به گزارش ایرنا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی جمعه شب در آیین عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در قم اظهار داشت: نگاه سومین پیشوای شیعیان به دین، یک نگاه فقیهانه بود، از ا ین رو اگر شیعیان و پیروان آن حضرت نیز با نگاه اجتهادی و فقیهانه وارد قضیه عاشورا شوند، به طور حتم یک توجیه دقیق و صحیحی برای آن پیدا خواهند کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که عزاداران امام حسین(ع) باید با چنین رویکردی خود را در چارچوب دین نگه دارد، افزود: تا زمانی که فهم دین بر مبنای ضابطه نباشد، درک درستی از دین حاصل نخواهد شد.
وی با اشاره به این که نگاه بنی امیه، بنی عباس و سوفی ها به دین وسیله ای برای امرار معاش و پاسخگویی به هواهای نفسانی بوده است، افزود: کسانی که به برخی از کشورها سفر می کنند، این تصور را دارند که چون در آن جا کسی دروغ نمی گوید، در نتیجه مسلمانان واقعی همان ها هستند، ولی چنین افرادی معنی دین را به خوبی درک نکرده اند، چراکه دین داری در پایبندی به یک یا چند عمل اخلاقی خلاصه نمی شود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: دین دار واقعی کسی است که وقتی مشاهده کرد به اسلام و جامعه اسلامی از سوی دشمن ضربه ای وارد می شود، غیرت دینی او به جوش آید.
فاضل لنکرانی افزود: امام حسین(ع) نیز با این نگاه حرکت خود را برای مبارزه با حکومت یزید آغاز کرد، چون اگر حاکم ظالم و ستمگری بر مردم ظلم کند، بر همه کس اعم از امام معصوم و غیر معصوم واجب است که بر علیه آن حاکم به پاخیزد و اگر کسی هم با او همراهی نکرد، تنها اقدام نماید.
وی، هدایت بشریت به سمت بهشت و نجات او از دوزخ را از شاخص های بارز نهضت حسینی برشمرد.
فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که عزاداری برای امام حسین(ع) علاوه بر ثواب فراوان و بخشش گناهان موجب تکامل روح نیز می شود، اضافه کرد: گاهی اوقات مشاهده می شود که یک عده ای می گویند برای چه ما باید امروز برای کسانی که در صدر اسلام شهید شدند عزاداری کنیم و اشک بریزیم، که چنین مطلبی نشانه غفلت و نادانی از سوی آن عده است.
وی اذعان داشت: واقعه کربلا موجب لرزیدن قلب ها و گریاندن چشم ها می شود، ولی این اشک بیش از هر چیز تعالی بخش روح است.
وی با بیان این که کسانی که در زیر خیمیه امام حسین(ع) سوگواری می کنند، دچار لغزشی نمی شوند و یا اگر لغزشی هم داشته باشند، در ادامه عمر محفوظ می مانند، افزود: همه این ها به برکت این عزاداری هاست، از این رو باید قدر مجالس عزاداری را بدانیم.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.