محمدرضا اسلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بنابر دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان اتباع که از وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود، تمام دانش آموزان غیر ایرانی متقاضی تحصیل در مدارس قم ثبت نام شده اند.
وی اضافه کرد: 80 درصد دانش آموزان اتباعی که در قم تحصیل می کنند تبعه کشور افغانستان، 15 درصد عراقی و پنج درصد نیز از سایر ملل مانند ترکیه، امارات، نیجریه، کنیا و کشورهای مختلف آفریقایی و خاورمیانه هستند.
به گفته وی، 70 درصد دانش آموزان اتباع در مقطع ابتدایی و 30 درصد نیز در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند.
اسلامی بیان کرد: همچنین 13 مدرسه ویژه اتباع خارجی از جمله 2 مدرسه افغانی، لبنانی، پاکستانی، هندی و عراقی در قم فعال است که با شیوه آموزشی کشورهای مبدا اداره می شود و 10 هزار تَن در این مدارس و موسسه های ویژه اتباع تحصیل می کنند.
وی افزود: تاکنون 2 مدرسه با مشارکت آموزش و پرورش و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در مناطقی از قم که اتباع زیادی ساکن هستند احداث شده و در این مدارس دانش آموزان ایرانی و غیر ایرانی در کنار هم تحصیل می کنند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش قم هر ساله با هماهنگی سازمان های حامی پناهندگان از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل متحد خدماتی مانند تجهیزات کمک آموزشی، لوازم التحریر و بسته های شوینده به دانش آموزان اهدا می کند.
اسلامی با تاکید بر این که در ثبت نام دانش آموزان غیر ایرانی هیچ وجهی دریافت نشده است، گفت: قم در مقایسه با جمعیت استانی نسبت به سایر استان ها بیشترین دانش آموز اتباع را دارد که بیش از 10 درصد دانش آموزان قم را شامل می شود.
وی با بیان این که دانش آموزان غیر ایرانی در صورت مواجهه با هر نوع مشکل می توانند به اداره های آموزش و پرورش استان مراجعه کنند، تاکید کرد: این افراد همانند دانش آموزان ایرانی حق مشارکت در برنامه های آموزشی، مسابقات ورزشی، هنری و فرهنگی مدارس و اردوها را دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سکونت حدود 200 دانش آموز غیر ایرانی در شهرک دامشهر، گفت: این شهرک به لحاظ جغرافیایی مکانی دامی است و مناسب سکونت افراد نمی باشد، ولی با این وجود مسئولان آموزش و پرورش در شوراهای مختلف تلاش زیادی برای کسب مجوز راه اندازی مدرسه در این منطقه نمودند که با مخالفت مواجه شد.
اسلامی افزود: دانش آموزان ساکن در این منطقه به دلیل دور بودن از امکانات آموزشی، هر روز با 6 دستگاه مینی بوس برای تحصیل به مدارس شهر جعفریه و روستاهای پاچیان و حیدرآباد این بخش اعزام می شوند.
به گفته وی، 95 درصد از دانش آموزان ساکن در این منطقه در مقطع ابتدایی و پنج درصد نیز در مقطع متوسطه اول و دوم تحصیل می کنند.
شهرک صنعتی دامشهر قم با 664 هکتار در سال 75 در کیلومتر 13 محور قم - جعفریه به بهره برداری رسید.
175 هزار تبعه مجاز و غیرمجاز از بیش از 101 کشور خارجی که دارای کارت آمایش و یا گذرنامه هستند، در استان قم سکونت دارند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.