حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: طبق سرشماری سال ۹۵، در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ‌۳۳ هزار تن در استان قم بی‌سواد هستند که حدود ۱۹ هزار تن زن و ۱۴ هزار تن نیز مرد هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که زنان درصد بیشتری از بی‌سوادان در استان را تشکیل می‌دهند،‌ بیشترین شرکت‌کنندگان در کلاس‌های نهضت هستند و سن ۷۵ درصد از این بانوان ۳۰ تا ۴۹ سال می‌باشد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خواهران،‌ مشاوران بانوان در دستگاه‌های اجرایی و دانشجویان خواهر نقش مهمی در ایجاد انگیزه در زنان بی‌سواد برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی دارند.

قاسمی‌نیا خاطرنشان کرد: برخی از مردان به بهانه اشتغال و نداشتن فرصت در کلاس‌های سوادآموزی شرکت نمی‌کنند، ولی با توجه به این‌که کلاس‌های سوادآموزی برای مردان در ساعات شب برگزار می‌شود، انتظار داریم مردان حضور بیشتری در این کلاس‌ها داشته باشند.

وی بیان کرد: طبق سرشماری سال ۹۵، از ۳۳ هزار تن بی‌سواد در قم،‌ حدود ۱۳ هزار اتباع غیر ایرانی هستند که ۹۵ درصد از آن‌ها اتباع افغان می‌باشند.

وی افزود: دفاتر کفالت اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری باید اتباع را الزام به شرکت در کلاس‌های نهضت سوادآموزی نماید و سازمان ‌صنعت، معدن و تجارت و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز برای باسوادی اتباع نقش مهمی دارند که انتظار می‌رود تلاش بیشتری داشته باشند.

معاون نهضت سوادآموزی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که ۹۸ درصد علت بازماندن از تحصیل کودکان لازم التعلیم ۶ تا ۹ سال قم ناشی از فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌هاست، گفت: عدم تحصیل کودکان در سن یادشده ارتباطی به کمبود فضاهای آموزشی ندارد و در صورت برطرف شدن مشکلات اقتصادی، شرایط برای تحصیل آنان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.