به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب قم احمد حاجی حسینی مسگر روز دوشنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: فرآیند تأمین و رهاسازی حقابه زیست‌محیطی و کشاورزی اراضی پایین‌دست سد ۱۵ خرداد بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده و مطابق با برنامه تنظیمی با دبی متغیر سه تا هشت مترمکعب در ثانیه از سیزدهم خردادماه جاری آغازشده بود.

وی افزود:‌ این طرح که باهدف احیاء محیط‌زیست و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش ریز گردها، تأمین بخشی از نیازهای کشاورزی و ایجاد نشاط در بین شهروندان آغازشده بود در ساعت هفت صبح امروز به پایان رسید.

وی ادامه داد: درمجموع این طرح،‌ ۴۵ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد و پیش‌بینی می‌شود باقی‌مانده آب جاری در رودخانه قمرود ظرف ۴۸ ساعت آینده به صفر برسد.

بنابر اعلام شرکت سهامی آب منطقه‌ای قم از روز ۱۳ خردادماه سال جاری رهاسازی حقابه زیست‌محیطی از سد ۱۵ خرداد آغازشده بود و تا پایان شهریورماه ادامه داشت،‌ در این فرآیند ۴۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست‌محیطی و ۵ میلیون مترمکعب جهت مصرف کشاورزی لحاظ شده بود.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب است، این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می شود. 

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.