خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هیفاء پردل: بعد از جولان ویروس کرونا در کشور و شناسایی آن در قم وزارت بهداشت طرحی با نام «طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا» را رونمایی کرد، طرحی که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نیروهای بسیجی، مراکز و پایگاه‌های بهداشت اقدام به شناسایی و غربالگری افراد مشکوک به کرونا کرده و در قالب کارگروه‌هایی برای مهار این ویروس و جولان آن در شهرها اجرایی شد.

در ابتدا این طرح در شهرهایی که بیشتر درگیر کرونا ویروس بودند مانند تهران، گیلان و قم به طور پایلوت اجرا و بعد به صورت یک طرحی ملی با کمک ۳۰۰ هزار اکیپ درمانی و بهداشتی آغاز به کار کرد؛ همه دستگاه‌های اجرایی و خدمت رسان و در کنار آن نیروهای بسیج و سپاه و ارتش به همراه کارشناسان بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این طرح ملی را اجرا کردند.

همدلی و هم‌بستگی‌های موجود بین دستگاه‌های اجرایی و کارگروه‌های این طرح و از همه مهم‌تر مشارکت نهادهای مردمی و نیروهای جهادی، اجرای این طرح ملی یادآور همدلی‌ها و همبستگی‌های دوران ۸ سال دفاع مقدس است چرا که همه در این طرح به حسب ظرفیت و توانایی خود در برابر یک دشمن به نام کرونا متحد هستند.

برای اجرای موفق طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا استاندار قم فرماندار را مسئول اجرای این طرح در قم کرد و اکنون که مدتی از اجرای این طرح می‌گذرد استان قم که از استان‌های بحرانی و درگیر کرونا بود توانسته است این بحران را مدیریت و در زمینه اجرای غربالگری رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص دهد؛ هم‌چنین این طرح در شناسایی افراد مشکوک دارای علائم کرونا ویروس و کاهش ورودی به بیمارستان‌ها کمک بسیاری کرده است.

استقبال قمی‌ها از سامانه خودارزیابی

یک شهروند قمی به خبرنگار مهر می‌گوید: سه هفته پیش من به دلیل وجود تنگی نفس، سرفه و تب بالای شدید به یکی از درمانگاه‌های شهر مراجعه کردم، با توجه به اینکه در این هفته‌ها اوج شیوع بیماری بود آمار جمعیت درمانگاه‌ها هم افزایش یافت با این وجود پزشک با مشاهده عکس قفسه سینه و شدت سرفه نظر به بستری شدن من داد ولی با توجه با آمار بسیار مراجعه کنندگان به بخش‌های آورژانسی تخت خالی پیدا نشد و من هم از بستری شدن گذشتم.

محمد بیطرفان بیان می‌کند: با این وجود وضعیت من بحرانی شد و با اورژانس به یکی از بیمارستان‌های قم منتقل شدم، علائم من شدید شد و ریه‌های من درگیر با ویروس کرونا شد و به بخش آی سی یو منتقل شدم و بعد بیش از ۱۰ روز درمان و کنترل بهبود یافتم که اگر در دو هفته اولی که درگیری بیشتری با کرونا داشتیم سامانه‌ای برای بررسی سلامت بود این مشکلات پیش نمی‌آمد و جلوی شلوغی و ازدحام جمعیت را می‌گرفت چرا که باعث انتشار بیشتر ویروس می‌شد اکنون خانواده من در این سامانه ثبت نام و از وضعیت خود اطلاع پیدا کردند.

یک بانوی خانه دار قمی که در یکی از مناطق پر تراکم شهر قم ساکن است نیز عنوان می‌کند: این سامانه راه را برای افرادی مانند ما را آسان کرده است چرا که مجبور بودیم با یک علامت ناچیز به مراکز درمانی و درمانگاه‌ها برویم در حالی که با ازدحام جمعیت روبرو بود اکنون با ثبت نام از وضعیت خود اطلاع داریم و اگر هم علائمی داریم کارشناسان از طریق پیام و یا تماس با ما ارتباط برقرار می‌کنند.

هانیه ربیعی می‌افزاید: این سامانه برای غربالگری و جدا شدن افراد سالم از مشکوک بسیار اهمیت دارد ولی سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا شهروندان و خانواده‌ها اطلاعات خود را دقیق وارد می‌کنند؟ افرادی که دارای علائم شدید و یا مشکوک به کرونا هستند راستی آزمایی شده و پاسخ‌ها را با درستی خواهند داد؟ شاید بعضی افراد علاقه ندارند موارد مشکوک بیماری خود را اطلاع دهند این امر شاید اندکی مشکل از شود.

