به گزارش ایرنا، آیت الله مرتضی مقتدایی روز پنجشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی97 - 96 جامعه المصطفی العالمیه در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام (ره) قم، اظهار داشت: دین از احکام، اخلاقیات و الهیات متعددی تشکیل شده که ولایت از همه آنها مهم تر است.
وی با تبریک عید سعید غدیر خم، این روز خجسته را یکی از اعیاد بزرگ اسلامی دانست، و افزود: طبق روایتی از امام جعفر صادق (ع) عید غدیر از سه عید اسلامی دیگر یعنی جمعه، فطر و قربان افضل و برتر است.
غدیرخم نام ناحیه ‌ای میان مکه و مدینه است که حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام، در 18 ذی‌الحجه سال 10 هجری قمری، حضرت علی بن ابی طالب(ع) را به عنوان وصی و جانشین خود از طرف خدا اعلام کردند که سالروز این واقعه به عید غدیر شهرت دارد.
وی با بیان اینکه از عید غدیر در روایت های اسلامی به عنوان عید اکبر تعبیر شده است، افزود: در این روز پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) به امر خداوند در حضور بیش از 120 هزار تن از حجاج بیت الله الحرام دستان امیرالمومنین (ع ) را بالا گرفت و او را به منصب خلافت و جانشینی خود معرفی و منصوب کرد.
مقتدایی ولایت حضرت علی (ع)، تکمیل شدن دین و یاس و نابودی مشرکان و کفار از نابودی اسلام پس از رحلت پیامبر را از مهمترین دستاوردهای واقعه غدیر خم برای جامعه اسلامی خواند، و افزود: تعیین جانشین برای پیامبر این حقیقت را بیان کرد که اسلام قائل به شخص پیامبر نیست، و ولایت الهی پس از پیامبر به امام معصوم و سپس فقیهان تفویض می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند چون خالق انسان ها و همه مخلوقات عالم است این اختیار را دارد که به همه آنها امر و نهی کند، افزود: این حق از طرف خداوند به پیامبر و جانشینان او داده شده است، و بحمد الله حضرت امام (ره) با استقرار نظام اسلامی با حمایت مردم ولایت الهی را احیا کرد.
وی با بیان اینکه در دین احکامی مانند شلاق زدن و قطع کردن دست سارقان وجود دارد که بدون تشکیل حکومت اسلامی امکان اجرای آن نیست، اضافه کرد: شارع مقدس راضی نیست که احکامش بر روی زمین بماند از این رو باید از طریق ایجاد تشکیلات حکومتی زیر نظر فقیه جامع الشرایط آن را اجرا نمود.
نایب رئیس جامعه مدرسین همچنین تصریح کرد: با توجه به نقش ولی فقیه در نظام اسلامی باید این شان و جایگاه به خوبی برای مردم تبیین شود.
رئیس هیات مدیره جامعه المصطفی العالمیه همچنین با اشاره به گستردگی این موسسه آموزشی بین المللی به لحاظ تحصیلی، تحقیق و پژوهش و بررسی و نشر علوم دینی و تالیفات، افزود: جامعه المصطفی العالمیه از نظر اخلاقی نیز دارای طلبه های مهذبی است که توسط استادان عالم و فاضل ارتقاء علمی پیدا می کنند.
مقتدایی حضور دانش پژوهان المصطفی از کشورهای مختلف جهان در قم به عنوان حرم اهل بیت (ع) را یک نعمت الهی ارزانی شده برای آنها توصیف کرد، و افزود: طلبه های جامعه المصطفی باید اخلاص و تعهد را بیش از هر کار دیگری در دستور کار خود قرار دهند.
در این مراسم که برخی شخصیت های حوزوی و مسئولان بویژه استاندار قم حضور داشتند، از طلبه های ممتاز و برتر جامعه المصطفی العالمیه تجلیل شد.
تاکنون بیش از ۴۵ هزار دانش پژوه از ۱۳۰ کشور جهان از جامعه المصطفی العالمیه فارغ التحصیل شدند.
تعداد اساتید و اعضای هیات علمی جامعه المصطفی سه هزار تن و تعداد دانش پژوهان حال حاضرآن نیز ۳۰ هزار تن است.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.