عاشقان خاندان عصمت و طهارت امروز ندای لبیک یا حسین(ع) و هیهات منه الذله را در این شهر سر داده‌اند و با بغضی در گلو، سوگنامه عشق را زمزمه می‌کنند و اشک ماتم می‌ریزند.

بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) یکپارچه سیاه‌پوش است و این مکان مقدس شاهد عاشقانه‌ترین سوگواری‌ها از سوی شیفتگان اهل‌بیت(ع) می‌باشد که از نقاط گوناگون ایران و سایر کشورها به شهر مقدس قم آمده‌اند.         

امروز پرچم‌ها و علم‌های سوگواری برافراشته شده‌؛ طبل‌ها، سنج‌ها و شیپورها به صدا درآمده‌ و مردم خداجو، مومن و ولایتمدار قم به همراه زائران با زنجیرزنی و سینه‌زنی برای امام حسین(ع) و خاندان و یاران مظلوم ایشان در کربلا به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

همچنین دسته‌های عزاداری در قالب هیات‌های سینه‌زن و زنجیرزن بعد از عبور از خیابان‌های اصلی شهر وارد حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) می‌شوند و این مصیبت بزرگ را به آن بانوی گرامی اسلام(س) تسلیت می‌گویند.

امروز نوای یا سید و سالار شهیدان و یا قمر بنی‌هاشم در جای‌جای قم به گوش می‌رسد و تمامی معابر منتهی به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با فریادهای یا حسین و یا ابوالفضل سوگواران، رنگ و بوی عاشورایی دارد.

حضور جوانان، نوجوانان و کودکان در آیین‌های عزاداری و دسته‌های سوگواری جلوه خاصی به این مراسم باشکوه و معنوی داده و نوحه‌سرایی مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت نیز در قم طنین‌انداز شده است.

امروز هیات‌های عزاداری از برخی استان‌های کشور و مسلمانان غیر ایرانی از کشورهایی همچون پاکستان، عراق و افغانستان همراه با سایر دسته‌های سوگواری به حرکت درآمده و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به سوگ نشسته‌اند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی از عزاداران حسینی و برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون فرهنگی در رابطه با واقعه عاشورا از دیگر برنامه‌های انجام‌شده توسط هیات‌های مختلف مذهبی قم است.

مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان، مساجد، تکایا، دفتر مقام معظم رهبری در قم و دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید نیز با برگزاری آیین‌های سوگواری و بیان فلسفه قیام امام حسین (ع) و پیام نهضت عاشورا به میزبانی از عزاداران حسینی(ع) می‌پردازند.

امام حسین(ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارای لقب‌هایی همچون سیدالشهدا، الشهید السعید، الامام الثالث، رشید، طیّب، وفیّ، مبارک، سبط، تابع لمرضاه الله و الدلیل علی ذات الله و کنیه ایشان «ابوعلی» است.

حضرت سیدالشهدا(ع) در مکتب نورانی حضرت محمد(ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت.

هنگامی‌که امام حسن مجتبی(ع) در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسید، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و ایشان به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شد.

دوره امامت ایشان هم‌زمان با حکومت بنی‌امیه بود که جزو ظالمانه‌ترین حکومت‌ها بود، در سال ۶۰ هجری قمری معاویه برخلاف قرارداد صلح با امام حسن(ع)، پسرش یزید را به‌جای خود قرار داد که فاسد بودن یزید و مخالفت او با دین اسلام باعث نارضایتی امام حسین(ع) شد.

بعد از مرگ معاویه، حاکم مدینه از سوی یزید موظف شد تا از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد و ازآنجایی‌که ایشان حاضر به بیعت با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه رفت تا به اقامه و حفظ ارزش‌های راستین دین اسلام بپردازند.

مردم کوفه نامه‌های بسیاری برای امام حسین(ع) نوشتند و از ایشان خواستند تا به عراق و کوفه بیاید، در این زمان بود که امام، نماینده خود به نام مسلم ابن عقیل را به کوفه فرستاد در ادامه هزاران تن از مردم کوفه با او همراه شدند این امر باعث شد تا مسلم نامه‌ای به امام حسین(ع) بنویسد و از ایشان بخواهد که به کوفه بیاید.

اما با ورود عبیدالله ابن زیاد برای حکومت کوفه، مردم پیمان‌شکنی کردند تا اینکه مسلم به شهادت رسید؛ امام حسین(ع) با اهل‌بیت(ع) و یاران خود به‌طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکی کوفه بود که خبر پیمان‌شکنی مردم کوفه و شهادت مسلم را شنید.

عبیداللّه ابن زیاد، حر ابن یزید ریاحی را با لشگری برای بستن راه بر روی امام حسین(ع) فرستاد و عمر سعد با لشگری وارد دشت نینوا شد و این امام همام(ع) و یارانش را محاصره کردند و آب را بر روی آنان بستند.

سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش که ۷۲ تن بودند در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی، با رشادت و دلاوری به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.

۷۴۰۶/ ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.