حمیدرضا شیخ الاسلام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به رشد جمعیتی که در سال های گذشته در قم رخ داده است، پیش بینی می شود در آینده این رشد افزایش چشمگیری داشته باشد.
وی با بیان این که افزایش جمعیت دانش آموزی در استان قم بسیار بالاست، اضافه کرد: تا چهار سال آینده آمار دانش آموزی در سطح کشور از 13 میلیون به 17 میلیون تن افزایش می یابد که سهم استان در این زمینه به ویژه ورودی پایه اول ابتدایی درصد بالایی است.
وی در ادامه گفت: در چهار سال گذشته 149 باب مدرسه در استان ساخته شده، ولی قم همچنان رتبه پایین و بیست و هفتم را در این زمینه داراست.
شیخ الاسلام افزود: این استان در سال 92 رتبه 32 کشور و آخرین رتبه را دارا بود، ولی با اقدام های خیران و تلاش های صورت گرفته پنج رتبه ارتقا یافته است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین کمبود فضای آموزشی مربوط به دوره ابتدایی و در حال حاضر بیش از 70 درصد مدارس دوره ابتدایی در استان 2 شیفته است.
به گفته وی، کمبود فضای آموزشی بیشتر مربوط به مناطق جدید شهری از جمله پردیسان، شهرک امام حسین(ع) در منطقه سه و همچنین مناطقی مانند انسجام، روبه روی بوستان علوی و بلوار مرجعیت که در حال رشد و توسعه است.
شیخ الاسلام با اشاره به این که در حال حاضر استان قم به 100 باب مدرسه نیاز دارد، گفت: اگر در چند سال آینده مدرسه سازی از سوی خیران و جذب اعتبارات استانی و ملی با روند کنونی پیش رود، صرفا نیازهای جدید را جوابگو خواهیم بود و کمبود 100 مدرسه در جای خود باقی خواهد ماند.
وی تاکید کرد: اگر خللی در تخصیص اعتبارات پیش آید، به طور حتم با مشکلاتی مواجه می شویم.
وی با بیان این که بالا بودن تراکم دانش آموزی بر کیفیت آموزشی تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلاتی که استان قم از نظر تراکم بالای دانش آموزی با آن مواجه است، ولی رتبه این استان در کنکور 97 چهارم شد.
جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی 98-97 حدود 256 هزار تن است که 95 درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.
از کل جمعیت دانش آموزی، 89 درصد در مدارس دولتی و 11 درصد در مدارس غیردولتی حضور دارند که حدود 122 هزار تن معادل بیش از 50 درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حدود 50 هزار تن در متوسطه اول و 34 هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
در حال حاضر 6 هزار و 200 کلاس درس فعال در قالب 657 مدرسه در استان وجود دارد و این تعداد شامل 507 مدرسه در شهر و 150مدرسه در روستا می باشد که مدارس شهری پنج هزار و600 کلاس و مدارس روستایی 600 کلاس دارند.
سرانه استانداردهای جدید در سطح کشور 8.39 مترمربع است و قم با 4.32 مترمربع جزو استان هایی می باشد که از سرانه متوسط پایین تر است و رتبه 27 در کشور را داراست.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.