علی‌اصغر همت روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: این میزان در سال ۹۷، ۳۲ هزار و ۵۸۰ تن بود که با اقدامات صورت گرفته برای افزایش تولید در سال ۹۸ به رقم ۸۲هزار و ۸۰۰ تن رسید.

وی افزود: در سال‌های ۹۴ تا ۹۶، واحدهای طیور استان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده و میلیون‌ها قطعه مرغ معدوم و خسارت مالی سنگینی به مرغداران استان وارد شد.

وی ادامه داد: در همین راستا ازآنجاکه با توجه به ماهیت این بیماری هیچ خط پایانی برای همه‌گیری مجدد آن حداقل طی چند سال آینده متصور نیست،‌ اقدامات گسترده‌ای از سوی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی قم برای پیشگیری از این بیماری در مرغداری‌های استان صورت گرفت.

همت گفت: تشکیل کمیته‌های ساماندهی کود،‌ ساماندهی خوراک دام، آموزش، اصلاح ساختار و آمایش مرغداری‌ها و کمیته پایش و گزارش‌گیری ازجمله اقداماتی بود که برای اصلاح ساختار فنی و بهداشتی مرغداری‌های استان انجام شد.

وی بیان کرد:‌ همچنین با تشکیل گروه‌های ممیزی از تمامی واحدهای پرورش پولت و مرغ تخم‌گذار که متقاضی فعالیت بودند بازدید کارشناسی صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: در همین رابطه پس از ارائه مشاوره‌های فنی و ارزیابی واحد طبق استانداردهای تعیین‌شده و رفع نواقص توسط مرغدار، در جلسات کمیته فنی مجوز فعالیت برای واحدهای دارای شرایط صادر شد و از فعالیت واحدهایی که استانداردهای لازم را نداشتند، جلوگیری به عمل آمد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در جریان این اقدامات در سال ۹۷ و ۹۸ تعداد ۲۱۰ واحد پرورش پولت و تخم‌گذار طبق شرایط اعلامی با هزینه‌ای در حدود ۵۲۰ میلیارد ریال مجوز فعالیت گرفتند.

وی ادامه داد: درنتیجه این اقدامات طی دو سال یادشده تعداد واحدهای مبتلابه آنفلوانزا و تعداد مرغ معدومی به‌این‌علت در استان قم صفر بود که دستاورد بزرگی به شمار می‌آید.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال بیش از ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.