"مهدی متقیان" روز دوشنبه درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان درسالن کرامت استانداری قم، با بیان اینکه همزمان با شیوع بیماری کرونا در چین، آموزش های عمومی در قم آغاز شد گفت: با توجه به احتمال ورود این ویورس به ایران، اقدام های آموزشی و پیشگیرانه برای مقابله با این ویروس در دستور کار قم قرار گرفت.

وی گفت: دو هفته قبل از مثبت شدن اولین نمونه کرونا در قم، اقدام های پیشگیرانه و آموزشی در استان آغاز شد که برای بسیاری از ادارات قم نیز جای تعجب داشت.

قم منشاء شیوع کرونا در کشور نیست

مدیرکل پدافند غیرعامل قم با بیان اینکه کشف اولین مورد کرونا در قم به معنای منشاء شیوع در کشور نیست، افزود: در واقع سرعت عمل و تیزبینی کادر درمانی قم در پیگیری تست ۲ مورد مشکوک در قم موجب شد تا با شناسایی سریع، مانع از شیوع گسترده تر این بیماری در کشور شود.

وی گفت: در همان شب اول اعلام اولین مورد مثبت ابتلا به کرونا در قم،  ۶ هزار ماسک N۹۵، ۱۰۰ دست لباس حفاظتی و ۲ برانکارد فشار منفی برای قم تامین و توزیع شده است.

وی اظهار داشت: ۱۵ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده به دانشگاه علوم پزشکی قم تحویل داده شده است ضمن اینکه تشکیل ستاد رصد فضای مجازی و ماهواره ای انجام و هجمه های رسانه ای شبکه های معاند  به صورت مستمر پایش می شود.

متقیان ادامه داد: کمبودی در حوزه لباس های حفاظت فردی در استان وجود دارد که با ورودی ۵۰۰ دست لباس حفاظتی به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در روزهای آینده بخش مهمی از این مشکل برطرف می شود.

متقیان، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت گروه های مردمی برای ضدعفونی کردن مکان های عمومی و پر تردد در دستور کار قرار گرفته است گفت: اجرای قرنطینگی خانگی، حفظ آرامش و رعایت توصیه های بهداشتی به طور قطع می تواند در قطع زنجیره شیوع و کنترل این بیماری بسیار موثر باشد.

به گفته روز یکشنبه دکتر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، بر اساس آخرین آمار تعداد کل مبتلایان به کووید ۱۹ در کل کشور به ۶۵۶۶ نفر رسیده است. مجموع جان باختگان ناشی از این بیماری در کشور نیز ۱۹۴ مورد است و خوشبختانه تاکنون ۲۱۳۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته اند.

تا روز گذشته همچنین بیشترین مبتلایان به کووید ۱۹ به ترتیب در استان‌های تهران با ۱۸۰۵، قم با ۶۸۵، مازندران با ۶۲۰ و اصفهان با ۵۶۴ نفر گزارش شده است.

بر اساس آمار چند روز پیش نیز، در قم دست‌کم ۳۰ تن جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ازدست‌داده‌اند و بیش از یک هزار نفر مبتلا و یا مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند. 

بیماری کرونا ازنظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین جایی برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ازپیش مورد تاکید کارشناسان است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.