به گزارش ایرنا، بررسی وضعیت قم در صورت وقوع زلزله احتمالی ، کمبود شدید بارندگی طی دوماه اخیر، اعلام نتایج سرشماری سال 95 در قم ، وضعیت فضاهای آموزشی قم طی چند سال اخیر و... از دیگر موضوعاتی بود که در هفته گذشته دراین استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**چکیده ای مهمترین رویدادهای قم در هفته گذشته

*شنبه 11آذرماه

**هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار قم، با حضور استاندار قم طی آیینی در دانشگاه صنعتی قم آغاز به کار کرد.

**حسین صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: میزان تاب آوری شهر قم با بیش از یک میلیون و 200 هزار تن جمعیت، در برابر زلزله مشخص نیست.وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت بالای یک میلیون نفری این استان و ورود بیش از 20 میلیون زائر در هر سال، وضعیت تاب آوری شهر قم باید مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و مسئولانی از شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و استانداری به صورت کارشناسی و اصولی به آن بپردازند.

**چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی استان قم در تالار امام جواد(ع) برگزار و دراین جلسه ضمن وضعیت فضاهای آموزشی تا سال 1400 توسط مدیرکل آموزش پرورش ، آمار سرشماری سال 95 نیز از سوی مدیرکل آمار و اطلاعات استاندار ارائه شد. حمید رضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش قم دراین جلسه با اشاره به افزایش یکصد و 50 هزار نفری جمعیت این استان طی سال های 90 تا 95 گفت: به دلیل کمبود مراکز و فضاهای آموزشی تا سال 1400 نه تنها 90 درصد مدارس ابتدایی بلکه 80 درصد مدارس متوسطه اول و دوم نیز 2 شیفته خواهند شد.

**جواد شاکری آرانی مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قم نیز با ارایه گزارشی از نتایج نهایی سر شماری نفوس و مسکن در سال 95 افزود: بر اساس این آمار از 24 میلیون خانوار موجود در کشور، 383 هزار و 532 خانوار معادل با 1.58 در استان سکونت دارند. وی همچنین جمعیت کشور را 79 میلیون و 926 هزار تن ذکر کرد و و افزود: یک میلیون و 292 هزار و 283 تن یعنی برابر با 1.62 از آن درقم سکونت دارند.

*یکشنبه 12 آذرماه

**طرح 'سفینة النجاة' با هدف اجرای فعالیت های فرهنگی توسط مبلغان دینی درمناطق حاشیه ای و محروم قم به همت سازمان تبلیغات اسلامی این استان به اجرا گذاشته شد. عطاء الله قاسمی مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری قم در این زمینه گفت: در این طرح چند محله از مناطق کمتر برخوردارقم شناسایی شده و با محوریت یکی از امام جماعت های آن محله، برنامه های اجتماعی و فرهنگی اجراء می شود. وی افزود: روحانیان و مبلغان دینی به عنوان محور هماهنگی برنامه های اجتماعی در محله های این مناطق هستند و برنامه های خود را در مساجد، حسینیه ها و ... دنبال می کنند.

**داود علیمحمدی مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم در جمع خبرنگاران ایرنا مرکز استان قم گفت: هم اکنون از تمام ظرفیت های خدمات رسانی به بیماران در بیمارستان امام رضا (ع) استفاده می شود و 120 تخت مراقبت های عمومی و تخصصی این بیمارستان فعال است.وی افزود: در طول سال 2میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی تامین اجتماعی قم برای انجام درمان مستقیم و پنج میلیون و 600 هزار بار مراجعه برای درمان غیر مستقیم صورت می گیرد.
بیمارستان امام رضا(ع) با 120 تخت در بخش های داخلی، قلب، اطفال، جراحی عمومی، ارتوپدی، زنان، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی و چشم پزشکی در کنار بخش های دیگر همچون بخش های ویژه CCU,NICU,ICU به همراه ٩ اتاق عمل به مراجعان خدمت رسانی می کند.

**حجت الاسلام امیر عطاء الله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: کتابخانه عمومی شهدای نوبهار در قم با پیشرفت فیزیکی 90 درصد در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. وی با تاکید بر این که استان قم نسبت به سرانه جمعیتی نیاز به احداث حدود پنج کتابخانه استاندارد دارد، گفت: در حال حاضر 23 کتابخانه عمومی و 10 کتابخانه مشارکتی در استان با یک میلیون جلد کتاب و حدود 35 هزار عضو فعال است که نمی تواند نیازهای استان را تامین کند.

**مراسم تقدیر از دست اندرکاران اربعین حسینی با حضور استاندار قم برگزار شد، سید مهدی صادقی استاندار قم از دست اندرکاران اربعین حسینی و مسئولان موکب های مستقر در کشورهای ایران و عراق قدردانی کرد. 42 موکب استان قم در مسیر پیادره روی اربعین حسینی فعالیت کردند که روزانه بیش از 330 هزار پُرس غذا در این ایام توزیع شد.

