محمد باقر خراسانی روز شنبه درگفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌های تخصصی بزرگداشت علامه به همت گروه‌های علمی مختلف این مجمع از جمله فلسفه غرب، فلسفه اخلاق، فلسفه دین، معرفت شناسی، حکمت عملی، فلسفه، فلسفه علوم انسانی، کلام، فلسفه هنر، عرفان و فلسفه سیاسی ترتیب یافته‌است. 
وی بیان داشت: از حقیقت تا اعتبار از منظر علامه طباطبایی، انواع ارزش‌های اخلاقی بر اساس انواع فطرت از دیدگاه علامه طباطبایی بر مبنای آیه‌های ۱۵۳ – ۱۵۱ سوره انعام، نسبت دین و پژوهش از دیدگاه علامه طباطبایی، کیفیت تصحیح خطاها درحس از منظر علامه طباطبایی از جمله موضوع‌های برنامه‌های تخصصی این بزرگداشت می‌باشد.

وی ادامه داد: واکاوی‌ نسبت حکمت عملی و اعتبارات در اندیشه علامه طباطبایی، بررسی مباحث هیات در المیزان، علامه طباطبایی و علوم انسانی، رابطه ایمان و تجربه دینی از دیدگاه علامه طباطبایی، تحلیل مفهوم زیبایی با نگاهی بر اظهارات قرآنی و آراء فلسفی علامه طباطبایی، معرفت النفس و خداشناسی از منظر علامه طباطبایی و همچنین دولت کارآمد از منظر علامه طباطبایی از دیگر عنوان های این ویژه برنامه ها به شمار می‌آید.

خراسانی در تبیین عناوین نشست‌های علمی این برنامه‌ها نیز گفت: گردهمایی اساتید علوم نقلی، بررسی دیدگاه علامه درخصوص فلسفه مضاف، نقش علامه طباطبایی در امتداد سازی فلسفه اسلامی، اخلاق و معنویت از منظر علامه طباطبایی، بررسی دیدگاه علامه در خصوص علوم اجتماعی و همچنین علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی از جمله آن است. 

وی تصریح کرد: کلیه موضوعهای این برنامهها کاربردی بوده و به هیچ وجه نظری و انتزاعی نمی‌باشد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت خاطر نشان کرد: امسال دهمین نشست اساتید علوم عقلی با حضور استادان، نخبگان و برنامه ریزان برای نخستین بار در دارالقرآن و منزل علامه طباطبایی در بیست و دوم آبان ماه پس از نماز مغرب و عشا، با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به نشست اخلاق و معنویت از منظر علامه طباطبایی گفت: این نشست که بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب طرح ریزی شده در 28 آبان در حوزه علمیه مروی تهران ترتیب خواهد یافت.

خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه شخصیت ممتاز و کم نظیر علامه طباطبایی برای جامعه شناخته شده نبود، افزود: حتی برخی از نخبگان نیز این شخصیت بزرگ را به صورت تک بعدی و تنها بواسطه تفسیر المیزان آن می‌شناختند، از این رو از سال ۱۳۹۴ ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه درایام رحلت آن طراحی شد.

خراسانی گفت: ازسال ۹۴ تا پایان سال ۹۷ درمجموع ۵۲ برنامه برای بزرگداشت علامه طباطبایی برگزارشد، و از همان سال نخست برگزاری این برنامه‌ها، ایده اصلی بر این بود که مجمع عالی حکمت اسلامی دبیرخانه دائمی بزرگداشت علامه را پایه‌گذاری کند، که اکنون در مسیر تحقق این هدف قدم های خوبی برداشته شده‌است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی گفت:مجموع مباحث مطرح شده در گروه‌های تخصصی و همچنین نشست‌های عمومی چهار دوره گذشته د قالب یاد نامه علامه طباطبایی چاپ و انتشار یافته و تلاش خواهیم کرد، موضوع های پنجمین بزرگداشت را نیز تا قبل از آغاز ششمین دوره آن چاپ و منتشر کنیم.

وی همچنین با گرامیداشت ۲۴ آبان سالروز ارتحال علامه طباطبایی گفت: چندین سال است که تلاشهای زیادی برای نامگذاری این روز به عنوان روز حکمت اسلامی در تقویم رسمی کشور، صورت گرفته و حتی برای این منظور اعطای جایزه جهانی حکمت اسلامی را نیز پیش بینی کردیم‌.

وی درتبیین علت اهمیت این نامگذاری ادامه داد: درکشورهای مختلف برخی از اساتید و علاقه‌مندان به موضوع حکمت اسلامی وجود دارند ولی تاکنون تجلیل نشدند و بانک اطلاعاتی از آنها در دست نیست، و علاوه بر آن رهبر انقلاب نیز همواره بر ضرورت تبدیل شدن گفتمان حکمت اسلامی به گفتمان غالب فلسفه در جهان تاکید دارند.

وی در پایان با یادآوری اینکه مجمع عالی حکمت اسلامی از اواخر سال ۱۳۸۴ تحت اشراف و نظارت حضرات آیات جعفر سبحانی، عبدالله جوادآملی و محمد تقی مصباح یزدی تاسیس شد، بیان کرد: تا کنون یکهزار و ۳۳۵ جلسه علمی در گروه های این مجمع شکل گرفته و فلسفه غرب نیز آخرین گروه تخصصی ایجاد شده در این مجمع است.

علامه سید محمدحسین قاضی طباطبایی تبریزی، نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و از بزرگترین مفسران قرآن کریم بود که در ۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.