به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ حجت الاسلام سید محمدحسن جواهری مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و دبیر علمی همایش ضمن اعلام این خبر گفت:‌ همایش ملی اعجاز قرآن با تاکید بر آراء علامه طباطبایی(ره) به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دارالقرآن مفسر کبیر حضرت آیت الله سید محمدحسین طباطبایی(ره) همزمان با سی و نهمین سالگرد ارتحال آن عالم ربانی آبان ماه سال جاری در قم برگزار می‌شود.

به همین مناسبت فراخوان مقالات این همایش با محورهای اعجاز و تحدی، ‌اعجاز بیانی قرآن،‌ اعجاز علمی قرآن،‌ اعجاز تاثیری قرآن‌، اعجاز معارفی قرآن‌، اعجاز تشریعی قرآن‌ و دیگر وجوه و مسائل فرعی اعجاز قرآن منتشر می‌شود.

دبیر علمی همایش اعجاز قرآن همچنین افزود: مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان مردادماه ۹۸ بوده و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا پایان شهریورماه سال جاری تعیین گردیده است. روز برگزاری همایش نیز همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره) نیمه دوم آبان ماه ۹۸ تعیین خواهد شد.

جواهری با دعوت از جامعه علمی کشور برای ارسال مقالات خود به دبیرخانه همایش همچنین افزود:‌  مقالات دریافتی از سوی دبیرخانه همایش ارزیابی گردیده و طی آثاری چاپ و منتشر می شود و مجموعه مقالات منتخب با حضور اساتید و علما در روز برگزاری همایش رونمایی خواهد شد.

لازم به ذکر است علاقه مندن جهت تماس با دبیرخانه همایش ضمن ارتباط با آدرس قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه قرآن پژوهی می توانند با صندوق پستی quranicresearch@iict.ac.ir مکاتبه و با شماره ۰۲۵۳۷۶۰۳۱۷۵ داخلی ۱۱۸ تماس حاصل نمایند.

علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبایی رحمه الله که از دودمان سادات طباطبایی آذربایجان است، در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی در تبریز متولد شد. در پنج سالگی مادر و در نه سالگی پدر خود را از دست داد. وصی پدر و تنها برادرش، وی را برای تحصیل به مکتب فرستاد. تحصیلات ابتدایی شامل قرآن و کتب ادبیات فارسی را از سال ۱۲۹۰ تا سال ۱۲۹۶ فراگرفت و سپس از سال ۱۲۹۷ تا سال ۱۳۰۴ به تحصیل علوم دینی پرداخت و سپس به نجف اشرف هجرت نمود و درحوزه علمیه این شهر از فلسفه، فقه، اصول، ریاضیات، رجال و در نهایت از سرچشمه زلال عرفان بزرگان عرصه معرفت جرعه ها نوشید.
علامه طباطبایی ۱۱ سال پس از هجرت به نجف اشرف، در سال ۱۳۱۴ به علت تغییر در وضع زندگی، ناچار می شود که به زادگاه خویش یعنی تبریز بازگردد و پس از یک دهه اقامت دراین شهر ، درسال ۱۳۲۵ به شهر مقدس قم عزیمت کرد.
آن عالم ربانی از همان سال که وارد قم شد دروس تفسیر قرآن خود را که بیش از پیش احساس می شد، آغاز نمود و آنچه را که در آن جلسات می فرمود، مکتوب می کرد تا اینکه نخستین مجلد المیزان در سال ۱۳۳۴هجری شمسی منتشر شد.
آن عالم ربانی سرانجام پس از ۸۱ سال عمر با برکت و زندگی پرتلاش، در ۲۴ آبان ۱۳۶۰، به ملکوت اعلی پر کشید.

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.