موفقیت مطلوب قم در اجرای طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا

فرماندار قم که خود مسئول اجرای طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا است در گفت وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این طرح تاکنون با موفقیت در استان قم اجرا شده و همه دستگاه‌های اجرایی، خدمت رسان و نیروهای مسلح و بسیج و ارتش و هم چنین نیروهای سپاهی به همراه مراکز و پاگاه‌های بهداشت سراسر استان در اجرای این طرح همکاری خوبی دارند و از ابتدای اجرا تاکنون جلساتی برگزار و کارگروه‌هایی هم تشکیل شده است.

شهروندان هر اندازه با درستی اطلاعات خود و خانواده را در سامانه سلامت وارد کنند سلامت خود را تضمین کرده‌اند

مرتضی حیدری می‌افزاید: این طرح هدف آن غربالگری افراد و خانواده‌های قمی است سهم مهمی در کاهش ورودی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قم دارد همه کارگروه‌ها برای مهار و مقابله با ویروس و ریشه کن شدن در استان تلاش می‌کنند؛ از ابتدای اجرای این طرح در روز نخست ۱۴ هزار نفر قمی در سامانه خود ارزیابی این طرح ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۴۸۰ هزار نفر در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کردند، گفت: در استان قم تاکنون استقبال خوبی از اجرای طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا شده و پیش بینی می‌شود قم رتبه بالایی در خودارزیابی و غربالگری داشته باشد.

فرماندار قم در پاسخ به این سئوال که تا چه میزان مردم اطلاعات وضعیت خود را به درستی وارد می‌کنند و به سئوالات پاسخ درستی خواهند داد اظهار داشت: ممکن است این شائبه وجود داشته باشد که افراد چندین بار وارد سامانه شده باشند و اطلاعات خود را وارد کرده باشند یا برای هر بار که وارد شوند اطلاعات یکسانی را وارد کنند ولی شهروندان هر اندازه با درستی اطلاعات خود و خانواده را وارد کنند سلامت خود را تضمین کرده مگر نه با اطلاعات نادرست به خود و سلامت خود ضرر رسانده است.

همکاری کمیته‌های طرح بسیج مبارزه با کرونا

فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان می‌کند: هدف اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا نابودی ویروس در قم است که از چند محور قابل پیگیری است، ابتدا از طریق ثبت نام در سامانه مورد نظر و بعد غربالگری و پیگیری وضعیت افراد مشکوک به علائم کرونا و در مرحله بعدی در کمیته بهداشت و محیط محلات و مکان‌های آلوده گندزدایی و ضد عفونی انجام خواهد شد.

وی می‌افزاید: کمیته نظارت هم با توجه به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی فعالیت خود را تشدید کرده است و بر توزیع اقلام بهداشتی به مراکز حساس نظارت دقیق دارد، بر نحوه توزیع ارزاق عمومی و مایحتاج مردم هم نظارت دارد با توجه به تأکید بر کاهش ازدحام و شکست حلقه انتشار بر بسته بودن اصنافی که فعالیت آن‌ها ضرورتی ندارد با همراهی اتاق اصناف و شهرداری و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی بر این اماکن نظارت می‌شود.

طرحی که به تجارت الکترونیک اهمیت داد

فرماندار قم با اشاره به ترغیب مردم در کاهش تردد و خریدها حضوری برای شکست ویروس کرونا، می‌گوید: در کمیته فناوری و اطلاعات فرصتی ایجاد شد تا در این شرایط بحرانی نبود تجارت الکترونیک و خریدهای اینترنتی که از دستاوردهای دنیای ارتباطات است بیشتر محسوس شده و مردم را به سمت خرید اینترنتی بیشتر ترغیب کنیم در این زمینه با چندین فروشگاه سوپر مارکت بزرگ وارد مذاکره شدیم به طوری که اکنون بیش از ۱۱ فروشگاه در قم از این طرح استقبال کردند.

حیدری عنوان می‌کند: مردم هم از خرید اینترنتی و غیر حضوری استقبال کردند این امر باعث پیشرفت کسب و کار در شرایط کنونی شده و از حضور مردم در اماکن شلوغ هم جلوگیری می‌شود؛ هرچه حلقه انتشار کاهش یابد ما می‌توانیم در دوره کوتاهی بر این ویروس پیروز شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.