حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا آشتیانی روز سه‌شنبه در گردهمایی دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر اداره‌های قم اظهار داشت: امربه‌معروف و نهی از منکر در یک دستگاهی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان صنعت، معدن و تجارت کاملا متفاوت است و در این دستگاه‌ها نمی‌تواند به شیوه یکسان صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر دستگاه‌های مختلف باید با ایجاد هیاتی متشکل از نخبگان و ایده پردازان خبره و باتجربه، روش‌های کارآمد و موثر را برای انجام این دو فریضه الهی احصا کنند. 

آشتیانی همچنین فریضتین را پایه و اساس همه دستورهای دینی عنوان کرد و گفت: به‌واسطه احیای امربه‌معروف و نهی از منکر نماز و زکات نیز احیا، راه‌ها امن و زمینه مطالبه گری از بزرگان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار تن از ناصحان در قم افزود: این افراد درگذشته‌ پشتوانه‌ای نداشتند، ولی امروز به دلیل تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی از حمایت خوبی برخوردار هستند.

آشتیانی یادآور شد: طبق بند دهم این مصوبه نهادهای فرهنگی از قبیل آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، ارشاد و تبلیغات اسلامی برای بالا بردن سطح فهم و درک جامعه از امربه‌معروف مکلف شدند.

وی با تاکید بر ضرورت مبارزه همگانی با فساد گفت: همه باید کمک کنیم تا مفاسد را از جامعه اسلامی ریشه‌کن کنیم، چون هدف ما از انقلاب نیز همین بوده است. 

وی بابیان اینکه آحاد مردم در برابر ناهنجاری‌ها موظف به تذکر لسانی هستند، گفت: وظیفه ستاد امربه‌معروف ایجاد هماهنگی بین گروه‌ها و نهادهای مختلف برای ادای این فریضه است، و هنگامی‌که مساله درگیری و انجام عملیات پیش می‌آید نیز سپاه و بسیج وظیفه خود را انجام می‌دهند و خوب در میدان حضور دارند.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های مذبوحانه دشمن برای گسترش بی‌بندوباری در مکان‌های عمومی قم به‌ویژه بوستان‌ها گفت: نباید وضعیت به‌گونه‌ای باشد که هنجارشکنان احساس امنیت و در مقابل مومنان و متدینان نیز نتوانند با خیال راحت به وظایف خود عمل کنند. 

جانشین ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر قم نیز در این جلسه با مهم دانستن نقش کارمندان و کارکنان اداره‌ها در انجام امربه‌معروف و نهی از منکر بیان کرد: کارمندانی که در این زمینه اهتمام جدی دارند، باید شناسایی و تشویق شوند.

سید محمدتقی حسینی ادامه داد: موضوع امربه‌معروف باید به یکی از شاخص مهم در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و انتخاب و معرفی کارمندان نمونه تبدیل شود.

وی گفت: دستگاه‌ها باید با شعار همه مسئولیم و بی‌تفاوت نباشیم، طرح‌ها و برنامه‌های مربوط‌ به امربه‌معروف را انجام دهند.

حسینی همچنین ظرفیت آموزش‌وپرورش در نهادینه کردن فرهنگ امربه‌معروف را موردتوجه قرارداد و گفت: همان‌گونه که استفاده از دانش آموزان در طرح همیار پلیس بسیار موفقیت‌آمیز بود، در خصوص امربه‌معروف نیز می‌توانیم از مدارس استفاده‌های خوبی را داشته باشیم.

وی بابیان اینکه قانون امربه‌معروف و نهی از منکر جای هیچ بهانه‌ای را برای عدم همکاری باقی نگذاشته است، خاطرنشان کرد: سپاه، بسیج و ناجا حامی آمران‌ هستند و در دستگاه قضایی نیز شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های مربوطه ایجادشده است. 

گردهمایی دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی قم برگزار شد و در پایان ۱۴ دستگاه برتر این استان که در حوزه امربه‌معروف نقش عمده‌ای ایفا کردند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.