به گزارش ایرنا، منشا بسیاری از گرد و غبارهای مشاهده شده در آسمان قم، داخلی و از ناحیه مناطق پیرامونی استان است که اگر با آن ها در فرصت کوتاه باقی مانده تا خشکی کامل بستر دریاچه نمک و دشت های اطراف آن مقابله شود می توان به دور شدن خطر این پدیده در آینده نزدیک امیدوار بود، در غیر این صورت بحران طوفان های نمکی آمیخته به گرد و غبار طی سال های نه چندان دور به بحران جدی قم، تبدیل خواهد شد.
گرد و غبار ایجاد شده از دریاچه نمک و دشت های خشک اطراف قم در صورت عدم رسیدگی و تخصیص نیافتن حقابه مورد نیاز، می تواند طوفان های نمکی در ایران مرکزی به راه بیندازد و علاوه بر قم، شهرهای مختلف کشور را به کانون های بحران زیست محیطی تبدیل کند.
درخطر افتادن سلامت میلیون ها تن از مردم قم و سایر شهرهای اطراف آن در اثر نفوذ گرد و غبار در آسمان مناطق مرکزی ایران، مساله ای نیست که بتوان از آن گذشت بلکه این موضوعی استانی و ملی است که باید دستگاههای اجرایی ذیربط برای مقابله با آن هماهنگی و مشارکت مستمر داشته باشند و مردم را در جریان آخرین اقدامات انجام شده در این خصوص، قرار دهند.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا، موضوع تخصیص حقابه به دریاچه نمک و دشت های قم را از نگاه شماری از مسئولان استان مورد بررسی قرار داد.

** پیگیر حقابه برای دریاچه نمک قم هستیم
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی پیرامون این موضوع، گفت: پیگیر حقابه زیست محیطی برای دریاچه نمک این استان هستیم تا شاهد بحران مربوط به این دریاچه درآینده نباشیم.
احمد امیرآبادی فراهانی، افزود: دریاچه نمک با استفاده از پساب فاضلاب قم احیا نمی شود از این رو نیازمند تخصیص حقابه قم در سطح ملی از سد کرج و ساوه می باشیم.
وی افزود: دستگاه های مربوطه از جمله شرکت آب و منطقه ای قم نیز باید پیگیریهای لازم را در این زمینه انجام دهند.
وی با بیان اینکه اگر حقابه زیست محیطی قم تامین نشود تا 15 سال آینده کسی نمی تواند در قم زندگی کند گفت: این دریاچه کانون گرد و غبار و بحران زاست و در آینده مشکلاتی را برای این استان به همراه خواهد داشت.
امیرآبادی گفت: وضعیت دریاچه نمک قم باید مدیریت شود تا در آینده نه چندان دور دچار مشکل نشویم.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.
این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

** تخصیص حقابه های زیست محیطی قم با جدیت پیگیری شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز در این مورد، گفت: مدیران باید تخصیص حقابه های زیست محیطی این استان را با جدیت از وزارت نیرو مطالبه و پیگیری کنند.
سید رضا موسوی مشکینی افزود: خشکسالی و قطع حقابه های زیست محیطی استان ، کانون های گرد و غبار در مرکز کشور را بسیار گسترش داده و با ادامه این روند با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به مصوبه هیأت دولت برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور، وظایف و تکالیف دستگاههای اجرایی در این آئین نامه را مورد توجه قرار داد و گفت: دستگاههای اجرایی قم باید برنامه های خود برای برطرف کردن این معضل را با توجه به شرایط بروزرسانی کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم بر ضرورت افزایش اعتبارات استانی و ملی برای مقابله با گرد و غبار تأکید کرد و گفت: باید جلسات منظم و مستمر با حضور مسؤولان ملی برای بررسی موضوع گرد و غبار در استان برگزار شود.
وی با اشاره به برخی اقدامات دستگاههای اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان، از عدم پیگیری برخی وظایف دستگاههای اجرایی در این راستا انتقاد کرد و گفت: راه اندازی و استفاده مستمر از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در شهر قم نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.

** بزرگترین پخش سیلاب در مرکز کشور در دشت مسیله انجام می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این راستا با بیان اینکه 400 هزار هکتار از اراضی استان بیابانی شده و 105 هزار هکتار به کانون گرد و غبار تبدیل شده است، تصریح کرد: بزرگترین کانون گردو غبار درمرکز کشور به وسعت 50 هزار هکتار در دشت مسیله در شرق قم واقع شده است.
سید محمدتقی سجادی در ادامه افزود: 25 هزار هکتار در شمال غربی قم در منطقه کوه نمک و جاده جعفریه، 22 هزار هکتار در جنوب شرقی استان در منطقه حسین آباد میش مست و هشت هزار هکتار از دشت های پیرامونی قم به عنوان کانون های گرد و غبار به حساب می آیند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: اگر حقابه های اختصاص یافته برای دریاچه نمک به آن وارد نشود، نفوذ گرد و غبارهای نمکی به شهرهای مرکزی ایران همچون قم و تهران دور از انتظار نخواهد بود.
وی با اشاره به اجرای پروژه های نهال کاری در کانون های گرد و غبار استان قم، از توسعه نهال کاری در دشت مسیله در سال جاری خبر داد و گفت: بزرگترین پخش سیلاب در مرکز کشور با استفاده از رودخانه شور تنها شریان زنده دشت مسیله در وسعت 30 هزار هکتار با هدف تقویت پوشش گیاهی در این منطقه و کنترل گرد و غبار انجام می شود.
از وسعت یک میلیون و 123 هزارهکتاری استان قم ، 400هزار هکتار در آستانه بیابان شدن، 176 هکتار بیابان و 105هزار هکتار از مناطق بیابانی به کانون تولید گرد و خاک تبدیل شده است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.