حسن عبدالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که این تعداد عنوان کتاب از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه تولید شده است افزود: این کتاب ها شامل سه هزار و 100 نسخه است.
وی از ارسال سه عنوان کتاب بریل به کتابخانه های نابینایان سراسر کشور خبر داد و گفت: یک هزار جلد کتاب ویژه کودک و نوجوان و بزرگسالان برای استفاده نابینایان ارسال شده است.
وی افزود: در کنار کتاب های بریل، یک هزار تقویم بریل برای روشندلان تولید شده و کتاب های گویا نیز در اختیار آنان قرار گرفته است.
عبدالی با اشاره به این که سال گذشته نیز پنج محموله کتاب بریل برای کتابخانه های نابینایان ارسال شد گفت: چهار هزار و 400 جلد کتاب در63 جلد عنوان به صورت رایگان در اختیار نابینایان قرار گرفت.
وی ادامه داد: زیارت نامه عاشورا و ناحیه مقدسه نیز توسط این مرکز تولید شد و برای ماه محرم در اختیار روشندلان قرار گرفت.
وی، سیاه مشق، مناجات، محمد(ص) مثل گل، پیامبر و قصه هایش، فصل شیدایی لاله ها، امام حسین(ع)، رقعه، طوفان واژه ها، تحریرهای رود، آن ها، شعرهای آیینی، شب های بی ستاره، دختر بابا و سایر عناوین را از مهمترین کتاب های تولیدی این مرکز از شاعران و نویسندگان شاخص برشمرد.
عبدالی از تولید کتاب شهید کمال کورسل شهید فرانسوی به خط بریل خبر داد و گفت: این شهید که در فرانسه متولد شده بود در سال 1367 و در جریان عملیات مرصاد در عملیات هلی بورن نیروها که توسط هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی انجام می‌شد، با اصابت گلوله ‌ای به درجه رفیع شهادت نائل شد که مزار این شهید واقع در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم است.
وی گفت: این کتاب در جهت شناخت و الگوگیری روشندلان از زندگی شهدا و رشادت های آنان در صحنه های دفاع از خاک کشورمان به رشته تحریر درآمده است.
وی با بیان این که بسیاری از نویسندگان و شاعران مطرح کشوری و استانی می توانند محتوای آثار خویش را برای تبدیل به بریل در اختیار این مرکز قرار دهند گفت: واحد تولید کتاب بریل اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم کار خویش را از سال 1384 آغاز کرده است و طی چند سال اخیر با تجهیز و خرید دستگاه های پیشرفته موفق به تولید کتاب های بریل مورد نیاز کشور شده است.
عبدالی خاطرنشان کرد: قم بعد از تهران دومین مرکز تولیدکننده کتاب های روشندلان است که این امر به علت اهتمام مسئولان استانی به ویژه استاندار قم برای خرید دستگاه چاپ بریل در سال جاری است تا کتاب ها با کیفیت و سرعت بیشتر تولید شود و در اختیار نابینایان سراسر کشور قرار گیرد.
واحد تولید کتاب بریل اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم واقع در کتابخانه آیت الله خامنه ای این شهر مستقر است که توسط روشندلان استان اداره می شود.
بیش از400 کتابخانه در استان قم وجود دارد که از این تعداد 23 کتابخانه عمومی، 25 کتابخانه مشارکتی و بقیه کتابخانه تخصصی است.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.