عباس خرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: طرح پهنه بندی کشاورزی در قالب‌ نظام نوین ترویج کشاورزی از سال 94 و با هدف تقویت و توسعه ترویج در بخش کشاورزی از طریق به کارگیری 68 تن از ناظران و کارشناسان آغاز شد.
وی بیان داشت: این شرکت ها در راستای ارائه آموزش و مهارت های لازم به کشاورزان و بهره برداران فعالیت دارند.
استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش مرکزی، سلفچگان، جعفریه، کهک و خلجستان است. کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است، مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم همچنین یادآور شد: شرکت های طراحی آبیاری تحت فشار با اشتغال 40 تن و 35 شرکت پیمانکار با اشتغال 60 تن ساماندهی شده است.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر آبیاری تحت فشار در 9 هزار هکتار از اراضی استان عملیاتی شده که 70 درصد صرفه جویی در مصرف آب را موجب شده است.
خرمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حدود 2 هزار و 500 تن در نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان عضویت دارند، اذعان کرد: نیمی از این افراد هیچ شغلی نداشته و یا در مشاغلی غیر مرتبط با کشاورزی فعالیت می کنند.
وی گفت: با توجه به وجود این نیروی انسانی کارشناس و آگاه از علم روز کشاورزی و همچنین ظرفیت های فراوان کشاورزی قم، موضوع کارآفرینی برای آنها توسط دولت و بخش خصوصی به صورت جدی پیگیری شود.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.