به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی ظهر چهارشنبه در برنامه تفسیر سوره انبیا که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار کرد: فضائل امیرالمؤمنین (ع) حتی از زبان دشمنان و مخالفان ایشان نیز بسیار ذکر شده و شنیدنی است.

وی با بیان اینکه معاویه بارها به فضائل امام علی (ع) اشاره کرده است، افزود: معاویه گاهی به کسانی که برای تملق در مقابل او از امام علی (ع) بدگویی می‌کردند، تندی می‌کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام و نبی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند از جمله اینکه نبی باید مردم را جذب کند و حرف خدا را به گوش آنان برساند در حالی که در مورد امام، مردم باید به سمت او بیایند.

وی با اشاره به مقام بالای حضرت علی (ع) افزود: پیامبر (ص) خطاب به امیرالمؤمنین (ع) فرمود تو به منزله کعبه هستی و مردم باید به سوی تو بیایند.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: پیامبر (ص) فرمودند که صدای دق‌الباب درب بهشت «یا علی» است که علامه طباطبایی در تفسیر این روایت گفته که انسان وقتی جایی می‌رود صاحب خانه را صدا می‌زند و دلیل این روایت این است که در بهشت، صاحب‌خانه علی (ع) است.

وی با بیان اینکه خداوند در آیه ۹۴ سوره انبیا یک نتیجه گیری کلی کرده است، افزود: در صورتی که هر فردی که ایمان دارد، عمل صالح انجام دهد عملش ضایع نمی‌شود بنابراین ایمان و عمل صالح به تنهایی کافی نیست زیرا این دو، تفکیک ناپذیرند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: هیچ عملی جز عمل صالح از ما پذیرفته نمی‌شود بنابراین باید مراقب اعمال خود باشیم.

وی با بیان اینکه عمل صالح باید دارای ویژگی‌هایی باشد. افزود: نخستین ویژگی عمل صالح این است که با انگیزه الهی باشد.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: برای محاسبه عمل صالح علاوه بر حسن فعلی به حسن فاعلی نیز نیاز است که باید کنار یکدیگر باشد.

وی گفت: در صورتی که اعمالمان را با انگیزه الهی انجام دهیم مصداق عمل صالح است برای مثال شرکت در راهپیمایی روز قدس و یا شرکت در تشییع جنازه حاج قاسم سلیمانی که دشمنان خدا را ناراحت کند عمل صالح محسوب می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از ویژگی‌های عمل صالح را این دانست که عمل باید شایستگی ترتب ثواب را داشته باشد و افزود: نمی‌شود انسان قربة الی الله شراب بخورد، یا امام حسین (ع) را بکشد و یا دزدی کند.

وی سومین شاخصه عمل صالح را تقویت اعتقادات انسان دانست و تصریح کرد: قوی شدن اعتقادات انسان را به خدا نزدیک می‌کند.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه در ادارات گاهی خوش خلقی و گره گشایی از مؤمنین انسان را بهشتی می‌کند، افزود: گاهی یک لبخند، مردم را به نظام اسلامی علاقه‌مند می‌کند و یا یک برخورد بد ممکن است مردم را از نظام اسلامی و حکومت الهی زده کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.