بیش از نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، جمعیتی که تاثیرگذاری زیادی بر روحیه و نشاط هم‌جنسان خود و به‌ویژه نیمه دیگر جامعه دارند؛ لیکن ایجاد نشاط وابسته به فراهم بودن زمینه‌های آن است.

بانوان استان قم با جمعیت حدود 633 هزار و 743 نفره از حداقل امکانات برای فعالیت‌های ورزشی محروم هستند؛ این کمبودها تقریبا در همه عرصه‌ها نمایان است و از سالن‌های ورزشی ویژه بانوان تا ورزشگاه‌ها، سرانه ورزشی و تجهیزات را شامل می‌شود.

ورزشکاران بانو به‌ویژه در رشته‌هایی ازجمله دوومیدانی، دوچرخه‌سواری، اسکیت، راگبی، سافتبال و کریکت نیازمند فضایی روباز و بعضا زمین چمن برای تمرین هستند، ولی به دلیل شرایط خاص فرهنگی قم امکان استفاده از فضاهای روباز داخل شهر برای بانوان ورزشکار ممکن نیست.

از سوی دیگر ورزشگاه‌های خارج از محدوده شهری نیز به دلیل هزینه رفت‌وآمد و خطراتی که ممکن است برای خانم‌ها داشته باشد، مناسب نمی‌باشد.

همچنین در این استان ۲ بوستان مختص بانوان احداث‌شده است که در بوستان نرگس به دلیل اشراف ساختمان‌های اطراف محدودیت‌هایی برای فعالیت ورزشی بانوان ایجادشده و بوستان ارغوان نیز فضایی محدود و حداقل تجهیزات ورزشی را دارا می‌باشد که این مسائل چالش جدی در برابر ورزش بانوان در فضای آزاد می‌باشد.

البته تجهیزات ورزشی مناسب و با تعداد زیاد توسط شهرداری در بوستان‌های سطح شهر قم تعبیه‌شده است، ولی این بوستان‌ها نمی‌تواند فضای مناسب و درخوری برای ورزش بانوان شهر قم مهیا نماید، زیرا درصد زیادی از بانوان این شهر خواهان ورزش در فضایی بدون حضور آقایان هستند.

در این شهر بیش از ۲۰۰ سالن ورزشی وجود دارد که آقایان و بانوان می‌توانند استفاده کنند و در مقابل فقط ۴۶ سالن ویژه بانوان است.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان قم، سرانه فضای ورزشی این استان ۲۴ صدم مترمربع به ازای هر یک نفر است که بسیار ناچیز می‌باشد و این عدد در برخی استان‌ها بیش از سه برابر است.

تعدادی از خانم‌های ساکن شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، به بیان دغدغه‌های خود از کمبود امکانات ورزشی این شهر پرداخته‌اند.

یکی از خانم‌هایی که در بوستان نرگس قم درحال قدم زدن است، به خبرنگار ایرنا، گفت: سالی که این بوستان برای بانوان احداث شد، ساختمان‌های زیادی اطراف آن ساخته نشده بود و فضا به‌صورت امروزی نبود.

وی افزود: این بوستان به بوستان بانوان در قم معروف است، پس باید امنیت کافی را برای این قشر ایجاد نماید، ولی این‌گونه نیست و ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای اطراف آن احداث‌شده است.

وی اضافه کرد: امروز که پس از مدت‌ها برای ورزش به این مجموعه آمده‌ام، حس تردید و نبود امنیت دارم و از مسئولان امر می‌خواهم مشکلات این بوستان را حل نمایند.

بانوی دیگری به خبرنگار ایرنا گفت: من هفته‌ای یک یا دو روز به این بوستان می‌آیم تا دخترانم در این فضا دوچرخه‌سواری نمایند.

