به گزارش ایرنا، در این آیین باشکوه حدود 16 هزار تَن در 22 مسجد قم به مدت سه روز معتکف و مشغول راز و نیاز با خداوند می شوند و حدود یک هزار تن از آنها طلبه های غیرایرانی مشغول به تحصیل در جامعه المصطفی العالمیه هستند.
رئیس ستاد اعتکاف قم در این زمینه گفت: به مناسبت اعتکاف و در مساجد قم بیش از 300 برنامه متنوع فرهنگی و معرفت افزایی پیش بینی شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید علی رضا تکیه ای با بیان این که در 5 هزار و 500 مسجد در سراسر کشور مراسم اعتکاف برگزار می شود، افزود: در بعضی از سال ها 800 هزار تن نیز در این آیین حضور داشتند که بخش مهمی از این معتکفان را جوانان تشکیل می دهند.
وی اظهار کرد: با تبدیل 5 هزار مترمربع از مصلای قدس شهر قم به عنوان مسجد جمعه، در سال جاری 2 هزار تن به ظرفیت پذیرش اعتکاف در بخش برادران در این استان اضافه شد.
وی با بیان این که اعتکاف در قم از حدود یک قرن پیش توسط حضرت آیت الله عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم شکل گرفت، گفت: این شمع متبرک تا‌ پیروزی انقلاب اسلامی روشن ماند و پس از آن به ویژه از زمان آغاز رهبری معظم انقلاب بیش از پیش گسترش چشمگیری پیدا کرد.
تکیه ای با اشاره به تهیه و تدوین 40 عنوان کتاب غنی و مرجع پیرامون اعتکاف خاطرنشان کرد: برخی از این کتاب ها از درون جشنواره ها و تعدادی نیز توسط بزرگان و علما انتشار یافته است.
وی گفت: به همت مراکز حوزوی به خصوص جامعه المصطفی العالمیه، اعتکاف از مرزهای کشور فراتر رفته و سال گذشته در 69 کشور جهان شاهد برگزاری آن در اجتماع 3 هزاره نفره در لندن و همچنین جمع های30 نفره و 40 نفره در برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی بودیم.
وی با اشاره به پیشرفت اعتکاف از جنبه های علمی، ادبی و هنری گفت: تاکنون 5 جشنواره اعتکاف در سطح جهانی برگزار شده و آثار ارایه شده در آن نیز بالاترین رقم در بین جشنواره های مختلف بوده است.
آیین عبادی و معنوی اعتکاف در ایام البیض ماه رجب؛ روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم با حضور سالکان طریقت و اصحاب معرفت برگزار می شود.
روزه، اعمال ام داوود و زیارت حضرت سید الشهدا(ع) از جمله اعمال ایام البیض است و شرکت کنندگان در این آیین معنوی به دور از آلایندگی های مادی، سه روز را روزه می گیرند و با خدای خود راز و نیاز می کنند.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.