به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با قرائت بیانیه ای در حمایت از بیانیه گام دوم با اشاره به لزوم تشکیل کارگروه هایی برای اجرایی کردن محورهای آن افزود: باید برای همه محورهای این بیانیه از گروه های متخصص دعوت و با جامع نگری برنامه عملیاتی نوشته شود.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: این گروه باید با دعوت از متخصصان رشته های مختلف، با جدیت و دقت به دنبال ارائه راه حل های اجرایی برای این متن ارزشمند باشند تا این راه حل ها در قالب کتاب جامعی بتواند راهگشای مسئولان کشور در 40 سال آینده انقلاب باشد.
وی ادامه داد: 40 سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و دشمنان به ویژه آمریکا در این سال ها در برابر ما دروغ گفتند و تهدید و تحریف کردند تا به گمان خود نظام اسلامی را متزلزل کنند و گروه دست نشانده خود را بر کشور حاکم کنند ولی حالا به اشتباه و خیال باطل خود پی برده اند.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اکنون نوبت ما است تا برای 40 سال آینده برنامه جامع، قوی و کاربردی داشته باشیم تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات عبور کرده و موقعیت خود را در دنیاد و منطقه تقویت کنیم.
این مرجع تقلید افزود: رهبر معظم انقلاب در روزهای گذشته برنامه ای جامع، حساب شده ، پرمعنی و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب که ناظر بر 40 سال آینده است را صادر کرده اند که بر روی آن فکر و دقت زیادی شده است.
وی با تاکید براینکه این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه های بسیاری واقع شده است ولی تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست اظهار داشت: اکنون وقت آن رسیده است که کارگروه هایی برای هر یک از محورهای هفت گانه آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند.
آیت الله مکارم شیرازی، با اشاره به مساله منابع انسانی و معادن زیرزمینی و روز زمینی و همچنین فرصت های موجود در این زمینه به عنوان یکی از محورهای آن بیانیه افزود:باید از گروهی که تخصص لازم در این زمینه را دارند دعوت شود تا این منابع را بر اساس آمار، نقشه و تصویر شناسایی و احصا کرده و همچنین نحوه صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه برای اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند.
وی اقتصاد موجود کشور را بیمار دانست و گفت: مسائل اقتصاد به عنوان یکی دیگر از محورهای این بیانیه ارزشمند است که باید از گروهی از اقتصاددان ها دعوت شود تا در برابر کاستی های موجود، راه حل های برای اقتصاد بیمار موجود را ارائه کنند و شرح جامع و مستدلی برای آن بنویسند.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: یکی دیگر از محورهای این بیانیه توجه به گذشته انقلاب است که باید چالش های گذشته و تجربیاتی که از آن می توان آموخت به وسیله گروهی تحلیلگر تاریخ انقلاب روشن شود تا تجارب این سال ها به درستی استخراج شود.
وی ادامه داد: درخصوص مسائل اخلاقی به عنوان یکی دیگر از محورهای این بیانیه نیز باید گروهی از فضلا و اندیشمندان حوزوی دعوت شوند تا در این باره راه حل ارائه کنند.
وی ادامه داد: مسائل مربوط به رسانه ها و فضاهای مجازی و همچنین فرصت ها و تهدیدهای این فضاها و راه نجات از تهدیدات و استفاده بهینه از فرصت های آن باید در قالب این بیانیه مورد تاکید قرار گیرد.
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه به سهم خود از رهبر معظم انقلاب برای بیانیه تشکر می کنم، افزود: امیدوارم پیشنهاد تشکیل کارگروهی قوی فارغ از جناح بندی سیاسی برای اجرایی کردن محورهای بیانیه گام دوم، بتواند کمک کننده به تامین اهداف آن بیانیه نماید.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه 24 بهمن ماه جاری در بیانیه ای مهم و راهبردی به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت سرفصل اساسی بیان کردند.
ایشان در این بیانیه ضمن بیان هفت توصیه به جوانان ایرانی از جمله علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، خواستار توجه آنان به این موضوع شدند.
در بخشی از بیانیه حضرت آیت الله خامنه ای آمده است: جوانان باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی بسازند.

** حیا در صدر مکارم اخلاق است.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنانش با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص)گفت: فضائل اخلاقی شامل 10 چیز از جمله راستگویی، مبارز به دشمن، محروم نکردن سائلان، خدمت متقابل، امانتداری، صله رحم، حمایت کردن، دوستی با دوستان در زمان موفقیت و شکست، مهمان نوازی و حیاست.
این مرجع تقلید، حیا را در صدر مکارم اخلاق دانست و ادامه داد: حیا سدی در برابر زشتی هاست که مانع از انجام بسیاری از این زشتی ها و قبائح می شود.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه راه و برنامه در اسلام روشن است ولی همت و اراده و تصمیم می خواهد تا انسان در این زمینه گام بدارد گفت: اگر راه وبرنامه انبیاء الهی در جامعه اجرایی شود، بسیاری از مشکلات جامعه برطرف و دیگر نیازی به دادگاه نیست.
وی با بیان اینکه درجه ارحام مختلف و درجه صله ارحام نیز متفاوت است گفت: فرهنگ فردی ناشی از فرهنگ غربی سبب شده است که همسایه های دیوار به دیوار سال ها از هم بی خبر باشند و این در حالی است که در فرهنگ اسلامی همسایه نسبت به همسایه حق دارد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه بخش زیادی از بدبختی های ناشی از دروغ است، گفت: سیاستمداران، تاجران و افراد مختلف دروغ می گویند که اگر این دروغ ها از دنیا برداشته شود، چهره جهان تغییر می کند.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.