به گزارش ایرنا، مصطفی کاویانی روز پنجشنبه در نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم، افزود: نرخ بیکاری در استان سال 96 و 97 به ترتیب 10.9 و 10.8 درصد و در سطح کشور 12.1 و 12 درصد بوده است.
وی با بیان این که از سال 92 تا 97، همواره درصد نرخ بیکاری قم کمتر از نرخ بیکاری کشور بوده است، اضافه کرد: سال گذشته در سند اشتغال پیش بینی شد در صورتی که چهار هزار و 188 میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان انجام شود، 14 هزار و 810 اشتغال ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: در حالی که طبق آمار دستگاه های اجرایی قم، سال گذشته برای 15 هزار و 193 تَن اشتغال ایجاد شد و سند اشتغال 105 درصد محقق گردید.
کاویانی خاطرنشان کرد: پارسال کارگروه اشتغال در 6 جلسه، 52 مصوبه داشته که 46 مورد از این مصوبه ها اجرایی شده است.
وی گفت: سال 97 ، 136 میلیارد تومان برای اشتغال روستایی تخصیص یافت و تاکنون 104 میلیارد و 900 میلیون تومان آن پرداخت و موجب اشتغالزایی یک هزار و 667 تَن شده است.
به گفته وی، تسهیلات مشاغل خانگی در سال 97، 11.3 میلیارد ریال ابلاغ و تاکنون 66 درصد آن پرداخت شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک هزار و 216 تَن در 2 سال گذشته برای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی جذب شدند.

* رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز دراین جلسه گفت: در سال جاری باید تولید صنعتی در بخش های کالا و تولید خدمات که ارزش افزوده دارد، مدنظر قرار گیرد.
عبدالله جلالی افزود: به نظر می رسد پایه و اساس رونق تولید، تولید علم باشد که در کلان مشکلات و خلاهایی در این زمینه داریم و باید بررسی کارشناسی برای حل مشکلات به ویژه در قیمت تمام شده، نحوه فروش و صادرات صورت گیرد.

* رئیس اتحادیه صادرکنندگان قم نیز دراین جلسه گفت: بالارفتن هزینه تامین مواد اولیه به دلیل نرخ ارز و قوانین دست و پا گیر بانک ها مانع از فعالیت های اقتصادی نتیجه بخش شده است.
حسن آقاجانی با انتقاد از قوانین بانک ها در بازپرداخت تسهیلات رونق تولید، افزود: واحدهای تولیدی که قادر به بازپرداخت تسهیلات نیستند توسط بانک تملک می شوند و برخی مسئولان نیز در این زمینه از اجرایی شدن قوانین احساس رضایت می کنند.
وی ادامه داد: این روند باعث ناتوانی صادرکنندگان در رقابت با کالاهای خارجی و تعطیلی واحدهای تولیدی شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به این که هزینه ایجاد هر اشتغال 400 میلیون تومان است، تعطیلی واحدهای تولیدی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می کند.

* رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم نیز دراین جلسه گفت: در سال جاری برای رونق اقتصادی، محرک هایی که باعث توسعه و پیشرفت طرح های اقتصادی می شوند تعریف و طرح هایی که باعث عملیاتی شدن محرک ها می شوند، اجرایی خواهد شد.
محمود نوربخش با تاکید بر پیگیری بیانات رهبر معظم انقلاب در سال جاری، افزود: چارچوب تدوین و تصویب طرح های اقتصاد مقاومتی در سال جاری، انطباق حداکثری طرح ها با اسناد بالادستی شامل سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بیانیه رهبری به عنوان گام دوم انقلاب، نظریه پایه توسعه، سند آمایش و سند ملی توسعه استان است.
به گفته وی، حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال مولد، بهبود معیشت اقشار آسیب پذیر، بهبود محیط کسب و کار در بخش های منتخب اقتصادی استان، مقابله با شرایط تحریم و مقابله با بحران های زیست محیطی از جمله محورها و اولویت های مهم در تعریف طرح هاست.
وی بیان کرد: توسعه زیرساخت های گردشگری، بهره برداری از دریاچه نمک، تکمیل و توسعه شبکه حمل و نقل، تحقق بندر خشک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، احیا و بهسازی بافت های ناکارآمد شهری از طریق نوسازی واحدهای فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، توسعه زیرساخت های نوین کشاورزی شامل اصلاح الگوی کشت در دشت های ساوه و شریف آباد و ساماندهی کشتارگاه های استان از جمله برنامه های محوری اقتصاد مقاومتی در سال جاری است.
نوربخش افزود: حفظ، توسعه و تکمیل واحدهای صنعتی شامل فعال سازی واحدهای موجود و ایجاد واحدهای جدید، اکتشاف، تکمیل و فرآوری معادن با تکمیل عملیات اکتشاف، توسعه ظرفیت نیروگاهی، توانمندسازی و ارتقاء معیشت روستاییان با اجرای حدود 300 طرح سرمایه گذاری اشتغال زا با مشارکت بنیاد برکت، اصلاح و بهبود فضای کسب و کار و توسعه فعالیت های دانش بنیان با حمایت و ایجاد شرکت های دانش بنیان از دیگر برنامه های محوری اقتصاد مقاومتی امسال می باشد.
وی تاکید کرد: شرط اصلی اجرای برنامه های محوری اقتصاد مقاومتی حفظ اشتغال موجود، افزایش ظرفیت تولید و سرمایه گذاری های جدید است که با جذب فعالان اقتصادی ممکن خواهد شد.
نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با حضور اعضای ستاد در سالن جلسه های امام جواد(ع) استانداری برگزار و طرح های راهبردی برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.