* دوشنبه 13 آذرماه

**عزیزالله قربانی مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری قم از تمدید مجدد مهلت فعالیت هیات کارشناسی تعیین تکلیف وضعیت مالی طرح فرودگاه قم خبر داد و گفت: سهامداران، سرمایه گذاران و خریداران غرفه، فقط تا پایان آذر ماه امسال مهلت دارند تا مدارک و مستندات مالی خود را در اختیار این هیات قرار دهند. وی اظهار داشت: با پیگیری های استانداری قم و تمهیدات مسئولان قضایی، هیات کارشناسی ویژه ای از مهر ماه امسال تشکیل شده و در حال بررسی پرونده های مالی مرتبط با فرودگاه و منطقه نمونه گردشگری طرلاب می باشد.

**یحیی زارع مدیرکل هواشناسی قم گفت: متوسط بارش در دو ماهه نخست سال زراعی ( مهر و آبان امسال ) در این استان حدود 2 دهم میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت ، حدود 99درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، حدود 97 درصد کاهش داشته است.

**عباس ذاکریان معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری قم با اشاره به نرخ مصوب شهرداری قم برای اتوبوس های درون شهری گفت: هر گونه دریافت کرایه اضافی از مسافران تخلف بوده و به صورت جدی با متخلفان برخورد خواهیم کرد. وی افزود: کسانی که از وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری استفاده می کنند در صورت دریافت کارت الکترونیکی، سه هزار و900 ریال از کارت آنها بابت کرایه کم می شود ولی اگر بخواهند بدون دریافت کارت، به صورت نقدی حساب کنند این مبلغ هفت هزار ریال خواهد بود.

**علی جان صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: رفع کامل مشکل فاضلاب پردیسان قم نیازمند یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار است که ظرفیت بودجه ای استان پاسخگوی این حجم اعتبار نیست. وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده به منظور تحت پوشش قرار دادن جمعیت بیش از 400 هزار نفری پردیسان برای افق 1415، باید 125 کیلومتر شبکه فرعی و اصلی فاضلاب و تصفیه ‌خانه فاضلاب احداث شود.پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

** حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در دیدار با علما و مراجع تقلید گفت: 24 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور فعال است که برنامه های مختلف فرهنگی و قرآنی را اجرا می کند.وی اظهار داشت: کانون های فرهنگی و هنری در سال 1371 تشکیل شد و در حال حاضر 50 درصد از کانون ها در روستا ها فعال است.وی افزود: حدود 14 هزار کتابخانه نیز زیر نظر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور فعال است و جشنواره های متنوعی با موضوع های قرآنی و عترت در این کانون ها برگزار می شود.

** شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی کشور سوریه با سفر به شهر مقدس قم با برخی مراجع عظام تقلید و علمای قم دیدار و گفت وگو کرد. آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار با وی گفت: وحدت بین شیعه و سنی را در مسائل عراق و سوریه تجربه کردیم و این مساله بود که موجب پیروزی شد، حال چرا دست از وحدت برداریم؟آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز در این دیدارگفت: ما امروز در کمال قدرت در برابر استکبار با هم متحد هستیم. وی افزود: تا صهیونیست ‌ها در منطقه هستند، دردسر هم وجود دارد و ما باید متحد شویم و این غده سرطانی را ازبین ببریم؛ اگر صبر داشته باشم و تقوا پیشه کنیم، ضرر آنها به ما نخواهد رسید.

** حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل فرودگاه این استان رفع شده است، گفت: نزدیکی این مکان به منطقه ویژه سلفچگان، فرصت بسیار خوبی است تا با برنامه ریزی های موثر، فرودگاه را به خط ریلی متصل و از ظرفیت باری آن استفاده شود.

** آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید چاپ قرآن بدون غلط های رسم الخطی را ضروری عنوان کرد، و افزود: علمای اسلامی باید برای اصلاح رسم الخط قرآن یک همایش جهانی برگزار، و تا آنجا که به تحریف قرآن منجر نشود، اصلاحاتی را در این زمینه ایجاد کنند. وی در دیدار با دبیر و اعضای ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار داشت: من تعصب ایرانی ندارم، بلکه تعصب من فقط بر روی مکتب تشیع است، از این قرآن باید با رسم الخط ایرانی چاپ و منشر شود.

*سه شنبه 14 آذر

**عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم گفت: باید امکانات مناسبی از جمله تکمیل تجهیزات، امداد و نجات و همچنین آموزش شهروندان برای مدیریت بحران در شرایط خاص در بافت فرسوده قم در نظر گرفته شود.بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند.

** هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر تجهیز امکانات برای شرایط بحرانی، مدیریت اعتبار مالی برای این امر، آموزش های پیشگیرانه برای اقشار مختلف مردم و هماهنگی بین دستگاه ها برگزار شد.سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری در این جلسه با بیان این که پنج سالن چند منظوره و بوستان های غدیر و فدک برای شرایط بحرانی آماده است گفت: این مکان ها با رعایت اصول و استاندارد ها به عنوان اسکان اضطراری پیش بینی شده است که ظرفیت آن به 10هزار خانوار هم نمی رسد.وی افزود: امکانات قم را باید تجهیز کرد از این رو در همه جلسه ها باید ظرفیت های مورد نظر را از دستگاه های مختلف مطالبه کرد.

** احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در هشتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با اشاره به ضرورت آشنایی کشاورزان این استان به قوانین و سیاست های صادراتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخشی از کشاورزان صیفی کار قم به دلیل آگاه نبودن از این قوانین هم اکنون ورشکسته هستند.

**سید مهدی صادقی استاندار قم نیز دراین جلسه با اشاره به این که اعتبارهای مصوب شده سال 95 برای جبران خسارت های بخش کشاورزی همچنان واگذار نشده است، خواستار پیگیری این موضوع از طریق رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور شد.

**محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در هشتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با اشاره به کاهش 500 هکتاری سطح زیر کشت گندم در این استان در سال زراعی جاری، گفت: عملکرد تولید این محصول، چهار هزار و 181 کیلوگرم در هر هکتار بوده است.وی افزود:عملکرد گندم استان در سال 92 ، 2 هزار و 796 کیلوگرم در هکتار بوده و باید مطابق برنامه تعیین شده از طرف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، آن را در سال زراعی گذشته به چهار هزار و 177 کیلوگرم می رساندیم.

**سید مهدی صادقی استاندار قم در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف قم گفت: توسعه صنعت فرش قم نیازمند عزم جدی است و باید در این زمینه تلاش کنیم و این کار باید در همه عرصه ها و موضوع ها پیش برود که یکی از موضوع های مهم توجه به بافندگان قالی است، کسانی که در تولید و خلق این هنر نقش اساسی دارند.

**سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: در صورت تامین اعتبارهای لازم برای تکمیل نمایشگاه دائمی فرش استان قم، این نمایشگاه تا پایان سال جاری به بهره برداری می ‌رسد.محمود سیجانی در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم افزود: با موافقت اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، طرح نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی مورد موافقت قرار گرفت.

*چهارشنبه 15 آذر

** مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه قم، همزمان با میلاد پیامبر رحمت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور علما و مراجع تقلید در قم برگزار شد.

** آیت الله رضا استادی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه اختلاف بین مذاهب و سیاسیون به سود هیچ کس نیست، گفت: تلاش برای حل مشکلات مردم باید قدر مشترک همه جناح های سیاسی کشور باشد.وی در مراسم جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع) در حسینیه امام (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، اظهار داشت: اگر هر کدام از جناح ها بخواهند هر هفته حرفی را بزنند، و به آن سرگرم شوند، دیگر فرصتی برای رسیدگی به مشکلات مردم باقی نمی ماند.

*پنجشنبه 16 آذر
** آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در دیدار مدیران ستاد امر به معروف و نهی از منکر درقم با بیان این که نباید در برابر فتنه جدید آمریکا و اسرائیل نسبت به قدس بی تفاوت بود، گفت: مسلمانان در مقابل این حرکت سکوت نکنند، بلکه باید علیه حرکتی که از سوی عربستان هم حمایت می شود به میدان بیایند و اعلام انزجار نمایند.

**استاندار قم با اشاره به حضور نزدیک به 200 هزار نفر از اتباع افغانستان دراین استان گفت: مسئولان قم همواره تلاش می کنند تا مهاجران، همچون شهروندان ایرانی از امکانات کشور بهره مند شوند. وی دردیدار وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان، تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر برخورداری همه اتباع خارجی از نعمت تحصیل را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: حتی فرزندان اتباع خارجی که به صورت غیرمجاز به کشور وارد شده اند نیز از این موهبت بهره مند هستند.

**محمود فاضل مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری قم گفت: این نهاد با یکهزار کارشناس پژوهشگر، استاد دانشگاه، مبتکر و مخترع بسیجی در سطح استان برای انجام پژوهش های کاربردی، همکاری می کند. وی افزود: بسیج علمی به دنبال پاسخگویی به نیازها و مسائل اقشار مختلف بسیج استان از طرق انجام پژوهش های کاربردی است و برای انجام این کار از توانمندی های محققان و پژوهشگران همکار خود، استفاده می کند.

** سید مهدی صادقی استاندار قم با بیان این که طرح ساخت نمایشگاه دائمی فرش قم پیشرفت خوبی دارد، گفت: زیرساخت ها و راه های دسترسی این نمایشگاه در حال انجام می باشد و تکمیل آن نیازمند اعتبارات ملی است. در پایان آیین «چهارمین همایش گره طلایی» در تالار مرکزی شهر قم ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبار مورد نیاز این طرح فراهم شود.
7401/ 6133/گزارش از بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.