مجتبی فردوسی پور روز یکشنبه در هم اندیشی نقش پیاده روی اربعین در روابط ایران و عراق در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های غدیر قم افزود: بازگشایی مرز بوکمال، حفظ سلاح حشدالشعبی و گسترش اربعین سه موضوع راهبردی و مهم بود که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته در عراق شکل گرفت که این موجب خشم دشمنان اتحاد ۲ کشور ایران و عراق شد.

وی اظهار داشت: با توجه به گسترش مطالعات مراکز غربی و تلاش آنها برای مخدوش کردن اربعین ضرورت دارد تا در این زمینه کار اساسی و راهبردی توسط مراکز علمی کشور انجام شود.

وی روابط ایران و عراق را راهبردی دانست و اظهار داشت: همبستگی و همگرایی میان ملت ایران و عراق ریشهای عمیق و ناشی از علایقی گسترده است که این رابطه عمیق و تاریخی موجب شکل گیری ارتباط عمیق میان دو کشور و ملت شده است.

فردوسی پور، با تاکید بر استفاده از ظرفیت تمدن سازی اربعین، ادامه داد: اربعین یکی از مظهرهای الگوی نظام سازی اسلامی انقلاب اسلامی در ایجاد تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه الگویی از برنامه حاکمیت و نظام اسلامی در اربعین و راهپیمایی بزرگ اربعین تبلور یافته است اظهار داشت: گام دوم انقلاب اسلامی در مسیر حرکت به سمت تمدن اسلامی مولفه‌های تزکیه نفس، جهل زدایی و خردورزی را دارد که این مولفه ها در اربعین وجود دارد.

سفیر سابق ایران در اردن اظهار داشت: اربعین الگویی مردمی است و نباید حاکمیت و حاکمیت در آن دخالت کند، ولی در عین حال باید به جنبه های علمی، کاربردی و نظریه پردازی از این حرکت استفاده شود.

فردوسی پور، با اشاره به مطالعات گسترده مراکز مطالعاتی آمریکا پیرامون پیادهروی اربعین ادامه داد: چندین کتاب و همچنین رساله دکترا در حوزه اربعین توسط دانشجویان و پژوهشگران آمریکایی انجام شده است که باید انجام چنین کارهای پژوهشی توسط محققان ایران در دستور کار مراکز مطالعاتی باشد.

سفیر سابق ایران در اردن، بیان کرد: برخلاف ادعای غرب که توانسته با استفاده از ظرفیت رسانه ای حدود و ثغور مرزها را تغییر دهد، ولی در مفهوم اساسی این اربعین و پیاده روی عظیم آن است که توانسته مفهوم مرز را برداشته و تغییر دهد.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.