آیت‌الله محسن غرویان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: امروز ایران از نظر بین‌المللی در شرایطی قرار دارد که به هر بهانه‌ای متهم می‌شود و تحت‌فشار قرار می‌گیرد که حادثه کتاب سوزی نیز می‌تواند بهانه‌ای برای متهم کردن ایران به ضدیت با علم و دانش و خرافی بودن باشد.

وی با بیان این‌که این اقدام وجود تضاد علم و دین را القا می کند، اضافه کرد: علامه طباطبایی و آیت‌الله مطهری و شاگردان آن‌ها تلاش کردند ثابت کنند بین علم و دین تضادی نیست، ولی این حرکت نشان داد که گویی بین علم و دین تضاد است.

وی با اشاره به این‌که این حادثه تصویر منفی از روحانیت،‌ دین و عالمان دینی در ذهن مردم به‌جای گذاشت، تصریح کرد: این فرد با لباس روحانیت، کتاب پزشکی را آتش زده که این اقدام وی ضربه‌ای به حوزه علمیه،‌ روحانیت و عنوان آیت‌الله است.

غرویان افزود: متاسفانه در فضای کشور موجی با عنوان مخالفت با علم جدید ایجاد شده که آثار منفی به‌جای گذاشته و کتاب سوزی نیز بخشی از آن جریان است.

وی ادامه داد: این اقدام باعث شد چشم دنیا روحانیت ما را مثل روحانیت کلیسا در قرون‌وسطی تلقی ‌کند، زیرا در قرون‌وسطی نیز چنین حرکت‌هایی بر ضد علم انجام شد و این حرکت نیز مثل همان است.

وی با بیان این‌که هر کسی باید بر اساس تخصص خود فعالیت نماید، گفت: به‌طور مثال زمانی که دکتر عارفی (پزشک امام) به امام خمینی(ره) گفت که نماز را باید نشسته بخوانید، امام راحل پاسخ دادند که شما در علم فقه مقلد من هستید و من هم در علم پزشکی مقلد شما هستم.

استاد حوزه علمیه افزود: علما و مراجع نیز به پزشکی امروز مراجعه و از علم نوین استفاده می‌کنند و برای حرف این پزشکان اعتبار و حجیت قائل هستند.

وی با تاکید بر این‌که نمی‌توان با داده‌های علمی روز مخالفت کرد، بیان کرد: علم امروز تمام حوائج مادی انسان امروز را برآورده می‌کند و بسیاری از لوازم زندگی محصول علم جدید است که برای پیشرفت به آن نیاز داریم.

سوزاندن یکی از کتاب‌های کلیدی پزشکی - کتاب هریسون  - توسط یکی از مروجان مشهور طب سنتی - یا آن‌طور که خودش مدعی است طب اسلامی -  که در سال‌های اخیر فعالیت زیادی هم داشته است، واکنش‌های گسترده‌ای را در جامعه دانشگاهی و حوزه‌های علمیه به دنبال داشت؛ عباس تبریزیان از جمله مخالفان پزشکی مدرن با این کار نمادین بار دیگر موضوع وجود تقابل یا مواجهه باورهای سنتی با پزشکی مدرن را در کانون مباحث روز خبری القا کرد./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.