سید رضا موسوی مشکینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز روزهای سرد سال افزود: پدیده اینورژن (Inversion) یا همان وارونگی دما زمانی رخ می دهد که لایه ای از هوای گرم، بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار گرفته و به دلیل سنگین بودن هوای سرد و عدم تمایل به صعود، باعث پایداری هوا می شود.

وی با بیان اینکه وارونگی دما بیشتر در روزهای سرد سال و در هوای آرام و بدون باد بوجود می آید، اظهار داشت: با حاکم شدن این پدیده در کلانشهرهای بزرگ و صنعتی، منابع آلاینده مانند خودروها، نیروگاه ها و کارخانه ها و لوازم گرمایشی منازل، موجب تراکم و افزایش غلظت آلاینده ها می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  قم در ادامه افزود: در هنگام وارونگی دما و عدم امکان تهویه افقی و به دنبال آن تراکم ذرات معلق و تشدید آلودگی هوا، فقط باید تلاش کنیم از افزایش آلودگی جلوگیری کرده تا شرایط جوی تغییر یابد.

وی با بیان اینکه آلودگی ناشی از وارونگی دما می تواند برای سلامت عمومی جامعه بسیار خطرآفرین باشد، بر ضرورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی در فصل های سرد سال تأکید کرد و گفت: واحدهای آلاینده صنعتی نیز در این شرایط به شدت تحت کنترل و نظارت قرار داشته و باید میزان فعالیت خود را کاهش دهند.

موسوی در پایان توصیه های لازم در هنگام بروز آلودگی هوا را مورد توجه قرار داد و گفت: در شرایط آلودگی هوا، شهروندان باید از مایعات زیاد و مواد غذایی مناسب استفاده کرده و به ویژه افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت های طولانی خارج ازمنزل خودداری کنند، ضمن اینکه استفاده از گلدان های متعدد در خانه نیز می تواند مفید و مؤثر باشد.

از سال ۸۵ تا ۹۷ تعداد خودروها در کشورمان ۱۵۳ درصد و تعداد موتورسیکلت‌ها ۱۲۰ درصد رشد داشته است و در کلانشهر قم نیز بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت پلاک شده اند که هرکدام از آنها ۴ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی هوا ایجاد می کنند. 

میزان استفاده شهروندان قمی از حمل و نقل عمومی نیز در مقایسه با یک دهه گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.