سید رضا موسوی مشکینی شامگاه یکشنبه در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا بابیان این مطلب افزود: در هنگام بروز آلودگی هوا باید مشارکت و همگرایی بیشتری در میان دستگاه‌های اجرایی برای انجام ضوابط قانونی وجود داشته باشد.

وی بابیان اینکه آلودگی هوا از معضلات جدی است، خاطرنشان کرد: ذرات معلق PM۱۰ به‌طور عمده از گردوغبار ناشی می‌شود که بدن می‌تواند آن‌ها را دفع کند، اما ذرات معلق PM۲.۵ بیشتر ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی است که متأسفانه جذب ریه شده و در بدن رسوب می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۲۰۹ روز هوای پاک و سالم، ۴۸ روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس و ۱۹ روز هوای آلوده برای عموم داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت وخیم‌تری است.

وی آلودگی هوا ناشی از منابع ثابت و متحرک در شهر قم را موردتوجه قرار داد و گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی قم که در مسیر وزش باد و نزدیک به منطقه پردیسان قرارگرفته است، در روزهای سرد سال در مواقعی از سوخت مایع استفاده می‌کند که در آلودگی هوا تاثیرگذار است.

موسوی همچنین با اشاره به واحدهای صنعتی آلاینده پیرامون شهر قم، بر ضرورت ساماندهی این واحدها تأکید کرد و گفت: ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده در شعاع ۲۰ کیلومتری شهر قم از موضوع‌های جدی است که آن را پیشنهاد داده‌ایم.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد خودروها در قم معاینه فنی نداشته و بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در این شهر تردد می‌کنند، اظهار داشت: الزام خودروها به اخذ معاینه فنی، اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت سوخت وسایل نقلیه باید پیگیری شود.

وی خواستار توسعه فضای سبز شهری و کمربند سبز شهر قم شد و گفت: ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر باید تجهیز و تقویت شده و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی توسعه یابد.

وی گفت: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر قم بسیار اندک است و باید اعتبارات لازم برای توسعه و راهبری این ایستگاه‌ها اختصاص یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.