مردم با قرآن از دیگر برکات این هجرت می باشد.
فراهم آمدن زمینه زیارت و عرض ارادت به ساحت پیامبر(ص) یکی از مهمترین برکات این سفر تاریخی است، همانطور که امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: «خداوند حرمی دارد که «مکه» است، پیامبر خدا را هم حرمی است که «مدینه» است و امیر المومنین هم حرمی دارد که «کوفه» است و ما امامان حرمی داریم که «قم» است. بزودی بانویی از فرزندان من به نام «فاطمه» در آنجا مدفون خواهد شد که هر کس او را زیارت کند، بهشت برایش واجب می شود».
حضرت معصومه(س) در عصر حاضر خاستگاه بزرگترین انقلاب شیعی در تاریخ اسلام شدند، به گونه ای که پس از حکومت پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) حکومتی به عظمت انقلاب اسلامی در تاریخ و با این شعاع نور وجود ندارد.
حضرت معصومه(س) همیشه منشا برکات فراوان بوده و هست و کرامات فراوانی از ایشان در حافظه تاریخ ثبت شده؛ کرامات و شفاعت هایی از ایشان که از سوی بزرگانی همچون ملاصدرا، آیات بروجردی، اراکی و مرعشی نجفی نیز فراوان بیان شده است.
آن حضرت در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. حضرت از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند؛ عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت.
حضرت معصومه(س) در کنار تمام القاب به کریمه اهل بیت(س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت و بندگی خداوند به مرتبه ای رسیده اند که مظهر اراده حق و واسطه فیض الهی شده اند؛ همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند: «بندگی خداوند گوهری است که نهایت و باطن آن فرمانروایی بر موجودات است».
ایشان در کنار ویژگی های مذکور دارای مقام شفاعت نیز می باشند و بنابر قول امام صادق(ع) به شفاعت ایشان همه شیعیان وارد بهشت می شوند.
زیارت مرقد شریف حضرت معصومه(س) بسیار مورد سفارش امامان معصوم(ع) می باشد و دارای فضیلت فراوانی است، چنانچه امام رضا(ع) فرمودند: «کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود».
کاروان کریمه اهل بیت(س) در مسیر سفر به خراسان در شهر ساوه دچار جنگ سختی با دشمنان اهل بیت(ع) شدند و همه برادران و برادرزادگان وی به شهادت رسیدند؛ آن حضرت پس از دیدن جنازه های غرقه به خون عزیزانش به سختی بیمار شدند، پس به همراهان خود می فرمایند «مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما می باشد».
زمانی که خبر حرکت آن حضرت به سمت قم به مردم شهر رسید اهالی به استقبال شتافتند و در حالی که بزرگ خاندان اشعری(موسی بن الخزرج) زمام شتر آن حضرت را به دوش می کشید ایشان در میان اشتیاق وصف ناپذیر مردم وارد این خطه شدند و در منزل شخصی موسی بن خزرج منزل گزیدند.
حضرت معصومه(س) این شهر را برای تجدید قوای خود در مسیر دیدار برادر انتخاب کردند، چرا که بنا بر قول پدرشان به مردم این خطه اعتماد کردند؛ ایشان 17 روز میهمان این مردم بودند و سرانجام در دومین دهه از ماه ربیع الثانی سال 200 هجری قمری غروب عمر 28 ساله ایشان فرارسید.
عبدالجلیل بن ابی الحسین بن ابی الفضل قزوینی رازی، فقیه و متکلم سده ششم قمری در شهر است که در کتاب «النقض» نکته ظریفی را یادآور می شود: «اهل قم به زیارت فاطمه بنت مطهره موسی بن جعفر(س) روند که ملوک، عمرا و علمای حنفی و شافعی به زیارت آن حضرت تقرب نمایند» که این مطلب نشان می دهد در قرن ششم زائران حضرت معصومه(س) فقط شیعیان و محبان 14 معصوم(ع) و پیروان ایشان نبوده اند، بلکه علما، عمرا و ملوک از مذاهب حنفی و شافعی نیز بوده اند.
امروز 21 آذرماه مصادف با 23 ربیع الاول سالروز ورود پر خیر و برکت حضرت معصومه(س) به شهر قم است؛ به همین مناسبت همانند هر سال کاروانی نمادین با همت خادمان حرم حضرت معصومه(س) و گروه های مردمی، این رخداد مهم تاریخی بازسازی می شود.
مسیر حرکت کاروان نمادین حضرت معصومه(س) که از میدان معصومیه تا بیت النور محل اقامت ایشان است، با 10 هزار شاخه گل گل افشانی می شود و خادمان نیز با ایجاد ایستگاه های فرهنگی و صلواتی در این مسیر از مردمی که همراه کاروان حرکت می کنند، استقبال می نمایند.
بر اساس این گزارش، مسئولان آستان حضرت معصومه(س) از سالروز ورود آن حضرت به شهر قم تا سالروز وفات ایشان که 17 روز به طول انجامید، 330 برنامه از جمله دیدار با علما و مراجع تقلید، آیین معنوی غبارروبی مضجع شریف حضرت معصومه(س)، برگزاری آیین سخنرانی و مداحی با اجرای سرود و تواشیح، آیین نقاره زنی خادمان همزمان با ورود کاروان به صحن امام رضا(ع) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و گلباران هوایی حرم مطهر و مسیر حرکت کاروان را تدارک دیده است.
ویژه برنامه زمزم معرفت با رویکرد شخصیت شناسی حضرت معصومه(س)، نواختن زنگ شکرانه در سالروز ورود حضرت در مدارس قم، برپایی سه مجموعه نمایشگاهی با موضوع آیین های حرم مطهر و سیره زندگانی و کرامات حضرت معصومه، جشن عبادت دختران، مسابقات فرهنگی و بازدید رایگان از موزه آستان از دیگر برنامه ها در طول این 17 روز است.

