مرتضی نوریان شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: قم معین برخی استان‌های دیگر در تأمین ذخیره خون است و تعهد سازمانی برای رفع نیازهای آن‌ها نیز دارد و به همین دلیل یکی از نگرانی‌های اصلی قم تأمین نیاز نیازهای شهرهای دیگر است.

وی تصریح کرد: با توجه در پیش بودن تعطیلات نوروزی و نیاز استان به افزایش ذخیره خون از همشهریان درخواست می‌شود که ارتباط خود را با پایگاه‌های انتقال حفظ کنند.

نوریان یادآور شد: شبکه خون‌رسانی کشور به‌صورت منسجم عمل می‌کند و درصورتی‌که در هر بخش از کشور ذخایر خون کاهش پیدا کند، بخش‌های دیگر ملزم به تأمین استان‌های در معرض کمبود هستند.

وی عنوان کرد: فلسفه  اهدای خون بر رفع نیاز انسان‌های نیازمند است و فرقی نمی‌کند فردی که به خون نیازمند است در کدام نقطه از کشور ساکن است.

مدیرکل انتقال خون قم بابیان این‌که کسانی که از سلامت ظاهری برخوردار هستند، مشکلی برای اهدای خون ندارند، افزود: شبکه خون‌رسانی کشور به دلیل کاهش اهدای خون نیاز به اهدای خون دارد.

نوریان ادامه داد: ۶۱ درصد از ذخیره استان به خون از طریق اهداکنندگان مستمری تأمین می‌شود که در طول سال بین ۲ تا ۳ مرتبه برای اهدای خون مراجعه می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون قم گفت: درصورتی‌که ذخیره خونی استان کاهش چشمگیر یابد، از این افراد با ارسال پیامک، برای  اهدای خون دعوت به عمل خواهد آمد.

نوریان با اشاره به فعالیت یکی از پایگاه  انتقال خون استان در تعطیلات نوروزی ابراز کرد: در این  ایام پایگاه روح‌الله به‌جز روزهای جمعه و روز طبیعت از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ فعال خواهد بود.

وی اظهار داشت: میزان مصرف فرآورده‌های مختلف خونی در استان متفاوت است و به‌صورت میانگین مصرف گلبول‌های قرمز ۱۱۰ واحد، پلاکت بین ۴۰ تا ۶۰ واحد و پلاسما بین ۲۰ تا ۳۰ واحد است و درمجموع مصرف این فرآورده‌ها بعد از شیوع کرونا تا ۳۵ درصد کاهش‌یافته است.

مدیرکل انتقال خون قم عنوان کرد: کنسل شدن بسیاری از عمل‌های غیر اورژانسی مهم‌ترین عامل در کاهش مصرف فرآورده‌های خونی استان بوده است.

نوریان درعین‌حال اظهار داشت: برای جلوگیری از تجمع اهداکنندگان می‌توانند از طریق سایت nobatdehi.ibto.ir نوبت مراجعه دریافت کنند.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان تاکید کرد: این مراکز به‌صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود ضمن این‌که پیش از ورود اهداکنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

تاکنون نتیجه آزمایش کرونای هزار و ۲۳ بیمار در استان قم مثبت اعلام‌شده است، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ تن به تعداد بیماران کرونایی قم افزوده‌شده است.

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد: تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۸۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبودیافته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.