وی افزود: اشراف ساختمان‌های اطراف به این مجموعه همواره مورد اعتراض بانوان بوده است، ولی تاکنون اقدامی نشده است؛ با وجود این‌که پسران نونهال اجازه ورود به این مجموعه را ندارند، ولی گاهی مشاهده می‌کنیم که کارگران آقا داخل بوستان مشغول کار هستند

وی اضافه کرد: من به‌عنوان مادر انتظار دارم زمانی که دخترانم را به بوستانی که ویژه بانوان است، می‌آورم اطمینان خاطر داشته باشم که در امنیت تفریح می‌کنند.

بانوی دیگری در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: بوستان نرگس نسبت به بوستان ارغوان از امکانات و فضای بیشتری برخوردار است و با وجود ایرادی که این بوستان گرفته می‌شود، من ترجیح می‌دهم با حفظ حجاب در این مجموعه ورزش کنم.

وی درعین‌حال اضافه کرد: به نظر می‌رسد وجود درختان بلند و زیاد در این مجموعه مانع از اشراف کامل ساختمان‌های اطراف به محوطه باشد.

یکی از بانوان که به همراه دوستان خود در بوستان ارغوان مشغول استراحت پس از ورزش است، به خبرنگار ایرنا گفت: بوستان ارغوان دارای محوطه‌ای بسیار کوچک است، حتی در مقایسه با بوستان‌های اطراف شهر فضای محدودتری دارد.

وی افزود: اگر در این بوستان ۱۰۰ خانم حضور پیدا کنند، دیگر نمی‌شود به‌راحتی و آرامش ورزش کرد.

بانوی دیگری نیز گفت: بوستان ارغوان فاقد امکانات ورزشی مناسب و کافی است و فقط تعداد کمی وسایل ورزشی در آن تعبیه‌شده است.

وی اضافه کرد: شهرداری باید این بوستان را به امکانات ورزشی مناسب و کافی تجهیز نماید.

هیات های ورزشی بانوان قم حتی یک زمین اختصاصی هم ندارند

نائب رئیس انجمن‌های ورزشی قم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: درکنار سختگیری‌هایی که برای هیات های ورزشی بانوان در این شهر اعمال می‌شود، حتی یک زمین چمن نیز به ورزشکاران بانو اختصاص نیافته است.

ندا زمانی افزود: پیگیری‌های زیادی صورت گرفت تا ورزشگاه تختی را به بانوان اختصاص دهند و ورزشکاران رشته‌هایی ازجمله دو و میدانی، فوتبال، راگبی، سافتبال و کریکت که نیاز به زمین چمن دارند، از آن استفاده نمایند، ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

وی علت این محدودیت را اشراف ساختمان‌های اطراف ورزشگاه تختی به این محوطه عنوان و اضافه کرد: این رفتارها در حالی صورت می‌گیرد که بانوان ورزشکار استان قم بهترین حجاب را در طول تمرین‌ها و مسابقات ورزشی دارند.

وی خاطرنشان کرد: تیم استان‌های دیگر نه‌تنها مربی آقا دارند، بلکه در زمین‌های مشرف به ساختمان‌های دیگر تمرین می‌کنند و محدودیت‌های قم را ندارند.

زمانی گفت: چند سال است ورزش‌های راگبی، سافتبال و کریکت که جزو رشته‌هایی است که ورزشکاران آن باید در زمین روباز تمرین کنند، به دلیل نبود زمین چمن فعالیت خاصی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: ورزشکاران این رشته‌ها درحالی از زمین اختصاصی محروم هستند که نخستین الزام این رشته‌ها، تمرین در زمین چمن است.

وی بیان کرد: چهار زمین چمن در ورزشگاه یادگار امام(ره)، شهید حیدریان، تختی و هفت تیر موجود است که هرکدام بنا به دلایلی استفاده بانوان را مشکل نموده است.

زمانی ادامه داد: ورزشگاه یادگار امام(ره) در خارج از شهر قرار دارد و رفت‌وآمد به این مکان با خطرات و تهدیدهایی برای بانوان همراه است.

وی افزود: تمرین در زمین چمن ورزشگاه شهید حیدریان به دلیل هم‌جوار بودن با اداره کل ورزش و جوانان و حضور آقایان، برای بانوان ممنوع است.