* تربیت شخصیت های مهم سیاسی در قم از برکات وجود حرم حضرت معصومه(س) است
استاد برجسته حوزه علمیه در گفت و گو با ایرنا، افزود: حضور حضرت معصومه(س) در قم باعث شد که علما ، فقها محدثان اسلامی و شیعه در این شهر تمرکز پیدا کنند و این خود باعث تشکیل حوزه علمیه شد و تا امروز هم این حوزه باقی است.
آیت الله محسن غرویان افزود: مهم ترین رسالت حضرت معصومه(س) این بوده است که خودشان اهل حدیث، علم و تفسیر قرآن بوده اند، ترویج فرهنگ اهل بیت(س) بود، امروز نیز حوزه علمیه همین رسالت را دارد.
وی اضافه کرد: به برکت وجود حرم حضرت معصومه(س) در قم، این شهر توسعه زیادی پیدا کرده و امروز طلابی از 100 کشور جهان در این شهر درس می خوانند
وی با بیان این که یکی از برکات حضور حضرت در قم مرکزیت حوزه علمیه در تهذیب نفس است، ادامه داد:شخصیت های مهم سیاسی مانند امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و حتی رئیس جمهوری در همین قم درس خواندند و تربیت شدند و الان منشا حرکت ها، و خیرات و برکات سیاسی و اجتماعی هستند.

* زنان جامعه ایران باید حضرت معصومه(س) را الگوی عفاف و حجاب خود قرار دهند
یکی دیگر از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: روایات زیادی از امامان معصوم (س) در مورد جایگاه، عزت و اهمیت زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) در دست است که همه آن ها بیانگر عظمت بانوی کرامت است و چنین احادیث و رویتی را برای هیچکدام از امام زادگان نداریم.
آیت الله سید جعفر میرعظیمی خاطرنشان کرد: با حضور حضرت معصومه (س) در قم شاهد نزول برکات این بانو و رشد این شهر مذهبی در ابعاد مختلف علمی و فرهنگی بودیم که هر روز جلوه های عظمت و شکوه آن بیشتر می شود.
وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) از جهات مختلف شبیه به مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) بوده و زنان ما باید در همه مسائل به ویژه حجاب وعفاف ایشان را الگوی خود قرار دهند.
وی با اشاره به برخی احادیث معصومان (س) در مورد حضرت معصومه (س) گفت: حضرت امام رضا (ع) فرمودند: کسی که حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند پاداش او بهشت است و امام جواد (ع) نیر می فرمایند: کسی که عمه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است .

* قم به برکت حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، قطب فرهنگی جهان اسلام است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیر در گفت و گو با ایرنا، افزود: کشور ما هر چه دارد از عنایت معصومان و بزرگانی مانند امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) است و امروز وجود این نعمت بزرگ الهی، شهر مقدس قم را در کانون توجه جهانی و به عنوان قطب فرهنگی جهان اسلام قرار داده است.
آیت الله حسن ممدوحی اضافه کرد: تاسیس حوزه های علمیه، وجود علما و بزرگان دینی و خدمات ارائه شده به دین اسلام، تنها بخشی از برکات حضور نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم می باشد.
وی گفت: ما باید بیش از این قدردان حضور حضرت معصومه(س) باشیم، مبادا با برخی رفتارها و یا خدای ناکرده پوشش های زننده، حرمت حریم حرم بانوی کرامت را خدشه دار کنیم.
وی افزود: در کنار معصومان همیشه اولاد و شاگردان آنان نیز تاثیرگذار هستند و امروز بسیاری از آن ها در اطراف حرم کریمه اهل بیت(س) نور افشانی می کنند.
آیت الله ممدوحی ادامه داد: حضرت معصومه(س) در زمان حیات خود در بین بانوان جلسات درس، سخنرانی و گفت و گو داشتند و به صورت قطعی شاگردانی که راه و منش حضرت را دنبال کنند نیز تربیت کردند و بعد از وفات ایشان نیز رواق و صحن و سرای حرم آن حضرت، پناهگاه مردم و جلوه گاه علم، معرفت، بصیرت و خرد است.
وی گفت: هر کجا که معصومان و فرزندان آنان حضور داشته باشند آنجا محفل علم و انس با معارف دینی است و مردم ما نیز با استقبال از این بزرگان و توسل به حرم های نورانیشان، به خوبی قدردان این نعمت ها می باشند.
وی اظهار داشت: امروز بسیاری از مردم بر این باورند توسل به آن حضرت، دوای هر دردی می باشد، مردم قم بیش از دیگران باید حرمت حرم را نگه دارند و به بانوی کرامت متوسل شوند.
/2085/ 6133/ گزارش از: سمیه حیدری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.