حسن بحرینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در کنار افرادی که درخواست بیمه دارند، بیمه 400 هنرمند صنایع دستی به علت دیرپرداخت کردن و سایر موارد قطع شده است که نیازمند رسیدگی و ساماندهی است.
وی بیان داشت: درحال حاضر 800 تن بیمه صنایع دستی هستند این در حالی است که بیش از 2 هزار هنرمند صنایع دستی دارای پروانه در استان قم وجود دارد.
وی با اشاره به این که بیشتر هنرمندان قمی در رشته منبت کاری فعال هستند گفت: از بین 300 رشته صنایع دستی به ثبت رسیده، هنرمندان استان قم در 50 رشته فعال هستند از بین این تعداد رشته در هنر منبت کاری کارگاه های انفرادی و گروهی در این استان برپا است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنادیع دستی و گردشگری قم ادامه داد: حدود یک هزار هنرمند در رشته چوب و منبت، 300 تن دررشته زیورآلات سنتی، قیمتی و حکاکی، 50 تن در رشته کاشی و معرق و بقیه در رشته های مختلف فعالیت می کنند.
وی با بیان این که 150 کارگاه صنایع دستی در قم مورد بازرسی قرار گرفته است گفت: برای صدور گواهی کیفیت این تعداد کارگاه بر اساس شاخصه های استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفته اند و تا پایان امسال 150 کارگاه دیگر بررسی می شوند.
وی گفت: صدور گواهی کیفیت باعث ایجاد رقابت سازنده در بین تولید کنندگان صنایع دستی، کیفی سازی تولیدها، شناسایی آثار فاخر، معرفی هنرمندان برتر به بازار عرضه و فروش، درجه بندی و برندسازی صنایع دستی در عرصه ملی و بین المللی دارد.
بحرینی با اشاره به این که در استان قم 2 برند صنایع دستی به ثبت رسیده است گفت: برندسازی از سال گذشته در قم ایجاد شده و برند یاقوت کویر در رشته سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و برند چوب گره چینی قاسمی از جمله تولیداتی است که به مرحله برندسازی و تجاری سازی ورود پیدا کرده است.
بحرینی، ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال در رشته زیورآلات سنتی نیز موفق به برند سازی در استان خواهیم شد.
وی از تشکیل انجمن زیورآلات در ماه گذشته خبر داد و گفت: اولین انجمن صنفی زیورآلات سنتی در استان تشکیل شد تا بتواند با جدیت پیگیر حقوق فعالان این رشته، بحث بیمه و برند سازی باشد.
به گفته وی، 400 هنرمند در رشته زیورآلات سنتی در قم فعالیت می کنند.
/8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.