سعید کاویانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سامانه سجام دادگستری با رویکرد مشارکت حداکثری مردم در مبارزه با مفاسد و پیشگیری از وقوع جرم با عنوان دیده بان های پیشگیری از جرم راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: با توجه به این که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی سهم مشارکت های انتظامی 10 درصد، مشارکت حقوقی قضایی 20 درصد و سهم مشارکت اجتماعی شهروندان 70 درصد است و از سوی دیگر سال گذشته قربانیان عامل 70 درصد آسیب های اجتماعی بوده اند، سامانه سجام برای استفاده از ظرفیت شهروندان مسئول راه اندازی شد.
وی خاطرنشان کرد: قربانیانی که بسترساز آسیب های اجتماعی هستند، با تکالیف و حقوق قانونی خود آشنا نیستند و به همین دلیل زمینه بروز آسیب های اجتماعی و جرایم را مهیا می کنند که هزینه آن را به خودشان، خانواده و جامعه تحمیل می کنند.
کاویانی با اشاره به تاکید دستگاه قضا بر تعامل و همکاری با مردم، بیان کرد: بر همین اساس استفاده از ظرفیت نخبگان در قالب شهروندان مسئول و متخصص که دارای احساس مسئولیت و ایده برای اصلاح امور هستند و نسبت به آسیب های اجتماعی بی تفاوت نیستند با اجرایی شدن طرح سجام در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: با توجه به این که مردم در اصلی ترین صحنه ها حضور دارند و مسائل را بهتر می بینند و درک می کنند، در این فرآیند معضلات محلات، مناطق و شهرستان ها از خود مردم دریافت می شود و بر اساس آن مطالبه گری از دستگاه های دولتی صورت می گیرد و در نهایت اقدامات صورت گرفته به مردم اطلاع رسانی می شود.
وی ادامه داد: شهروندان می توانند با مراجعه به سایت www.sajam.adliran.ir ثبت نام نمایند و پس از ثبت نام و دریافت کد، می توانند علاوه بر ثبت آسیب ها و جرایم موجود در سطح شهر، نسبت به ارائه راهکار مناسب برای حل مساله اقدام نمایند.
مدیرکل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم خاطرنشان کرد: همچنین برای افرادی که در سامانه عضو می شوند کارگاه های آموزشی برگزار می شود تا با نحوه عملکرد در سامانه و گزارش آسیب های اجتماعی آشنا شوند.
وی ارتقاء آگاهی های شهروندان و استفاده از ظر فیت مشارکت اجتماعی به صورت نهادینه شده را از اهداف سامانه سجام عنوان و تاکید کرد: کدی که برای هر فردی در نظر گرفته می شود محرمانه است و افراد بدون شناسایی شدن می توانند مسائل و مشکلات موجود در سطح شهر را منعکس نمایند.
وی بیان کرد: پس از دریافت گزارش از سامانه سجام، گزارش ها توسط قوه قضاییه بررسی و به مدیران مربوطه برای اصلاح امور ارجاع داه می شود.
کاویانی گفت: خبرنگاران به علت رو در رو شدن با آسیب های اجتماعی بیشتر و آگاهی از مشکلات جامعه می توانند موثرترین اعضای سامانه سجام باشند و قوه قضاییه را در رسیدگی به مشکلات یاری نمایند.
به گفته وی، شهروندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 36707063-025 تماس حاصل نمایند.
وی خاطرنشان کرد: ثبت نام از دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم تا زمانی که با استفاده از ظرفیت این افراد بر تمام زوایای جغرافیایی استان و عملکرد دستگاه ها اشرافیت پیدا کنیم، ادامه خواهد داشت.
کاویانی در بخش دیگری از سخنان خود ارتقاء سلامت نظام اداری را از دیگر فواید سامانه سجام عنوان کرد و گفت: با توجه به این که بسیاری از شهروندان در حوزه امور اداری و سلامت نظام اداری دغدغه هایی دارند، بر اساس ماده 11 تا 15 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری در مرحله اول مسئولان و مدیران موظفند جرایم و آسیب های اجتماعی حوزه کاری را رعایت کنند، ولی بیش از 50 درصد آسیب ها و عدم حسن جریان امور در نظام اداری از سوی شهروندان انعکاس پیدا می کند.
وی ابراز امیدواری کرد: در مراحل ابتدایی اجرای طرح دیده بان پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بتوان 30 درصد از آسیب های اجتماعی و جرایم را در استان کاهش داد.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.