به گزارش ایرنا، رضا سیار روز سه شنبه در همایش هم اندیشی حفاظت از اراضی ملی و دولتی در تالار معصومیه فرمانداری قم، از شوراهای اسلامی روستاها به عنوان حافظان منابع طبیعی و اراضی ملی یاد کرد.
وی افزود: شوراهای اسلامی دوره پنجم به بلوغ کامل رسیده اند و به‌ عنوان رابطان منابع طبیعی از وقوع جرم و تصرف اراضی دولتی جلوگیری می کنند.
وی با اشاره به مسکن به عنوان ضروری ترین نیاز یک روستا گفت: خوشبختانه در سال های اخیر موضوع تامین زمین در این زمینه توسط بنیاد مسکن طی یک فرایند مشخص و قانونی انجام شده و دهیاران و شوراهای اسلامی متناسب با رشد جمعیت هیچ محدودیتی برای دریافت زمین دولتی ندارند.
سیار، با تاکید بر توجه به مساله اشتغالزایی بومی و ایجاد شغل پایدار در روستاها با توجه به شرایط و نیازهای هر روستا گفت: تامین زمین برای ایجاد کارگاه هایی در مجاورت روستا موضوعی است که در 2 سال اخیر مطرح شده و در کارگروه اشتغال و شورای برنامه ‌ریزی استان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: برای تامین زمین به منظور ساخت کارگاه هایی که مشاغل آنان مشکلات محیط زیستی ندارند و می توانند در کنار منازل روستایی راه اندازی شوند؛ بر اساس مشاغل بومی که خاستگاه آن در روستاهاست، مشکلی وجود ندارد.
فرماندار قم با بیان این که در این زمینه هیچ روستایی بر روستای دیگر ارجحیت ندارد، گفت: بنیاد مسکن مکلف شده است تا اراضی دولتی و یا شخصی را به اندازه نیاز اشتغال روستاییان به کارگاه‌ ها بر اساس ضوابط قانونی اختصاص دهد.
وی با اشاره به وجود بیش از 130 روستا در قم تاکید کرد: به دنبال ایجاد ناحیه صنعتی در روستاها نیستیم تا چالش‌های جدیدی را در روستاها رقم بزنیم، بلکه کوشش می ‌کنیم با توجه به مسائل زیست محیطی در روستاها ایجاد اشتغال کنیم.
وی با تاکید بر این که به غیر از طرح هادی و در راستای ایجاد کارگاه‌ های اشتغالزایی هیچ بهانه‌ ای برای دست‌ اندازی به زمین ‌های مجاور روستا نداریم، افزود: با اصلاحاتی که در طرح هادی روستاها انجام شده، همه اراضی داخل این طرح در حال تعیین تکلیف است.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: برای نخستین بار بیش از 380 کلاس آموزشی درباره آسیب های اجتماعی در روستاها برنامه ریزی شده است و تاکنون بیش از 60 درصد این کلاس ها اجرایی شده و بقیه تا پایان سال اجرایی می شود.
سیار همچنین با اشاره به برگزاری آیین چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان کرد: باید خدمات و زیرساخت هایی که در روستاها انجام شده است، برای مردم بازگو شود.
همایش هم اندیشی حفاظت از اراضی ملی و دولتی با حضور دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستا و اعضای شورای حفاظت از اراضی بیت المال استان قم در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد.
هفتم بهمن ماه سالروز تاسیس سازمان امور اراضی کشور است.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.