به گزارش ایرنا، مهدی صالحی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: سال 96 برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین 35 هزار تن ثبت نام کردند، که پیش بینی می کنیم، این آمار به 70 هزار تن برسد.
وی با اشاره به اهمیت راهپیمایی اربعین آن را تجلی عظمت مکتب شیعه دانست و افزود: پس از آزاد سازی عراق از چنگال رژیم بعثی جهان شاهد پیاده روی گسترده شیعیان به سمت کربلا هستیم.
وی با اشاره به مردمی و خودش جوش بودن این راهپیمایی حماسی گفت: سازمان حج و زیارت امسال برای پنجمین سال، متولی ثبت نام زائران اربعین حسینی است، و با توجه به رایزنی های وزارت خارجه دو کشور ایران و عراق و همچنین مصوبه های ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، کنسولگری عراق تا اواخر آبان در 19 استان کشور از جمله مستقر است، تا کار ثبت نام و صدور روادید به آسانی و بدون هیچ مشکلی برای زائران صورت گیرد.
مدیرکل حج و زیارت قم با بیان اینکه تاکنون برای 60 هزار تن از ثبت نام کنندگان روادید صادر شده است، زمان صدور ویزا را 72 ساعت عنوان کرد و با بیان توصیه هایی به زائران اعزامی افزود: زائران به هیچ عنوان بدون گرفتن روادید به عراق سفر نکنند، چرا که با تدابیر امنیتی اتخاذ شده و همچنین طبق تفاهم نامه منعقده، نیروهای مستقر در مرز زائران فاقد ویزا را دستگیر و طبق قوانین کشور عراق 6 ماه زندانی خواهند شد.
مسئول کمیته ثبت نام و اعزام ستاد اربعین قم گفت: سماح تنها سامانه متمرکز و جامع ثبت زائران اربعین است، از این رو هر گونه ثبت نام خارج از این سامانه غیر قانونی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه سامانه یاد شده از تاریخ چهارم مهرماه کار ثبت نام را آغاز، ولی کنسولگری عراق از نیمه مهرماه در قم مستقر شد، افزود: نیروهای حج و زیارت قم در سه شیفت کاری تلاش می کنند تا در 72 ساعت روادید صادر شده را به زائران تحویل دهند.
صالحی همچنین ضمن هشدار به زائران برای پرهیز از ثبت نام از طریق دفاتر غیر رسمی گفت: 65 دفتر زیارتی دائم و 25 دفتر موقت در قم وظیفه ثبت نام را بر عهده دارند، و امسال با توجه به آسیب شناسی انجام شده از عملکرد سال گذشته، دفاتر را حتی در مناطق و بخش های استان نیز ایجاد کردیم تا ساکن شهرهای تابعه و روستاها برای ثبت نام نیازی به مراجعه به قم نداشته باشند.
مدیرکل حج و زیارت قم همچنین از شناسایی هشت مرکز غیر مجاز ثبت نام در استان خبر داد و افزود: از این تعداد 2 مرکز اقدام به صدور ویزای جعلی برای زائران اربعین می کردند، که به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی همچنین دفاتر ثبت نام را ملزم به دریافت ریال از زائران دانست و گفت: دفاتر زیارتی حق دریافت هزینه ثبت نام به صورت دلار و یا یورو را ندارند.
صالحی تصریح کرد: گذرنامه کلیه زائران برای دریافت ویزای اربعین باید 6 ماه میلادی اعتبار داشته باشد، و اگر به هنگام ثبت نام تاریخ را اشتباه وارد کنند، برغم آنکه سامانه قبول می کند، ولی بعد چنین ویزایی غیر معتبر محسوب خواهد شد.
وی همچنین مبلغ ثبت نام برای هر یک از زائران را 2 میلیون و 340 هزار ریال دانست و افزود: هیچ یک از دفاتر ثبت نباید مبلغی کم یا بیشتر از آن را بگیرند، چرا که اگر دفتری با هزینه پایین تر از این ثبت نام می کند، به طور حتم ویزای آن جعلی است.
وی اضافه کرد: برخی از دفاتر با این استدلال که زمان صدور ویزا هفت روز است، ما در 72 ساعت صادر می کنیم، پول بیشتری از زائران می گیرند، که چنین چیزی واقعیت ندارد و همه ویزا ها در 72 ساعت صادر می شود.
مدیرکل حج و زیارت قم همچنین با اشاره به پوشش بیمه ای زائران گفت: مهلت بیمه اربعین حداکثر 30 روز و فقط مختص 20 کیلومتری مرز عراق به داخل خاک این کشور و صرفا شهرهای زیارتی است.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.