به گفته وی، ورزشگاه تختی به دلیل اشراف ساختمان‌های اطراف و ورزشگاه هفت‌تیر نیز به دلیل دور بودن مسیر دسترسی، امکان استفاده را محدود نموده است.

نائب رئیس انجمن‌های ورزشی قم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر زمین‌های چمن ورزشگاه یادگار امام(ره) و هفت‌تیر در فصل تابستان به مدرسه فوتبال اختصاص می‌یابد و بانوان اجازه استفاده ندارند.

وی گفت: مسابقات کشوری رشته کریکت در مردادماه برگزار شد، ولی به دلیل این‌که نتوانستیم تمرینی داشته باشیم، ورزشکاران را اعزام نکردیم، زیرا ورزشکاران باید حداقل ۲ ماه قبل از مسابقات در زمین چمن و فضای واقعی تمرین کنند.

وی اضافه کرد: تیم راگبی بانوان در سال‌های گذشته بازیکن آسیایی داشت و تیم سافتبال نیز نائب قهرمانی لیگ و بازیکن ملی داشته است.

زمانی بیان کرد: در هرکدام از رشته‌های راگبی، سافتبال و کریکت حدود ۲۸ ورزشکار فعال هستند که اگر امکانات تقویت شود، می‌توانیم تعداد ورزشکاران را افزایش دهیم و انگیزه‌ها را تقویت نماییم.

محدودیت‌ها، بانوان ورزشکار قمی را دل‌زده کرده است

نائب رئیس هیات فوتبال بانوان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بابیان این‌که من خاک خورده زمین فوتبال و فوتسال هستم، گفت: محدودیت‌ها در این استان منجر به دل‌زدگی ما از ورزش شده است.

آمنه رسولی افزود: مشکل اصلی تیم فوتبال بانوان قم نداشتن زمین است، این تیم برای مسابقات باید در زمین چمن تمرین کند.

وی اضافه کرد: اگر برای چند روزی هم زمین چمن در اختیار تیم بگذارند، فقط چند جلسه می‌توانیم تمرین کنیم و جلسات بعدی با سختگیری و بهانه‌گیری‌های بی‌مورد عذر تیم را می‌خواهند.

وی با بیان این‌که اجر و قربی برای بانوان قائل نیستند، افزود: بازیکنان تیم با حجاب کامل تمرین و قوانین فدراسیون فوتبال را در این زمینه رعایت می‌کنند، درحالی‌که این سختگیری‌ها در استان‌های دیگر اعمال نمی‌شود.

رسولی با اشاره به این‌که هدف ما ورزش است، اضافه کرد: ورزشگاه شهید حیدریان که از لحاظ موقعیتی و امکانات مناسب‌تر است همیشه در اختیار آقایان می‌باشد و خانم‌ها به‌هیچ‌وجه اجازه فعالیت در آن ندارند؛ این در حالی است که تیم فوتبال آقایان حتی در دسته یک، دو و لیگ برتر حضور ندارد.

وی ادامه داد: بهترین بازیکنان فوتبال را در استان قم داریم، ولی وقتی زمین چمن نداریم، چطور بچه‌ها را برای مسابقات آماده کنیم؟!

وی با بیان این‌که بازیکنان قمی با استعداد در گروه‌های استان‌های دیگر گلزنی می‌کنند، گفت: تیم فوتبال ماهان تندیس بانوان قم که در دسته یک حضور داشت، آخرین بازی خود را در سال ۹۴ انجام داده است.

نائب رئیس هیات فوتبال بانوان قم تاکید کرد: با تمام این مشکلات و بی‌مهری‌ها من به شخصه قول می‌دهم که اگر زمین چمن در اختیار ما بگذارند، تیم فوتبال بانوان قم را با قوت بیشتری راه‌اندازی خواهم کرد.

وی در ادامه با انتقاد از نداشتن حامی مالی، بیان کرد: قم تنها شهری است که شهرداری تیم‌ها را از لحاظ مالی حمایت نمی‌کند و می‌گوید که هزینه را به هیات‌ها می‌دهیم، درحالی‌که شهرداری دیگر استان‌ها با بازیکنان قرارداد منعقد می‌کنند.

