به گزارش ایرنا، تورج همتی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی تبیین جایگاه برنامه ریزی ارزش در توسعه پایدار قم در سازمان برنامه و بودجه قم افزود: آمایش سرزمین استان قم در دست تهیه است که باید با استفاده از فرایند فکری و هم افزایی دستگاه های مربوطه راهکارهای عملیاتی ارائه شود.
وی افزود: در این کارگاه آموزشی کارشناسان خبره حضور دارند تا با بررسی شرایط جغرافیایی و محیط زیستی قم و چالش های مختلف در حوزه صنعتی و بحران آبی بتوانیم اولویت های توسعه ای استان را شناسایی کنیم.
وی تاکید کرد: با یک رویکرد علمی می توان برای رفع چالش ها و معضل های استان قم برنامه ای در کوتاه مدت تدوین کرد.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست قم با بیان این که 2 هزار هکتار پراکنش بی‌ ضابطه صنعتی در قم وجود دارد گفت: آلاینده های صنعتی معضلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و تدابیری برای آن در نظر گرفت.
وی کم آبی را یکی از چالش های قم برشمرد و گفت: سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در استان قم مصرف می ‌شود که 110 میلیون مترمکعب سهم آب شرب است و بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: باایجاد سدهای مختلف آبی، دریاچه نمک و تالاب های قم با مشکل خشکسالی روبرو هستند و حقابه های استان قم در سال ‌های اخیر به ‌شدت کاهش ‌یافته و این امر باعث شده است قم به کانون بحران زیست محیطی تبدیل شود.
وی گفت: در حال حاضر بیش از 180 هزار هکتار از کف نمکی دریاچه نمک مستعد بحران ریز گرد در کشور است و سایر تالاب ها نیز در وضعیت مناسبی به سر نمی برند ضمن این که بسیاری از مراتع و جنگل‌ های کویری نیز در معرض نابودی قرارگرفته و شاهد فرونشست دشت ‌های قم هستیم.
کارگاه آموزشی تبیین جایگاه برنامه ریزی ارزش در توسعه پایدار قم با هدف شناسایی اولویت های استان، برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی توسعه ای، همکاری و همفکری مسئولان مربوطه دستگاه های متولی، توجه به شرایط جغرافیایی و زیست محیطی، بررسی چالش ها و معضلات زیست محیطی، بحران ریزگردها، فرونشت زمین و کمبود منابع آبی از سوی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان قم برگزار شد.
/8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.