به گزارش ایرنا، احمد حاج حسینی مسگر روز سه شنبه در پایان سومین جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی (نوزدهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب) در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما، افزود: متقاضی استفاده و تخصیص پساب از تصفیه خانه های فاضلاب برای شهرک های صنعتی واقع در محور قم- تهران، شرکت شهرک های صنعتی می باشد و صنایع، اشتغال بالایی در استان دارند.
وی اضافه کرد: بر این اساس شرکت شهرک های صنعتی باید مطالعات لازم را انجام دهد و طرح را برای اجرا آماده نماید.
وی بیان کرد: میزان آب انتقالی از سرشاخه های دز 181 میلیون مترمکعب در سال است که سهمیه قم از این آب 144 میلیون مترمکعب می باشد و سیاست استان این است تا جایی که امکان دارد آب سرشاخه های دز را به مصرف شرب اختصاص دهد و از پساب آن برای بخش صنعت استفاده شود.
حاج حسینی مسگر افزود: با وجود این که بخش صنعت مدعی نیاز به 25 میلیون مترمکعب آب سرشاخه های دز است، ولی کمتر از 6 میلیون مترمکعب به این بخش اختصاص داده شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت، پیش بینی ما بر اساس آمار مصرف و نرخ رشد در قم این است که در سال 1405 حتی با وجود برداشت 144 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه های دز، سالانه هشت میلیون مترمکعب کمبود آب خواهیم داشت.
وی در ادامه به ساماندهی چاه های شرب دشت علی آباد اشاره و بیان کرد: در طول سه دهه گذشته که هنوز آب شرب سرشاخه های دز به قم منتقل نشده بود، از منابع آب زیرزمینی دشت علی آباد به عنوان یکی از منابع آب باکیفیت استفاده می شد.
حاج حسینی مسگر افزود: بعد از انتقال آب سرشاخه های دز، مقرر شد آب زیرزمینی و آب چاه های دشت علی آباد به عنوان چاه های ذخیره برای مواقع بحران در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به فرونشست زمین در دشت علی آباد، گفت: برای جلوگیری از فرونشست های بیشتر، بخش های کشاورزی، شرب و سایر بخش ها باید در میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی صرفه جویی کنند تا بیش از این، منطقه علی آباد دچار بحران نشود.
وی افزود: در گذشته برداشت 500 لیتر بر ثانیه از آب های دشت علی آباد برای مصارف صنعتی که اشتغال خوبی دارد، مصوب شده است و این میزان افزایش پیدا نخواهد کرد تا افت سطح آب زیرزمینی در منطقه کنترل شود.
وی همچنین با اشاره به لزوم اصلاح الگوی کشت مصرف در بخش کشاورزی، تاکید کرد: الگوی کشتی که در سازمان جهاد کشاورزی قم پیشنهاد داده شده با وضع مطلوبی که به لحاظ برداشت از منابع آب زیرزمینی مدنظر است، مغایرت هایی دارد که شورای حفاظت از آب پیشنهاد کرد در جلسه کارشناسی بررسی و اختلاف نظرها حل شود.
حاج حسینی مسگر افزود: بر اساس وضع موجود جهاد کشاورزی تاکید دارد 225 میلیون مترمکعب برای مصارف آب کشاورزی برداشت نماید، در صورتی که بر اساس وضع مطلوب این برداشت باید 175 میلیون مترمکعب و بر اساس برنامه ریزی ها باید 120 میلیون مترمکعب باشد.
وی ادامه داد: پس از بررسی بیشتر، رقم نهایی به عنوان پیشنهاد برای حجم آب استاندارد قابل برداشت در منطقه دشت علی آباد برای الگوی پیشنهادی سازمان جهاد کشاورزی مصوب خواهد شد تا بتوانیم این الگوی کشت را به عنوان نمونه در کشور اجرایی نماییم.

* رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه گفت: آب تامین شده در شهرک های صنعتی استان، 340 لیتر بر ثانیه است که باید به 720 لیتر بر ثانیه افزایش یابد.
محمود سیجانی افزود: اگر 10 میلیون مترمکعب آب به بخش صنعت تخصیص یابد، در افق 20 ساله کمبود آب شهرک های صنعتی قم حل می شود.
وی اضافه کرد: 20 هزار شغل در شهرک های محمودآباد و شکوهیه ایجاد شده است و باید آب مورد نیاز صنایع تخصیص یابد تا اشتغال پایدار بماند.
2 هزار و 394 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین حدود 54 هزار تن در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار هستند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
سومین جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی(نوزدهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب) با حضور مسئولان دستگاه ها در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد و سه موضوع اجرای طرح بهینه سازی الگوی کشت دشت های استان، ساماندهی تخصیص چاه های شرب منطقه علی آباد(جنوب دشت ساوه) و اصلاح برنامه بهینه سازی الگوی کشت در دشت جعفرآباد(بخش جنوبی محدوده مطالعاتی ساوه) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.