رسولی اضافه کرد: اداره ورزش و جوانان همیشه از لحاظ مالی کمک می‌کند، ولی با کمک ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی نمی‌شود به مسابقات رفت.

بانوان قم خواستار تحقق فرصت‌های ورزشی مساوی هستند

رئیس گروه هماهنگی بانوان اداره کل ورزش و جوانان قم به خبرنگار ایرنا گفت: بانوان این شهر زمین اختصاصی برای ورزش نمی‌خواهند، بلکه فرصت ورزشی مساوی می‌خواهند تا بتوانند از همه مجموعه‌های سطح شهر با رعایت موازین شرعی و فرهنگی قم استفاده نمایند.

سیده لیلا عنبری افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تیم‌های ورزشی بانوان این است که بتوانند همانند آقایان از فضاهای روباز داخل شهر با رعایت موازین شرعی استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: گرچه فضاهای باز ورزشی داخل شهر به تعداد موردنیاز وجود دارد، ولی به دلیل شرایط خاص فرهنگی قم این فضاها قابل‌استفاده برای بانوان نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: اگر امکان استفاده از فضای باز با رعایت شرایط فرهنگی در داخل شهر وجود داشت، به‌طور حتم می‌توانستیم روی توانمندی بانوان بیشتر حساب کنیم و مقام آوری این قشر ارتقا می‌یافت.

عنبری تاکید کرد: در تلاش هستیم امکان استفاده از فضاهای روباز داخل شهر برای بانوان محقق شود تا بخشی از کمبودهای این عرصه کاهش یابد.

وی درعین‌حال بابیان این‌که مجموعه‌های اختصاصی بانوان نیز در قم محدود است، اضافه کرد: اگر فضایی اختصاصی برای ورزش بانوان در قم وجود داشت، وضعیت ورزش بانوان بهتر از زمان فعلی بود، زیرا بسیاری از ورزشکاران در رشته‌هایی از جمله دوومیدانی، هاکی و فوتبال احتیاج به زمین چمن و فضای باز دارند.

وی افزود: به دلیل مشکل استفاده از فضاهای رو باز داخل شهر برای بانوان، امکاناتی در فضای بیرون شهر برای این قشر ایجادشده است و تیم‌ها برای تمرین به‌صورت رایگان به مجموعه‌های خارج از شهر می‌روند.

رئیس گروه هماهنگی ورزش بانوان اداره ورزش و جوانان قم درعین‌حال افزود: البته اعزام تیم‌های بانوان به مجموعه‌های خارج از شهر مثل ورزشگاه یادگار امام راحل، باعث می‌شود خطرهایی تیم‌ها را تهدید کند که قابل تامل است.

وی خاطرنشان کرد: تنها مجموعه ورزشی مختص بانوان سالن و استخر بوستان نرگس در بخش دولتی و ۴۶ سالن ورزشی در بخش خصوصی می‌باشد.

وی بابیان این‌که 2 بوستان نرگس و ارغوان ویژه بانوان است و توسط شهرداری مدیریت می‌شود، گفت: بانوان قم به دنبال مجموعه امنی هستند که با اطمینان خاطر ورزش کنند و این مساله می‌طلبد که دستگاه‌هایی ازجمله شهرداری در این راستا اقدام نماید.

عنبری افزود: درصورتی‌که شهرداری مجموعه‌هایی مختص بانوان در سطح شهر ایجاد کند، اداره کل ورزش و جوانان نیز مدیریت ورزشی و تامین مربیان این مجموعه‌ها را بر عهده می‌گیرد.

وی یادآور شد: تمام سالن‌های ورزشی و استخرهای خصوصی و دولتی بانوان از سوی گروه بازرسی اداره کل ورزش و جوانان و با همکاری پلیس اماکن نظارت می‌شود.

ورزش بانوان قم در حال‌ توسعه و ارتقاست

مدیرکل ورزش و جوانان قم در این زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: با تمرکز بر بهبود فضای ورزشی، شاخص‌های ورزش بانوان استان درحال‌توسعه و ارتقا است.

