به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری روز پنجشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار قم در تالار امام جواد(ع) استانداری افزود: این طرح را می توان با استفاده از لوله کشی و یا به صورت احداث کانال دنبال کرد و آب تصفیه شده و شیرین را به داخل کشور رساند.
وی بیان کرد: همچنین در صورت ایجاد کانال می توان علاوه بر صیادی و احداث باغ در کنار آن، زمینه حمل و نقل بار و مسافر را هم از این طریق انجام داد و درآمد زایی اقتصادی داشت.
وی ادامه داد: من تعهد می دهم سرمایه گذار داخلی که از صفر تا صد این طرح را اجرا کند، وجود داشته باشد و این کار شدنی است.
ذوالنوری گفت: در زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مطالعات جامعی در خصوص طرح های جامع انتقال آب انجام و بیان شد 40 میلیارد دلار برای اجرای این طرح ها اعتبار نیاز است، بنده تعهد می دهم تا 100 میلیارد دلار برای اجرای این طرح بدون تسهیلات بانکی، سرمایه گذار تامین کنم.
وی افزود: اکنون مساله انتقال آب در کشور درگیری هایی را به وجود آورده است و حتی در مجلس شورای اسلامی نمایندگان به رئیس جمهوری در این خصوص اعتراض می کنند و در مورد اخیر هم امکان به وجود آمدن درگیری بر سر مساله انتقال آب در مجلس وجود داشت.
وی ادامه داد: این درحالی است که امکان انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی ایران تا شهر مشهد و حل مشکل استان های کشور وجود دارد، در حالی که اگر آب از شمال به سمنان بیاید مشکل نقاط دیگر را حل نمی کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با وزیر امور خارجه بحث کردیم که دست کم به اندازه مصرف مهاجرین افغانی که در کشور حضور دارند از افغانستان حقابه رود هیرمند را بگیریم، اکنون برای تامین آب در حوزه شرق کشور مشکل داریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار انتقال پساب ورامین به قم برای جلوگیری از خشک شدن تالاب مره و جلوگیری از گرد و خاک آن شد و افزود: آب را می توان با استفاده از روش های خاصی انتقال دارد، برق را می توان به نحوی تامین کرد، اما مشکل گرد و خاک را نمی توان به به راحتی حل کرد به خصوص که در قم مانند خوزستان امکان توسعه پوشش گیاهی هم نیست.
وی ادامه داد: توقع این بود که دولت در بودجه سال آینده برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک در آسمان قم، ردیف بودجه ای در نظر گیرد، نمایندگان استان در این زمینه تلاش کردند اما به جایی نرسید، امید است با همکاری سازمان محیط زیست این مساله برای سال 99 لحاظ شود.
ذوالنوری گفت: مشکل محیط زیست قم با اعتبارت موقت و یک ساله حل نمی شود و نیاز به حمایت های مستمر دارد.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.