به گزارش ایرنا، سید مرتضی سقائیان نژاد، چهارشنبه شب در هشتاد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر در صحن علنی این شورا با اشاره به روند بودجه مصوب شهرداری قم افزود: لایحه بودجه شهرداری قم در سال 93 حدود 8 هزار و 680 میلیارد ریال، در سال 94 حدود 11 هزار میلیاد ریال، در سال 95 به 13 هزار و 380 میلیارد ریال و در سال 96 به 22 هزار میلیارد ریال بوده که روند افزایشی آن کاملا مشهود است.
وی با تاکید بر روند تحقق بودجه های شهرداری قم گفت: میزان تحقق شهرداری در سال 93 حدود 63 درصد، در سال 94 حدود 103 درصد، در سال 96 حدود 86 درصد بوده است که با اقدام های انجام شده امیدواریم 100 درصد بودجه سال 97 شهرداری قم محقق شود.

** انتقاد از به تعویق افتادن استخدام کارکنان شهرداری
وی درادامه با انتقاد از تعویق استخدام کارکنان شهرداری از سال 81 تا کنون گفت: با تعویق استخدام کارکنان شهرداری، حقوق آنان 35 درصد کمتر از کارکنان سایر ارگان هاست که این ظلمی آشکار است.
شهردار قم افزود: به دلیل عدم اجرای مدیریت واحد شهری، شهرها بسیار گران مدیریت می شوند که تداوم این روند به طور قطع در آینده نزدیک به مشکل مواجه خواهیم شد.
وی گفت: تحریم ها به مدیریت شهری قم فشار آورده است ولی اجازه نداده ایم که این تحریم ها، ذره ای در جهت گیری های شهرداری تاثیرگذار باشد و مسیر توسعه شهر با قدرت ادامه می یابد.
وی با بیان اینکه شهرداری قم هم اکنون دارای یک برنامه راهبردی و کلان است گفت: لایحه بودجه سال 98 بر اساس چشم انداز بلند مدت شهرداری تدوین شده که تمام فعالیتهای آن در سال های اخیر در مسیر تحقق این چشم انداز بوده است.

** شهرداری در تشکیلات شهری جایگاه مناسبی ندارد
سقائیان نژاد ، با بیان اینکه نگاه به شهرداری ها و مدیریت شهری بسیار مهم است، گفت: اگر این نگاه تصحیح نشود به طور قطع شهر و مدیریت شهری را با چالش مواجه می کند.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب جمعیت شهر نشینی 38 درصد بوده و این رقم به بیش از 71 درصد به صورت میانگین افزایش یافته است، گفت: 54 میلیون تن از جمعیت حدود 79 میلیون نفری، شهر نشین هستند که این موضوع تصحیح نگاه به شهر و مدیریت شهری را ضروری کرده است.
وی ادامه داد: مدیریت شهری در گذشته به برخی خدمات محدود می شد ولی امروز شهرداری ارگانی اقتصادی، خدماتی، فرهنگی و حتی سیاسی است و چنین جایگاهی نیازمند توجه جدی است.
سقائیان نژاد تاکید کرد: شهرداری در تشکیلات شهری جایگاه مناسبی ندارد و با وضعیت فعلی امکان نقش آفرینی واقعی شهرداری ها وجود ندارد.

** شهرداری ها خاکریز امنیتی کشور در شهرها هستند
وی درادامه گفت: شهرداری ها خاکریز امنیتی کشور در شهرها و کلان شهرهاست اما هر سال که بودجه در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود، بودجه شهرداری ها به شکل های مختلف قربانی می شود.
سقائیان نژاد، با اشاره به استقلال مالی شهرداری ها گفت : هفت درصد بودجه شهرداری ها توسط دولت و 93 درصد از طریق عوارض مردمی مدیریت می شود که این نشان از استقلال این نهاد مردمی می باشد.
وی با بیان اینکه عوارض مختلفی در کشور اخذ می شود که سهم شهرداری از آن صفر است ، گفت: با توجه به جایگاه شهرداری ها در توسعه شهری، باید به جای تلاش برای دولتی کردن آن، استقلال مالی این نهاد با تخصیص بخشی از این عوارض حفظ شود.
7404 6133//
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.