کمتر کسی تردید دارد که حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) قلب تپنده شهر قم همیشه مامن و پناهگاه خیل دلدادگان و عاشقان مسیر حقیقت و اهل بیت عصمت و طهارت است و بسیاری از مردم وقتی از همه جا ناامید و خسته می شوند، مرهم جراحت های خود را در آستان بی منت و کریمانه کریمه اهل بیت(س) پیدا می کنند.

اما این روزها و با شیوع بیماری کرونا در قم، مردم در راستای عمل به توصیه های مراجع تقلید و آیات عظام، توجه ویژه ای به هشدارهای بهداشتی و پزشکی داشته و با مدیریت آیین های دینی و زیارت خود، با این حرکت ملی همراه شده اند.

زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه (س) این روزها بیش از پیش با عمل به توصیه های پزشکی، سعی در مدیریت آداب زیارت و ابراز ارادت خود به اهل بیت (ع) از جمله حفظ فاصله با ضریح و دیگر زائران و نیز برگزاری نماز بصورت فرادا دارند تا به توصیه پزشکان برای جلوگیری از تجمع و فراهم شدن زمینه نقل و انتقال ویروس کرونا عمل کنند با این حال برخی افراد نیز به شکل دیگری به این موضوع نگاه می کنند و با هر گونه محدودیت در این زمینه ها مخالفت می کنند. 

این افراد برغم مصوبه اخیر شورای تامین استان قم در توقف موقت اقامه نماز جماعت در حرم مطهر در دو روز گذشته همچنان اقدام به برپایی نمازهای جماعت در حرم حضرت معصومه (س) و نیز مخالفت با نصب نرده های فاصل با ضریح اقدام می کنند و دست اندرکاران حرم نیز با بیان این که ناچار به همراهی با خواست مردم و زائران هستند، با آنها همکاری و زمینه این امر را فراهم می کنند. 

پایگاه اطلاع رسانی حضرت فاطمه معصومه(س) دو روز پیش و پس از این که مصوبه شورای تامین در عدم برگزاری نمازجماعت در حرم نقض شد، مطلبی منتشر و از " اصرار جمع زیادی از زائران و خواست مردم" نام برد که - به گفته این پایگاه - زمینه را برای اقامه نماز جماعت و برچیدن میله های حایل بین ضریح مقدس و زائران فراهم کرده بود. 

گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است که این آیین ها همچنان طی روزهای گذشته بر اساس خواست این افراد و بر خلاف مصوبه شورای تامین استان برگزار می شود و حتی مسوولان حرم نیز در آن حضور می یابند. 

با این حال مسوولان حرم در پاسخ به انتقادات تاکید می کنند که امر ضد عفونی کردن و رعایت مسائل بهداشتی به صورت مستمر در حرم مطهر و اطراف ضریح مقدس انجام می گیرد و به همین دلیل نگرانی از شیوع این ویروس در این مکان مقدس احساس نمی شود.

در همین رابطه امروز چهارشنبه یک ویدئوی کوتاه منتسب به آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که وی پس از برپایی نمازجماعت در کسوت امام جماعت در خصوص این موضوع می گوید " ما این حرم مقدس را دارالشفا می دانیم، دارالشفا یعنی مکانی که مردم برای درمان امراض روحی و روانی خود به آنجا مراجعه می کنند، بنابراین این جا باید باز باشد و مردم هم با قوت به زیارت مشرف شوند اما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را کاملا رعایت می کنیم".

کاربران فضای مجازی و برخی فعالان رسانه ای و فرهنگی قم، با استناد به این ویدئو، مخالفت اصلی با اجرای مصوبه شورای تامین را در مدیریت آستان حضرت معصومه (س) و تفاوت نگاه و برداشت آنان با مدیریت استان و حتی چند تن از مراجع تقلید قم و تاکید آنان بر ضرورت توجه به توصیه نهاد پزشکی کشور در پرهیز از حضور در تجمعات و آیین های جمعی ارزیابی کرده اند، از آن سو برخی دیگر نیز از اقدامات اخیر حمایت کرده و با انتشار پست هایی دولت و جریان های - به گفته آنان - بی اعتقاد را متهم به "قم هراسی" کرده اند که به بهانه کرونا قصد تضعیف ارزشها و معنویات دارد. 

اکنون این دو قطبی ایجاد شده در قم، به چالشی برای مقامات استان و متولیان ارشد دینی و فرهنگی آن تبدیل شده و و به باور برخی ناظران بیم آن می رود که عدم مدیریت صحیح آن بر ابعاد این موضوع در روزهای آینده بیفزاید. 

در پی شیوع نسبی بیماری کرونا در قم مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سایر نهادها و ارگان ها سلسله اقداماتی را برای مهار این بیماری و مقابله با تبعات بهداشتی، روانی و اقتصادی آن در دستور کار قرار دادند.

در همین رابطه بسیاری از علما، مراجع و آیات عظام از جمله آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، موسی شبیری زنجانی، یوسف صانعی، بیات زنجانی و علیدوست در پیام های جداگانه بر ضرورت و حتی وجوب شرعی از رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی و توصیه مقامات پزشکی از جمله عدم حضور در اجتماعات و مراکز و اماکن عمومی تاکید کرده اند. 

ویروس کرونا تاکنون به ۱۸ استان کشور سرایت و ۱۳۹ تن را مبتلا نموده که از این بین ۱۹ تن جان خود را از دست داده و 30 بیمار نیز در قم نیز بعد از گذراندن دوره بیماری، از بیمارستان مرخص شده اند. 

قم تاکنون با مثبت بودن آزمایش قطعی ۶۳ فرد مبتلا به بیماری کرونا بیشترین دربرگیری این ویروس را در سطح کشور دارد و ۱۶ تن نیز فوت کرده اند.

بسیاری از کارشناسان برغم تاکید بر بی دلیل بودن ترس و وحشت از این بیماری، بر ضرورت رعایت دقیق توصیه های پزشکی پافشاری کرده و از احتمال شیوع فاجعه آمیز این بیماری در قم و سایر نقاط کشور در صورت عدم توجه به این توصیه ها بویژه پرهیز از حضور در مراکز عمومی و اجتماعات سخن می گویند. /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.