رسول منعم با اشاره به وجود برخی محدودیت‌های زیرساختی برای فعالیت ورزشی بانوان در استان، افزود: شاخص‌های ورزش بانوان قم در سال‌های اخیر رشد کرده و زیرساخت‌های ورزشی نیز ارتقا یافته که توسعه و حمایت از ورزش بانوان ازجمله اولویت‌های این اداره کل است.

وی بابیان این‌که افزایش جمعیت بانوان ورزشکار به‌طورقطع در سلامتی و نشاط اجتماعی کمک می‌کند، افزود: با ارتقای زیرساخت‌های ورزشی ویژه بانوان در استان، تلاش شده است تا زمینه برای حضور بیشتر آن‌ها در لیگ‌های مختلف ورزشی کشور فراهم شود.

منعم ادامه داد: به دلیل عقب‌افتادگی‌ها در بخش ورزش بانوان، اعتقاد داریم که حمایت از بانوان ورزشکار باید بیشتر از آقایان باشد تا انگیزه برای حضور پررنگ‌تر در میادین ورزشی داشته باشند.

ورزش همگانی بانوان در ۱۱ بوستان قم توسعه می‌یابد

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر توجه به توسعه ورزش همگانی در بوستان‌های قم گفت: تعداد بوستان‌های ویژه بانوان استان از پنج بوستان به ۱۱ بوستان در حال افزایش است که در تمام این بوستان‌ها توسعه ورزش همگانی برنامه‌ریزی‌شده است.

ابوالقاسم مقیمی بابیان این‌که توجه به ورزش بانوان ازجمله اولویت‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم است، افزود: در فصل تابستان ویژه‌برنامه‌های «شادیانه» ویژه بانوان در پنج بوستان استان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این طرح ویژه‌برنامه‌هایی به‌صورت یک هفته در میان در قالب جشن، بازی و برنامه‌های ورزشی از ابتدای فصل تابستان آغاز و تا پایان سال ادامه داشت.

وی اظهار داشت: جشن‌های شادیانه علاوه بر بانوان، به‌منظور افزایش نشاط اجتماعی و تقویت هویت شهری به‌صورت عمومی در پارک‌های مناطق کمتر برخوردار استان در روزهای سه‌شنبه تا جمعه هر هفته در ایام تابستان برگزار ‌و با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

مقیمی افزود: در نیمه دوم امسال به دلیل سرمای هوا، طرح شادیانه ویژه بانوان در سالن‌های ورزشی زیر نظر شهرداری قم برگزار می‌شود.

وی، با اشاره به ایجاد ۴۰ ایستگاه نشاط در مساجد استان گفت: هدف از راه‌اندازی ایستگاه‌های نشاط با همکاری مساجد مناطق مختلف استان، تسهیل در دسترسی به فضاهای ورزشی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، گسترش نشاط در جامعه با محوریت مساجد است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف راه‌اندازی ایستگاه نشاط در مساجد قم، امکان بهره‌مندی بانوان محله‌های مختلف به مکانی برای ورزش و فعالیت‌های ورزشی است که این موضوع با همکاری مساجد در حال انجام می‌باشد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در ادامه، افزود: به‌منظور توسعه ورزش همگانی، تلاش برای توسعه ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در بوستان‌های استان در دستور کار مشترک شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان قم است.

سهم ناچیز بانوان استان قم از فرصت‌های ورزشی می طلب تا مسئولان برای فراهم آوردن امکانات ورزشی مساوی از سویی بوستان‌های ویژه بانوان این شهر را با شرایط مناسب توسعه دهند و از سوی دیگر زمین‌های ورزشی را به طور مساوی در اختیار ورزشکاران بانو نیز قرار دهند تا انگیزه لازم و کافی برای مقام آوری و فعالیت‌های ورزشی در آن‌ها ایجاد شود.

گزارش از: سمیه حیدری

/۲۰۸۵/ 6133/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.