محسن بهشتی عصر شنبه در جلسه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها و گردوغبار استان قم افزود: افراد معدودی ضوابط و ملاحظات زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند، اما آلودگی آن برای همگان است و در آینده نیز هیچ‌کدام از مسببان این آلودگی‌ها پاسخگو نیستند.

وی با اشاره به تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، بر ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت‌های حقوقی و قانونی برای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی تأکید کرد و گفت: امروز حفاظت از محیط‌زیست یک مطالبه عمومی است و قوانین و ضوابط زیست‌محیطی باید در همه امور لحاظ شود.

وی ادامه داد: البته کارشناسان مرتبط باید راهکارهای لازم برای دستیابی به رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری، رعایت بایدها و نبایدهای زیست‌محیطی را نیز ارائه کرده و این‌طور نباشد که فقط موانع و ممنوعیت‌ها بیان شود.

وی با اشاره به وضعیت شکننده و حساس دریاچه نمک، برگزاری دومین همایش ملی دریاچه نمک در استان قم را برای بررسی همه ابعاد و جوانب مرتبط با این تالاب، با توجه به شرایط و تصویب قوانین جدید مؤثر و راهگشا دانست.

بهشتی تصریح کرد: برگزاری این همایش می‌تواند موضوع‌هایی همچون راه دسترسی به دریاچه نمک و ظرفیت‌های گردشگری و معدنی این تالاب را موردبحث و بررسی قرار داده و در پایان اگر به این نتیجه رسیدیم که تخریب و آسیب‌های زیست‌محیطی آن بیشتر از منافع اقتصادیش است، آن را به‌صراحت بیان کنیم.

وی از عدم توجه برخی از مدیران و دستگاه‌های اجرایی به سند آمایش استان قم انتقاد کرد و گفت: در این سند، راهکارهای علمی و عملیاتی مناسبی بر اساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان برای برطرف کردن موانع و مشکلات پیش رو وجود دارد و ما برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های گوناگون باید اسناد بالادستی را موردتوجه قرار دهیم.

معاون عمرانی استانداری قم در پایان بابیان این‌که نگاه تک‌بعدی برخی درگذشته، چالش‌های زیست‌محیطی امروز را رقم‌زده است، تصریح کرد: نگاه مدیران و کارشناسان نسبت به مسائل مختلف باید همه‌جانبه نگر بوده و نیازمند تغییر نگاه‌ها به مسائل و ظرفیت‌های زیست‌محیطی استان قم هستیم.

جلسه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها و گردوغبار با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان قم برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.