با وجود نگرانی‌های بسیار در خصوص تامین برق، ولی همچنان در استان قم از لامپ‌های پر مصرف و کم‌بازده گازی برای روشنایی معابر استفاده می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، در استان قم همچنان برای روشنایی معابر از لامپ‌های گازی استفاده می‌شود؛ لامپ‌هایی با مصرف بالا، عمر پایین و توان کم که می‌توان گفت استفاده از آن‌ها در بسیاری از کشورها و حتی استان‌های دیگر ایران نیز منسوخ شده است.
در سال‌های اخیر با بالارفتن مصرف برق، شاهد قطعی‌های بلند مدت در استان بوده‌ایم که مشکلات فراوانی را برای شهروندان قمی ایجاد کرده است و امسال نیز اعلام شده است که اگر مصرف برق استان از حد استاندارد بالاتر رود، بازهم شاهد قطعی برق خواهیم بود.
بر همین اساس شرکت توزیع برق استان قم همواره به بهبود مصرف تاکید دارند و بر استفاده کم از وسایل برقی پرمصرف در ساعت اوج بار توصیه می‌کنند ولی شاهد آن هستیم که خود شرکت توزیع به این تاکیدات و توصیه‌های خود عمل نمی‌کند.
روشنایی معابر از مسائل بسیار مهم و کلیدی است و لامپ‌های معابر حدودا از غروب آفتاب روشن‌می‌شوند و با طلوع آفتاب خاموش می‌شوند؛ این بدین معناست که در زمان اوج مصرف یعنی بین ساعات 20تا 23لامپ معابر روشن است و فشار بیشتری را بر سیستم توزیع برق وارد می‌کند؛ بر همین اساس لازم است که با استفاده از لامپ‌های کم مصرف‌تر از حجم این فشار کاسته شود، حال با وجود لامپ‌های گازی پرتعدادی که در سطح معابر روشن است، متوجه خواهیم شد که حجم قابل توجهی از مصرف برق صرف روشن ماندن لامپ‌های معابر می‌شود.
نکته مهم دیگر این است که لامپ‌های گازی توان و عمر کمی دارند و شاهد تاریکی بسیاری از معابر و خصوصا محلات شهر به دلیل سوختن لامپ‌ها هستیم که تعویض آن‌ها هم زمان می‌برد و باعث نارضایتی مردم خواهد شد.
نکته منفی دیگر در استفاده از لامپ‌های گازی، بالارفتن آمار تلفات در شبکه توزیع برق است که این مورد نیز باعث اتلاف انرژی می‌شود.
در بسیاری از شهرهای کشور نیز شاهد آن هستیم که لامپ‌های گازی منسوخ شده‌اند و لامپ‌های LED و SMD در معابر به کار گرفته شده‌اند که هم مصرف بسیار پایین تری دارند، هم تلفات شبکه توزیع را کاهش می‌دهند و هم عمر و توان بالاتری دارند و از هر نظر به صرفه‌تر از لامپ‌های گازی هستند.
البته شهرداری قم از مدت‌ها قبل با یک تصمیم مناسب، تمام لامپ‌هایی که برای چراغانی و نورپردازی جهت زیبایی شهر استفاده می‌شد را تعویض کرد و لامپ‌های LED و نسل جدید را برای این امر به کار برد.
با شرایط فعلی که شاهد مشکلاتی در شبکه توزیع برق در کشور و استان قم هستیم، لازم است شرکت توزیع برق قم شعارهای بهبود مصرف برق را ابتدا خود عملی کند و در راستای پایین آوردن تلفات شبکه توزیع و مصرف برق یک قدم جدی بردارد و لامپ‌های نوین را جایگزین لاکپ‌های منسوخ شده گازی کند.
البته تعویض لامپ‌های فعلی با لامپ‌های نوین نیازمند اعتبارات گسترده‌ای است که باید تامین شود و قطعا نمایندگان مجلس و مدیران استانی در این موضوع سهم بسیار مهمی دارند.
ولی قطعا استفاده از لامپ‌های نوین به صرفه‌خواهد بود و هزینه اختلاف قیمت با لامپ‌های گازی در مدت کمی از طریق کاهش مصرف برق و تلفات شبکه توزیع جبران خواهد شد و همچنین شهروندان نیز شاهد وضعیت بهتری در روشنایی معابر و محلات خواهند بود.
سهیل کیانی پور روابط عمومی شرکت توزیع برق استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، گفت: چندین سال است که برنامه ریزی وزارت نیرو، کاهش تلفات شبکه توزیع برق است و این سیاست را به شرکت‌های توزیع برق استان‌ها ابلاغ کرده است.
وی افزود: تبدیل کابل‌های سیمی به کابل‌های خودنگهدار و همچنین تبدیل لامپ‌های گازی معابر به لامپ‌های کم مصرف و LED، از روش‌های کاهش تلفات شبکه توزیع و مصرف برق است.
کیانی پور عنوان کرد: تعویض کابل‌های سیمی به کابل‌های خود نگهدار در دستور برنامه‌های شرکت توزیع برق استان قم قرار دارد و به دنبال آن هستیم تا با تامین اعتبار این کار اجرایی شود؛ برای تامین اعتبارات جلساتی با وزیر نیرو و مسئولین مربوطه برگزار شده است و امیدواریم اعتبارات خوبی در این خصوص تخصیص یابد.
وی ادامه داد: حدود 3چهارم استان قم را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که کابل‌های برق این مناطق نیاز به تعویض داند ولی با توجه به اینکه این اقدام نیاز به اعتبارات زیادی دارد، این امر تاکنون به سرانجام نرسیده است.
روابط عمومی شرکت توزیع برق استان قم بیان کرد: تعویض لامپ‌های معابر یکی از موضوعاتی است که باید به انجام برسد و در کاهش مصرف برق تاثیر بسیاری دارد و حتی مشکلات روشنایی معابر که اکنون نیز وجود دارد نیز حل خواهد شد.
وی اضافه کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که هزینه تعویض این لامپ‌ها بسیار بالاست و نیاز است که اعتبارات آن تامین شود؛ البته با توجه به عمر بالاتر لامپ‌های جدید و مصرف کمترآن‌ها، در دراز مدت هزینه لامپ‌های جدید، کم تر از لامپ‌های گازی خواهد بود و توجیه اقتصادی دارد، ولی اکنون اعتباری برای خرید این نوع لامپ‌های جدید وجود ندارد.
با تمام این اوصاف باید منتظر بمانیم و ببینیم شرکت توزیع برق استان قم برای حل مشکلات روشنایی معابر چه تدبیری می‌اندیشد؛ وضعیت فعلی ادامه خواهد داشت یا برای کاهش تلفات شبکه توزیع و کاهش مصرف برق یک تصمیم جدی و اساسی گرفته خواهد شد.
البته لازم است که مدیران برای تصمیم گیری در این خصصوص، تنها وضعیت فعلی و شرایط حال را لحاظ نکنند و یک آینده نگری جامع در این خصوص داشته باشند تا سرمایه با ارزش این کشور به آسانی هدر نرود.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.