به گزارش یکشنبه شب پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، دراین پیام که به امضای آیت الله یزدی ،رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیده ، آمده است:‌ ارتحال عالم جلیل‌القدر علامه بزرگوار مرحوم آیت‌الله سید جعفر مرتضی عاملی (رضوان‌الله تعالی علیه) از علما و محققان برجسته اسلامی مقیم لبنان موجب تأسف و تألم گردید.

پیام ادامه یافته است:‌ این عالم فقید، اندیشمندی فرزانه و مورخی ژرف‌نگر بود که آثار ارزشمند و ماندگاری در تاریخ‌نگاری به‌ویژه در سیره‌نویسی نبوی و علوی به یادگار گذاشت. کوشش و اجتهاد کم‌نظیر ایشان در تحقیقات تاریخی آثاری سرشار از استناد، استدلال، اتقان، جامعیت و پختگی را به ثمر نشاند که همواره منشأ الهام و تقدیر اندیشمندان است.
دربخش دیگری ازاین پیام آمده است:‌ این علامه محقق از علاقه‌مندان و دوستداران انقلاب اسلامی و ارادتمندان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» بود که با تدوین آثار تحقیقاتی فراوان و ارائه تاریخ صحیح اسلام و مذهب حقه جعفری، فصل جدیدی در این رشته‌ی علمی و تاریخ‌نگاری اسلام گشود.
پیام حاکیست: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم گران‌قدر را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم (عجل ‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، امت اسلامی، علمای لبنان، به‌ویژه مجاهد مبارز سید حسن نصرالله رهبر شیعیان لبنان و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعالی برای آن فقید سعید، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر مسئلت می‌نماید.

مرحوم آیت الله  سید جعفر مرتضی عاملی در۱۵ صفر سال ۱۳۶۴ هجری قمری  ( ۶ ژانویه ۱۹۴۵) در شهر «دیرقانون» از توابع استان «صور» در جنوب لبنان به دنیا آمد و اصلیت خانواده وی به شهر عیتا الجبل در استان «بنت جبیل» باز می‌گردد.

وی مقدمات علوم اسلامی را نزد پدرش در لبنان آموخت و در سال ۱۹۶۲ برای ادامه تحصیلات حوزوی راهی نجف شد

در سال ۱۹۶۲ از نجف به حوزه علمیه قم آمد و در سال ۱۹۹۳ به لبنان بازگشت و در آنجا حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب (ع)  را بنیان نهاد . وی مراکز اسلامی دیگری نیز در لبنان تأسیس کرد و تألیفات بسیار زیادی به ویژه در حوزه تاریخ اسلامی دارد.

علامه  مرتضی عاملی امروز  پس از چند سال تحمًل درد و رنج بیماری درلبنان دارفانی را وداع گفت. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.