حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید جزایری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تلاش داریم در یک افق چندساله تمامی این رشته گرایش‌ها را فعال کنیم.

وی بیان داشت: این شعار دو پیام و مسئولیت مهم که یکی از آن‌ها طرح تحول می‌باشد را بر عهده جامعه المصطفی گذاشته است.

وی یادآور شد: چون عمده مخاطبان المصطفی غیر ایرانی و از بیش از ۱۲۰ ملیت با مذاهب مختلف اعم از پیروان مکتب اهل‌بیت (ع)، برادران اهل سنت و همچنین مسیحیان از اروپا، آفریقا و مناطق گوناگون آسیا هستند این موضوع اقتضائات خاص خود را طلب می‌کند.

جزایری اذعان داشت: موضوع تحول آموزشی در سطح مدیران ارشد المصطفی و کمیسیون‌های مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت و در ساختار تازه این مرکز نیز به‌عنوان مسئولیت جدید معاونت آموزش احیا شد.

وی بیان کرد: ازاین‌رو امسال ۲۸۰ رشته به گرایش‌های موجود افزوده خواهد شد، و بخش قابل‌توجهی از نیازهای دانش‌پژوهان با مذاهب مختلف تامین می‌شود.

وی گسترش آموزش‌های مجازی در المصطفی را نیز موردتوجه قرار داد و گفت: این نهاد حوزوی مسئولیت قوی‌ترین دانش مجازی کشور را عهده‌دار است‌.

جزایری تصریح کرد: آموزش زبان فارسی یکی از تعهدات المصطفی بوده که تابه‌حال به ده‌ها هزار تن از دانش‌پژوهان و خانواده‌های آن‌ها در قالب دوره‌های حضوری و دانشگاه مجازی آموزش داده‌شده است.

معاون جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: هرکدام از مخاطبان المصطفی سفیران فرهنگ اسلامی و همچنین انتقال زبان فارسی به شمار می‌آیند.

وی جامعه المصطفی را نهادی علمی بر محوریت عقلانیت، معنویت و عدالت‌خواهی دانست و گفت: سه هزار استاد و عضو هیات علمی در این مرکز فعالیت می‌کنند و امیدواریم این ظرفیت برای نشر معارف دین به بهترین وجه مورداستفاده قرار گیرد.

وی بابیان اینکه آیین آغاز رسمی سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ این مرکز جهانی، چهارم مهرماه از ساعت ۹:۳۰ با سخنرانی آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار می‌شود، گفت: المصطفی در داخل کشور فعالیت خود در سال تحصیلی جدید را از ۲۳ شهریورماه آغاز کرده و در خارج کشور نیز به‌تناسب شرایط کشورهایی که نمایندگی این مرکز در آن‌ها مستقر است، سال تحصیلی شروع‌شده است.

وی افزود: جامعه المصطفی با حضور ۵۰ هزار دانش‌پژوه فعال در سه حوزه دانشی کلان اعم از علوم اسلامی شامل اصول، تفسیر، حدیث و تاریخ و علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی و همچنین زبان و فرهنگ با بیش از ۹۰۰ گرایش متفاوت ازجمله زبان و فرهنگ چینی، عربی، فارسی، روسی، ژاپنی، اسپانیایی، فرانسوی و آلمانی فعال است.

معاون جامعه المصطفی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد ورودی‌های سال تحصیلی جدید المصطفی گفت: جامعه المصطفی با سایر مراکز آموزش اسلامی متفاوت است، چون در خارج از کشور پذیرش مستقل داریم و در داخل نیز دانش‌پژوهان به‌صورت مرحله‌به‌مرحله ورود پیدا می‌کنند، آمار مشخصی قابل‌ارائه نیست.

وی گفت: طبق مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری جامعه المصطفی مجاز است ۲۰ درصد از سهمیه پذیرش خود را به دانشجویان ایرانی اختصاص دهد، که البته فعلا این ظرفیت‌تکمیل نشده و اولویت نخست پذیرش با دانشجویان خارجی است.

وی بابیان اینکه واحدهای المصطفی در سه قالب تابعه، پیوسته و همکار تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: ۲۰ واحد تابعه در ایران وجود دارد که دو واحد آن در گرگان و سنندج به اهل سنت اختصاص دارد و واحدهایی نیز در مشهد، تهران، تبریز، جزیره قشم و اصفهان فعال است.

جزایری گفت: تقسیم واحدها بر اساس قلمروهای دانشی می‌باشد و در قم واحد مستقل علوم انسانی فعال است.

وی اضافه کرد: حدود یک‌صد واحد پیوسته تحت لیسانس المصطفی فعالیت می‌کنند و برخی مانند جامعه الزهرا (س) در چارچوب یک قرارداد فی‌مابین برای آموزش بانوان طلبه غیر ایرانی واحد همکار المصطفی محسوب می‌شوند.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.