به گزارش ایرنا، بی آبی در روستای ایلیخی بلاغی از بخش مرکزی قم با 34 خانوار و 101 تن جمعیت، داستانی تکراری است که بارها صدای آن به گوش مسئولان رسیده است، ولی به گفته روستاییان گویی توجهی به این امر نمی شود.
مردمان این روستا حدود 6 سال است که با مشکل کم آبی مواجه هستند و طی شبانه روز فقط نیم ساعت آب در جریان است و بقیه شبانه روز با قطعی این مایه حیات مواجه می باشند.
این داستان که شیر آب را باز می کند و قطره ای آب از آن نمی چکد و بعد با ناامیدی دبه های آبی را که در کنار یکدیگر چیده بود را به بر روی خاک، کشان کشان می برد و بر گوشه ای از حیاط می اندازد تکراری است، ولی شنیدن و دیدن آن زجرآور است.
درختان خشکیده در وسط حیاط روستا نه در انتظار قطره های آب هستند بلکه در انتظار باران بوده تا سیراب شوند.
داوود عابدینی عضو شورای اسلامی روستای ایلیخی بلاغی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: مخزن آبی برای سه روستا از جمله نعمت آباد، انجیرلی و روستای ما در نزدیک یکدیگر ساخته شده که آب این مخزن روزانه از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی قم تامین می شود، ولی این مخزن نیاز مردم این سه روستا را تامین نمی کند.
وی افزود: آب این مخزن قبل از این که به روستای ایلیخی بلاغی برسد در روستاهای نعمت آباد و انجیرلی که نسبت به جمعیت روستای ما خانوار کمتری دارند مورد استفاده قرار می گیرد، چراکه در این روستاها مرغداری و دامداری وجود دارد و آب زیادی صرف آنها می شود.
وی با انتقاد از عدم مدیریت مخزن آب، گفت: اولویت آب رسانی باید به مردم روستا باشد نه این که در روستاهای دیگر صرف مرغداری و دام های آنان شود.
ثریا داربام یکی از روستاییان با گله مندی از این که آب ذخیره شده در منبع، نمی تواند پاسخگوی مسائل بهداشتی باشد، گفت: این امر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شده است.
وی ادامه داد: هیچ کس به مشکل این روستا رسیدگی نمی کند و حتی مسئولان نمی آیند تا از نزدیک مشکل ما را مشاهده کنند و چاره ای برای آن بیاندیشند.
یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به این که کسی پاسخگوی مشکل بی آبی در روستای ما نیست گفت: با هر ارگانی تماس برقرار و یا پیامک ارسال می کنیم، توجهی نمی شود و بارها این مساله را در بخشداری مرکزی مطرح کرده ایم و بخشدار قول مساعدت داده، ولی عملیاتی نشده است.
کریم عابدینی گفت: ما در روستای محروم ایلیخی بلاغی زندگی می کنیم که در زمان جنگ تحمیلی با داشتن 15 خانوار، سه شهید و هفت جانباز و ایثارگر تقدیم انقلاب کرده است، این در حالی است که اکنون به مشکل این روستا توجهی نمی شود.
وی ادامه داد: بیشتر اهالی این روستا سن زیادی دارند و با سختی زندگی خود را سپری می کنند.
وی با تاکید بر این که ما از مسئولان می خواهیم یک مخزن آب جداگانه برای این روستا درنظر بگیرند، گفت: با این کار ما می توانیم خود مصرف آب را مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد: در 2 روستای دیگر دام و طیور وجود دارد و نیاز به مصرف آب زیاد دارند این در حالی است که روستای ما با این مسائل مواجه نیست و می توانیم آب را مدیریت کنیم.
وی همچنین گفت: ما ازمسئولان تقاضای تامین آب این روستا را کرده بودیم، ولی آنان بدون توجه به مساله آب درحال لوله گذاری شبکه گاز هستند، ما نیاز به گاز نداریم و با یک کپسول می توانیم یک ماه را سپری کنیم، در حال حاضر مهمترین نیاز ما آب است نه مساله دیگر.
یکی دیگر از اهالی روستای ایلیخی بلاغی با انتقاد از این که کم آبی در روستای ما باعث درگیری با روستاهای دیگر شده است گفت: مدیران باید با تدبیر درست در شرایطی که کم آبی در کشور و به تبع آن در این روستا وجود دارد راهکارهایی بیاندیشند تا همه مردم از این نعمت برخوردار باشند.
عروج داربام اضافه کرد: تمام درختان و گیاهان در این روستا خشکیده و مهمترین دغدغه مردم تامین آب برای رفع نیازهای اولیه و بهداشتی است.
وی از مسئولان خواست با حضور در این روستا چاره ای برای تامین آب روستا بیاندیشند و این مشکل چند ساله را مدیریت کنند.
خبرنگار ایرنا مشکل این روستا را با معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی قم در میان گذاشت و وحید بذر افشان با ارائه گزارشی از وضعیت آب رسانی سیار به روستاهای قم گفت: هفته ای 10 مرتبه آب سیار از قم به مخزن مشترک این روستا ارسال می شود.
وی گفت: با تنش آبی در استان قم مواجه هستیم و شرایط خوبی نداریم، از این رو مشکلاتی برای اهالی روستا به وجود آمده است.
وی با بیان این که تعداد خودروهای آبرسانی به روستاها محدود است گفت: فاصله این روستا تا قم زیاد است و بیش از این در توان این شرکت نیست.
بذرافشان اضافه کرد: نمی توان آب رسانی به این سه روستا را از یکدیگر تفکیک کرد، چراکه به صورت مجتمع آب در مخزن وارد و از آنجا به شبکه آب روستاها وارد می شود.
وی گفت: ارسال آب سیار به روستاها بر اساس جمعیت روستا، خانوار و استانداردهای لازم صورت می گیرد و بیش از مقدار پیش بینی شده امکان پذیر نیست.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اتصال روستاهای قم از جمله ایلیخی بلاغی به سرشاخه های دز خبر داد و گفت: این طرح مشارکتی با همکاری نهادهای مختلف در حال انجام است.
سید احسان صائبی نیا ادامه داد: هزینه اجرای این طرح بسیار زیاد است که با تامین آن سال آینده شاهد اجرای عملیات عمرانی آن خواهیم بود.
وی گفت: تا اجرای این طرح روستاها باید مصرف آب را مدیریت کنند ضمن این که هیچ روستایی با روستای دیگر از لحاظ تامین آب برای ما تفاوتی ندارد.
مشکلات بی آبی روستای ایلیخی بلاغی نیازمند تمهیدات و مدیریت است، در غیر این صورت شاهد مهاجرت روستاییان به قم و شهرهای دیگر و خالی شدن روستا از سکنه خواهیم شد.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.