به گزارش ایرنا، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در آیین افتتاح این نمایشگاه، به تشریح فعالیت ها و دستاوردهای قرآنی این نهاد پرداخت و گفت: ظرفیتهای نهفته ای در پایان نامه های قرآنی مراکز علمی وابسته به این نهاد وجود دارد که با انتشار آنان به حجم فعالیت های قرآنی این دفتر افزوده می شود.
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی با بیان این که هر دستگاه و نهادی دارای مزیتهای نسبی است، خاطرنشان کرد: اگر این مزیت ها ارتقا یابد، باعث پویایی آن مجموعه می شود.
وی منحصر به فرد بودن در حجم گستره فعالیت های متنوع در زمینه های گوناگون همچون آموزش، تبلیغ و پژوهش را یکی از ویژگی های این نهاد دانست و افزود: گذر از کارکردگرایی به سمت مساله محوری یکی دیگر از مزیت های این نهاد است.
وی با بیان این که سرمایه انسانی و بهره مندی از افراد نخبه و موثر از دیگر مزیت های این نهاد است، تصریح کرد: یک سازمان هنگامی می تواند به بقای خود ادامه دهد که بتواند کادرسازی کند و باید این مزیت در این نهاد حفظ شود.
واعظی ایجاد توازن میان نخبه گرایی و توده گرایی را یکی دیگر از ویژگی های این نهاد برشمرد و گفت: لایه های مختلف اجتماعی را مدنظر داریم و کوشش می کنیم، بین نخبه گرایی و توده گرایی تعادل ایجاد نماییم.
وی با اشاره به این که برخی از رشته های تخصصی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برای نخستین بار در کشور ارائه شده است، گفت: در عین حال که نیازهای جامعه نخبگانی را در نظر داریم، به نیازهای فرهنگ عمومی و دینی لایه های مختلف اجتماع نیز توجه داریم.
وی با اشاره به پاسخگویی به شبهه های مطرح شده توسط «مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی» اظهار کرد: ضمن نگرش های درازمدت و راهبردی، تلاش می شود به نیازهای فوری جامعه نیز پاسخ داده شود.
وی انقلابی بودن را یکی از ویژگی های دفتر تبلیغات اسلامی برشمرد و گفت: این نهاد در اردیبهشت سال 1358 به فرمان امام خمینی شروع به کار کرد و نهادی انقلابی و برخاسته از نیازهای انقلاب می باشد که در این سال ها فعالیت خود را در عرصه های گوناگون گسترش داده است.
واعظی در خدمت قرآن کریم و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بودن را مزیت دیگر این نهاد اعلام و تاکید کرد: افتخار ما این است که فعالیت ها و محصولات دفتر تبلغات اسلامی بر محور قرآن و ائمه اطهار(ع) می باشد.

* دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی ظرفیت بزرگی است
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این مراسم، بر استمرار و تداوم برگزاری این نمایشگاه در سال های آتی تاکید و اظهار کرد: دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی، ظرفیت بزرگی است که باید به جامعه معرفی شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، طرح «بازنگری فرهنگ قرآن کریم» را یکی از طرح های مهم این پژوهشکده اعلام و بیان کرد: با روش علمی خاصی این بازنگری شروع و حدود 20 جلد آن تاکنون بازنگری شده است و امیدواریم تا 2 سال آینده بتوانیم آن را به نهایت برسانیم و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
وی با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن فرهنگ قرآن کریم در این نمایشگاه گفت: از درون طرح فرهنگ قرآن کریم، حدود 15 فرهنگ نامه تخصصی بسیار ارزشمند در حال تدوین می باشد و نرم افزار این فرهنگ نامه ها آماده شده است که در این نمایشگاه از نرم افزار اندرویدی این فرهنگ نامه ها رونمایی می شود.

* سبک زندگی انسان برگرفته از فرهنگ قرآنی باشد
همچنین رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان و رئیس میز توسعه و ترویج فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی در این آیین گفت: قرآن کریم مبنای انقلاب اسلامی ایران است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی با تاکید بر ترویج و تبیین فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: لازم است سبک زندگی انسان، برگرفته از فرهنگ و سبک زندگی قرآنی باشد؛ از این رو باید این فرهنگ را از سنین کودکی در افراد نهادینه کنیم.
در پایان این مراسم از 50 اثر مکتوب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم رونمایی شد.
این نمایشگاه از غرفه هایی همچون اسناد قرآنی، طرح و راه های تبلیغی قرآن، پُرسمان قرآنی، هنرهای تجسمی قرآنی، کتاب و پایان نامه و نرم افزارهای قرآنی تشکیل شده و اجرای برنامه های شاد قرآنی ویژه کودک و نوجوان از جمله برنامه های جانبی این نمایشگاه است و محصولات قرآنی در این نمایشگاه با 50 درصد تخفیف عرضه می شود.
برگزاری نشست های علمی و کرسی های ترویجی با عناوینی همچون «نقش عمومات قرآنی در مسائل مستحدثه»، «رویکردهای جدید مستشرقان»، «دراماتولوژی قرآن»، «اهل بیت(ع) در آثار مفسران اندلس» و «ادله اخلاقی زیستن از نگاه قرآن» از جمله برنامه های دیگر این نمایشگاه است.
نمایشگاه مذکور تا چهارم خردادماه امسال از ساعت 10 تا 13 و 21:30 تا یک بامداد در مرکز همایش های غدیر واقع در خیابان معلم به منظور معرفی آثار و محصولات قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی و شناسایی ظرفیت های قرآنی و ترویج آموزه ها و فرهنگ قرآنی در جامعه برای بازدید عموم دائر است.
این نمایشگاه از سوی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری نهادهایی همچون پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار شده است.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.