به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی عصر چهارشنبه در برنامه تفسیر قرآن کریم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه جز نوزدهم قرآن مشتمل بر آیاتی از سوره‌های فرقان و شعرا است که دستورات ارزشمندی در زمینه مقاومت دارد، افزود: آیه ۵۲ سوره فرقان دعوت پیامبر (ص) به جهاد کبیر است.

وی بیان کرد: خداوند در آیات قبل این آیه در سوره فرقان به برخی از پدیده‌های مهم هستی اشاره می‌کند و سپس در آیه ۵۲ رسالت مهم پیامبر (ص) که جهاد کبیر است را مورد توجه قرار می‌دهد که نمونه بارز آن بارش باران و زنده کردن زمین مرده است.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه بارش باران معنویت توسط پیامبران اتفاق می‌افتد، افزود: با توجه به جایگاه پیامبر اسلام (ص) و انسجام در فعالیت‌های دینی و فرهنگی، خداوند برای تمام سرزمین‌ها یک پیامبر مبعوث کرده است و آن پیامبر خاتم (ص) می‌باشد که در آیات ۵۱ و ۵۲ سوره فرقان مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید که در هر سرزمین پیامبری فرستاده شده است و خطاب به پیامبر (ص) آمده که حال که چنین است از کافران پیروی مکن و بدین وسیله با کفار جهاد بزرگی را پیش بگیرد.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه بر اساس قرآن جهاد بر سه قسم تقسیم می‌شود، افزود: قسم اول جهاد اصغر است که رویارویی با دشمن در میدان نبرد نظامی و مقاومت در برابر هجمه فیزیکی دشمن است که در آیات ۲۱۸ بقره، ۴۱ توبه و همچنین آیات ۹ و ۱۰ صف بر عظمت این نوع جهاد اشاره شده است.

وی تصریح کرد: در روایتی از پیامبر (ص) آمده است که با هوا و هوس خود پیکار کنید همانگونه که با دشمنان پیکار می‌کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه قسم دیگر جهاد را جهاد اکبر و مقاومت مقابل خواسته‌های نفسانی عنوان کرد و افزود: حضرت علی (ع) فرمود که «بزرگ‌تر از جهاد اصغر جهاد با نفس است، به جهاد با نفس خود بپردازید که سعادتمند خواهید شد» و یکی از مصادیق جهاد اکبر روزه در ماه مبارک رمضان است.

وی یکی دیگر از انواع جهاد را جهاد کبیر عنوان و تصریح کرد: این جهاد ایستادگی در برابر دشمن خارجی در عرصه فرهنگی است که تجهیزات مبارزه در این نبرد شامل ابزار فرهنگی، قرآن و تعالیم اهل بیت (س) می‌شود؛ بدین صورت که سبک زندگی دشمن را ترک و در عرصه‌های مختلف سیاست، اقتصاد و غیره روی پای خود بایستد.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی، اصلی‌ترین نیروهای عرصه جهاد کبیر را علما و دانشمندان عنوان کرد و افزود: علمای شیعه مرزبان هستند و مقابل مرزی که شیطان و پیروان شیطان حمله می‌کنند، ایستاده‌اند.

وی تصریح کرد: در سوره شعرا نمونه‌های فراوانی از جهاد کبیر حضرت موسی مشاهده می‌شود که در برابر فرعون و شبهه افکنی‌های وی ایستاد.

استاد تفسیر قرآن حوزه علمیه قم، مهمترین قسم جهاد را جهاد کبیر عنوان کرد و افزود: نمونه بارز جهاد را در امیرالمؤمنین (ع) می‌توان مشاهده کرد که در هر سه قسم جهاد اسوه و الگو بود بدین صورت که در جهاد اصغر شجاعت ایشان در جنگ احد و خیبر و دیگر جنگ‌های زمان حکومت ایشان زبانزد است و در جهاد اکبر زندگی زاهدانه‌اش و موقوفاتی که داشتند گویای آن است و در عرصه جهاد کبیر نیز نخستین فردی است که زیر بار فرهنگ دشمن نمی‌رود و در تبیین و ترویج قرآن تلاش می‌کند و با معاویه که فرهنگ اشرافی گری را ترویج می‌کند مبارزه می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.