عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم گفت: نسبت مسئولیت کارگزاران در نظام جمهوری اسلامی، میزان خدمات‌دهی به مردم است، مسئولین باید میزان حضور مردم در نمازجمعه را کارنامه هفتگی خود بدانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر ولدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم عنوان کرد: همانطور که یهودیان روز شنبه و مسیحیان روز یکشنبه را به‌عنوان یک روز تعطیلی هفتگی دارند، برای مسلمانان نیز چنین روزی قرار داده شود، برهمین اساس روز جمعه به‌عنوان عید هفتگی مسلمانان انتخاب شد و نماز جمعه نیز در روز جمعه قرارگرفت.

وی ادامه داد: فرستاده شدن مصعب‌ بن عمیر برای اقامه نمازجمعه برای اهل مدینه، نشان دهنده جوان‌گرایی پیامبراکرم در نصب امام جمعه و لزوم به‌کارگیری جوانان در مناصب حکومتی و عرصه‌های مدیریت اجتماعی است.

ولدان درخصوص ویژگی‌های امام جمعه تراز انقلاب اسلامی، گفت: اهل تقوا بودن، اهل نظم و انظباط بودن، دارای بصیرت و عقلانیت و شجاعت بودن، وظیفه‌شناس و عامل به تکلیف بودن، مقاومت و متوجه خواست مردم بودن از جمله ویژگی‌هایی است که طبق بیان مقام معظم رهبری، امام جمعه باید دارا باشد.

 عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم عنوان کرد: نماز جماعت هرروزه مسلمانان اولین اجتماع آنان است، نماز جمعه دومین اجتماع مسلمانان و حج هفتگی مسلمان بوده و حج ابراهیمی نیز سومین اجتماع و بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان همه دنیا است، نماز جمعه، ترکیبی زیبا از چند عنصر است، هم نماز است که به نوبه خود جایگاه ویژه‌ای دارد، هم نماز جماعت است که که ارزش افزون‌تری دارد و هم در روز جمعه که عید هفتگی مسلمانان و سیدالایام است برگزار می‌گردد.

وی ادامه داد: اهمیت بصیرت، روشن‌گری و تدبردر اسلام به قدری بالا است که خداوند با وجود تاکید بسیاری که بر فریضه نماز دارد، اما توجه به بیانات امام جمعه در دوخطبه نماز جمعه برابر با دو رکعت نماز قرار داده است.

نماز جمعه صرفا عبادت نیست
ولدان تصریح کرد: اینکه در نماز جمعه خطیب با سلاح روبروی مردم می‌ایستد و خطبه‌ قرائت می‌کند، نشان دهنده آمادگی برای قیام  در راه خداوند است، قرائت دو خطبه که یکی با موضوع تقوا و دیگری با موضوع مسائل روز جامعه و بیان مشکلات است، نشان دهنده توجه به هر دو بعد زندگی دنیوی اخروی انسان است.

عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم پیرامون شباهت حج و نماز جمعه بیان کرد: در اسلام در دو جایگاه ترغیب به سعی شده است، یکی در مسئله حج و سعی بین صفا و مروه است، دیگری در نمازجمعه و سعی بین خانه تا مصلی است، این مصداق مشترک به دلیل شباهت بین این دو است، نماز جمعه و حج ابراهیمی هر دو اجتماع مسلمانان، فرصتی برای برائت از مشرکین و تجددی بیعت با ولایت هستند.

ولدان درخصوص موانعی که موجب بالفعل شدن حداکثری ظرفیت نمازجمعه شده‌است، گفت: نمازجمعه آنچنان که شایسته و بایسته است شناخته و شناسانده نشده است و هنوز فرهنگ روز جمعه در جامعه ما ضعیف است، اغلب به نماز جمعه صرفا به‌عنوان یک عبادت صرف نگاه شده است و اهمیت نمازجمعه به‌عنوان یک ابزار اجتماعی برای انسجام‌بخشی جامعه اسلامی و مولفه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران کم‌تر مورد توجه بوده است.

لزوم جوان‌گرایی در نصب ائمه جمعه
وی ادامه داد: در میدان دادن به جوانان حتی در منصب امام جمعه نیز آن‌طور که باید عمل نشده است و امیدواریم باتوجه به بیانات رهبری درخصوص جوان‌گرایی، این مسئله نیز مرتفع شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه عنوان کرد: نسبت مسئولیت کارگزاران در نظام جمهوری اسلامی، میزان خدمات‌دهی به مردم است، مسئولین باید میزان حضور مردم در نمازجمعه را کارنامه هفتگی خود بدانند، این موجب می‌شود تا باحضور در نماز جمعه و در بین مردم و با آگاهی از نیازهای مردم و واقعیت‌های جامعه، هم کارنامه هفته‌ی گذشته خود را بررسی کنند و هم برنامه‌ای متناسب با نیاز مردم برای هفته بعدی خود طراحی کنند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.