به گزارش ایرنا ، احمد امیرآبادی فراهانی روز سه شنبه در هشتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم درتالار امام جواد(ع) استانداری، با تاکید بر اهتمام سازمان جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان جهت برگزاری دوره های آموزشی ویژه کشاورزان، افزود: برخی از کشاورزان بدون هیچ گونه اطلاعی از سیاست های صادراتی دولت ، اقدام به سرمایه گذاری در زمین های زراعی به منظور کشت صیفی نمودند، اما برای عرضه و صادرات محصولات خود به دلیل برخی مغایرت های قانونی که ناشی از بی اطلاعی از قوانین بوده دچار خسارت های شدید شدند.
وی با بیان اینکه برخی کشاورزان هر ساله با هدف درآمد بیشتر اقدام به تولید یک نوع خاصی از محصول های کشاورزی می کنند، افزود: باید با بالا بردن سطح آگاهی های تولیدکنندگان از ضرر و زیان هایی که ممکن است به آن دچار شوند، جلوگیری کنیم.
امیرآبادی همچنین با یادآوری این که برغم مشکل کمبود آب که یک مشکل ملی است، در این استان معضل حادی در زمینه کشاورزی نداریم، افزود: در سال های اخیر سازمان جهاد کشاورزی قم با اتخاذ تدابیر لازم در زمینه اصلاح الگوی کشت و ایجاد ممنوعیت برای کاشت محصولات با مصرف آب زیاد، مشکلات موجود در تامین آب مورد نیاز این حوزه را رفع کرده است.
کل اراضی قابل کشت قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که مجموع کشت سبز این استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صنفی جات اختصاص دارد.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی استان به صورت قطره ای و با استفاده از نوار تیپ، آبیاری خواهد شد و از این طریق میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان قم بیش از 50 درصد کاهش خواهد یافت.
دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع کشاورزی استان قم، تا 85 درصد هزینه انجام کار را تا سقف 70 میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.
** سید مهدی صادقی استاندار قم نیز دراین جلسه با اشاره به این که اعتبارهای مصوب شده سال 95 برای جبران خسارت های بخش کشاورزی همچنان واگذار نشده است، خواستار پیگیری این موضوع از طریق رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور شد.
7403/6133/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.