به گزارش ایرنا، خلیل مرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: 16 هزار و 406 تن از متقاضیان کارت ملی هوشمند قم برغم صادر شدن کارت هنوز برای دریافت مراجعه نکردند.
وی همچنین با اشاره به اینکه از اول دی ماه بهره برداری از کارت های ملی الکترونیک به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی قم آغاز می شود، افزود: امور مربوط به ثبت و انتقال مالکیت سند املاک فقط با ارائه کارت های هوشمند امکانپذیر است.
وی بیان داشت: کارت های هوشمند ملی از امنیت بالایی برخودار هستند، چرا که به دلیل بارگذاری اطلاعات شخصی و همچنین امضای دیجیتال بدون حضور فیزیکی افراد، فاقد هر گونه ارزش و اعتبار می باشند.
مدیرکل ثبت احوال قم خاطر نشان کرد: تا پیش از ایجاد این کارت ها هر فرد می توانست با تغییر شماره شناسنامه خود برای صدور چک های متعدد درخواست کند، ولی از آنجا که در بانک مرکزی هر فرد تنها با شماره ملی شناسایی می شود، تخلف های بانکی در زمینه چک و اوراق بهادار تا حدود زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
وی گفت: از سال آینده با عملیاتی شدن کامل طرح ارائه کارت ملی هوشمند برای انجام امور بانکی شاهد هیچ گونه تخلفی نخواهیم بود.
این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر 39 هزار و 510 قطعه کارت ملی هوشمند در نوبت صدور قرار دارد، افزود: باید همه شهروندان باید در سه ماهه پایانی سال برای درخواست صدور کارت خود اقدام نمایند، تا در سال آینده به محض عملیاتی شدن بهره برداری از آن، با مشکلی مواجه نباشند.
مدیرکل ثبت احوال قم در بخش دیگری از سخنان خود تعداد ازدواج های ثبت شده در نیمه نخست سال 96 را چهار هزار و 875 فقره ذکر کرد و افزود: آمار طلاق ثبت شده در این مدت نیز یکهزار و 508 واقعه بوده است.
وی یادآور شد: از ابتدای سال 96 تا پایان آبان این سال یکهزار و 879 ازدواج ثبت شده که 7.15 درصد از هر هزار تن را در بر می گیرد و این نرخ برای کل کشور 7.65 درصد است.
وی همچنین تعداد ازدواج به ثبت شده در 6 ماهه سال جاری را چهار هزار و 290 واقعه عنوان کرد و گفت: در این مدت یکهزار و 426 طلاق نیز ثبت شده است‌.
مرادی گفت: میانگین سنی ازدواج های به ثبت رسیده برای مردان 29 و برای زنان 25 سال، و متوسط سنی طلاق ثبت شده مردان 35 و زنان 30 سال است.
مدیرکل ثبت احوال قم با بیان اینکه طی سال90 تا 96 شاهد کاهش محسوس ازدواج در استان بودیم، در بیان علت این مساله کوچک شدن هرم سنی حمعیت را از جمله آن ذکر کرد و گفت: آمار ازدواج تا حدود زیادی به آمار ولادت های صورت گرفته بستگی دارد، و از آنجا که میزان ولادت ثبت شده در سال 1365 بیش از 30 هزار تن بوده ولی در دهه 70 به 18 هزار تن تنزل یافته کاهش ازدواج در سال های اخیر نیز از این موضوع نشات می گیرد.
وی تعداد مرگ و میر ثبت شده تا پایان آبان امسال را پنج هزار و 898 واقعه فوت و 2.88 درصد بیشتر از سال قبل دانست، و افزود: از ابتدای سال 96 تا پایان آبان این سال سه هزار و 845 فوت ثبت شده است.
مرادی همچنین اضافه کرد: از سال 90 تا 95 روند ثبت فوت ها در استان کاهشی بوده ولی بعد سیر صعودی یافته است.
وی با بیان اینکه تعداد ولادت های ثبت شده در هشت ماهه 97 نیز حاکی از کاهش هفت درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد، گفت: امسال 234 مورد چند قلو زایی شامل 218 مورد 2 قلوزایی و 18 مورد سه قلو زایی در استان رخ داده که 1.5 درصد از کل ولادت ها است.
وی یادآور شد: در حال حاضر 98 درصد از ولادت ها بر اساس گواهی نامه های صادر شده توسط بیمارستان ها ثبت می شود، و 2 درصد دیگر نیز مربوط به فرزندان حاصل از ازدواج زنان یا مردان ایرانی با اتباع است که ثبت این ولادت ها بر اساس حکم محاکم قضایی صورت می گیرد.
مدیرکل ثبت احوال قم همچنین با ارائه گزارشی از خدمات صورت گرفته توسط این دستگاه از سال 92 تا سال 97 از صدور 144 هزار و 545 فقره شناسنامه زیر 15 سال خبر داد و افزود: صدور 203 هزار و 461 شناسنامه بالای 15 سال و 29 هزار و 384 شناسنامه المثتی از دیگر اقدام های ثبت احوال قم به شمار می آید.
مرادی با اشاره به سه هزار و 853 تغییر نام و 6 هزار و 960 تغییر نام خانوادگی افزود: تنظیم سند اتباع دارای مجوز از دیگر فعالیت ها است، که طی پنج سال گذشته تنظیم پنج هزار و 337 گواهی ولادت و هزار و 876 واقعه فوت اتباع صورت گرفته است.
مدیرکل ثبت احوال قم در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سوم دی ماه یکصدمین سالروز تاسیس ثبت احوال به برنامه های پیش بینی شده برای این هفته اشاره کرد و گفت: گشایش اداره ثبت احوال شهرک پردیسان از مهمترین برنامه های این هفته است، که با این اقدام 130 هزار جمعیت ساکن این شهرک بدون مراجعه به ثبت احوال مرکزی قم امور ثبنی خود را انجام می دهند.
وی افزود: با توجه به قرار گرفتن پردیسان در مسیر بخش های کهک و سلفچگان ساکنان این دو بخش از استان نیز می توانند به ثبت احوال پردیسان مراجعه و خدمات مورد نیازشان را دریافت نمایند.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی حضور کارشناسان ثبت احوال استان در مدارس آموزش متوسطه به منظور تبیین اسناد هویتی برای دانش آموزان از دیگر برنامه ها برشمرد و بیان کرد: دیدار با خانواده معظم شهیدان و بازنشستگان، حضور در منزل پیرترین زن قم به مناسبت صدمین سال ثبت احوال، رونمایی از اسناد هویتی 11 دانش آموز به شهادت رسیده در جریان بمباران بهمن 65 قم و برپایی میز خدمت در مصلی قدس و محل اقامه نماز جمعه از دیگر برنامه های ثبت احوال استان در این هفته محسوب می شود.
با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور سوم دی ماه به عنوان روز ملی ثبت احوال نامگذاری شده است.
در سوم دی سال 1297 نخستین شناسنامه ایرانی صادر شد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.