به گزارش ایرنا، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، روز پنجشنبه اعلام کرد که محمدرضا طلایی در گردهمایی بازاریابی و صادرات محصولات گلخانه ای، افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت فعال در بخش گلخانه ای استان 30 هکتار است.
وی خاطرنشان کرد: تمام امکانات و تسهیلات لازم در استان قم به ‌شرط تشکیل تعاونی و تشکل قوی بازرگانی به این بخش اختصاص داده می ‌شود.
وی با بیان تاریخچه فعالیت‌ های گلخانه ‌ای در استان اظهار کرد: صنعت گلخانه در قم خوب شروع نشده و امروز زمان اصلاح این فرایند رسیده است.
طلایی، اقلیم استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: با این که سطح گلخانه قم از بسیاری از استان‌ های دیگر کمتر است، اما امروز شاهد انتخاب نمونه ‌های کشوری و ملی از این استان هستیم که نشانده ظرفیت بالای قم در این حوزه است.
وی نگاه به بازار داخلی را در کشت گلخانه ‌ای بی‌ توفیق دانست و گفت: با توجه به هزینه‌ های بالای کشت گلخانه‌ ای باید با دید صادرات وارد این عرصه شد و به سمت تشکیل ساختارهای لازم برای ورود به بازارهای خارجی رفت و تعاونی و بازرگانی به ‌صورت قوی در این عرصه وارد میدان شود.
وی با ابراز تاسف از تعلق نگرفتن سهمی از اعتبارات سال گذشته به حوزه کشت گلخانه ‌ای افزود: قم می تواند تمام ظرفیت‌ های خود را برای توسعه سطح گلخانه‌ ها سوق دهد، به‌ شرط آن که این حوزه دارای ساختاری درست و کارآمد باشد و خلاء بازرگانی خود را هر چه سریع ‌تر حل کند.
کشت گلخانه ای، از بهترین روش ها برای بالا بردن سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی است و اهمیت استفاده از این روش در منطقه ای مانند قم که آب و هوای گرم و خشک دارد، دوچندان می شود. تاکنون چندین گلخانه در بخش های مختلف قم به بهره برداری رسیده است.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.